PARTNERZY PORTALU

Zarządzanie łańcuchem dostaw – optymalizacja kosztów czy coś więcej?

Zarządzanie łańcuchem dostaw – optymalizacja kosztów czy coś więcej?
Badanie Roland Berger objęło ponad 250 największych europejskich i amerykańskich przedsiębiorstw produkcyjnych. Wykazało jasną korelację pomiędzy posiadaniem przez firmę zróżnicowanych struktur łańcucha dostaw, a zyskownością.
  • Autor: Przemysław Vonau, dyrektor Roland Berger Strategy Consultants
  • Dodano: 13-02-2012 15:17

Od wielu lat zarządzanie łańcuchem dostaw traktowane jest przez przedsiębiorstwa przede wszystkim jako element kosztów, których głównym działaniem było ich ograniczanie. Minimalizowano zapasy, obcinano koszty logistyki i centralizowano, a wszystko to w imię poprawy wyników i walki z konkurentami, którzy robili dokładnie to samo. W ofercie producentów nie było miejsca na dopasowywanie łańcucha dostaw do specyfiki produktów bądź zróżnicowanych potrzeb klientów.

Najnowsze badania firmy doradczej Roland Berger Strategy Consultants oraz dwóch znakomitych uniwersytetów w Niemczech i Stanach Zjednoczonych wykazały, że sytuacja się zaczyna zmieniać. Firmy, które prowadzą segmentację łańcuchów swoich dostaw osiągają znacząco lepsze wyniki finansowe niż t, które stosują jedno uniwersalne rozwiązanie dla wszystkich. Obszar, który dotychczas był niechcianym elementem kosztowej strony rachunku wyników, staje się jednym z głównych motorów zysku.

Logika stojąca za segmentacją łańcucha dostaw jest prosta - różnice w podstawowych cechach produktów oraz potrzebach klientów wymuszają często diametralnie różne wymagania dostawy. Dla produktów wystandaryzowanych, masowych, niepsujących się, najważniejszą cechą będą wciąż niskie koszty. Produkty robione pod zamówienie, specyfikowane pod konkretnego klienta i dostępne w ogromnej liczbie odmian i wariantów wymagają przede wszystkim szybkiego czasu reakcji i dostarczenia do klienta.

Badanie Roland Berger objęło ponad 250 największych europejskich i amerykańskich przedsiębiorstw produkcyjnych. Wykazało jasną korelację pomiędzy posiadaniem przez firmę zróżnicowanych struktur łańcucha dostaw, a zyskownością. Dla firm produkujących głównie wystandaryzowane produkty, różnice w zwrocie na aktywach (ROA) pomiędzy tymi gdzie łańcuch dostaw był dostosowany do poszczególnych rodzajów produktów, a tymi gdzie był zarządzany przede wszystkim jako centrum kosztów wyniosły sześć punktów procentowych. Dla firm z branż o wysokiej indywidualizacji produktów, wskaźnik ten wyniósł cztery punkty procentowe. W branży motoryzacyjnej, FMCG i urządzeń elektrycznych różnica wynosiła nawet ponad siedem procent. Liczby wyglądają zachęcająco ale badanie wykazało, że prawie 40% ankietowanych przedsiębiorstw nie podjęło jeszcze kroków mających na celu dopasowanie łańcucha dostaw do specyfiki sprzedawanych produktów.

Samo zbudowanie i opisanie strategii łańcucha dostaw nie jest łatwe, ale prawdziwe wyzwania pojawiają się w momencie wdrożenia. Teoria wygląda prosto: do cech produktu należy dostosować strukturę łańcucha dostaw, a całość powinna współgrać z nadrzędnymi celami i źródłami przewagi konkurencyjnej danej firmy. W praktyce nawet dla liderów w swoich branżach, projektowanie, sprzedaż, produkcja i dostawa produktów stanowi nie lada wyzwanie. Wystarczy spojrzeć na opóźnienia przy realizacji projektów infrastrukturalnych i energetycznych, czy też czas jaki upływa od zamówienia do wydania nowego samochodu.

Firmy sprzedające standardowe produkty, kupowane w sposób powtarzalny i przewidywalny wymagają przede wszystkim efektywnego kosztowo łańcucha dostaw. Ograniczona liczba odmian, długi cykl życia i stabilny popyt pozwalają na stosunkowo precyzyjne zaplanowanie zakupów, produkcji, potrzeb magazynowych i logistycznych. Na drugim biegunie są produkty innowacyjne i podlegające wahaniom mody – ubrania, elektronika użytkowa, zabawki. Przewidywanie zmieniających się gustów, technologii i generalnie wyzwań współczesnego życia jest utrudnione, a prognozowanie dokładnego zapotrzebowania na dany produkt często niemożliwe. W takich przypadkach, gdzie marże są wyższe, ale ryzyko starzenia się produktów i erozji cenowej duże, ważniejsza jest prędkość i elastyczność.

Klienci odwdzięczają się lojalnością. Możliwość szybkiego otrzymania produktu skonfigurowanego dokładnie z oczekiwaną specyfikacją w wielu branżach oznacza odsunięcie ceny na dalszy plan. Takie firmy jak Dell czy Apple zbudowały wręcz na tym swoją główną korzyść dla klientów.

Podsumowując – odpowiedni łańcuch dostaw to zarówno źródło przewagi konkurencyjnej jak i źródło zysków. Produkty funkcjonalne wymagają struktur o jak najniższym poziomie kosztów, podczas gdy innowacyjne i uzależnione od mody wymagają elastyczności i szybkich reakcji na zmiany. Zarówno procesy jak i zasoby muszą być dostosowane do łańcucha dostaw, a strategia dostosowana do cech produktu. Niezbędnym punktem wyjścia jest więc odpowiednia segmentacja stosowanych rozwiązań w oparciu o cechy produktu i preferencje klientów. Kształt łańcucha dostaw powinien być dostosowany krok po kroku, a stopniowo wprowadzane zmiany zaowocować często dużo głębszymi zmianami całej kultury korporacyjnej.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×
Retransmisja sesji:

Property Forum ONLINE – Fokus na Śląsk

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zarządzanie łańcuchem dostaw – optymalizacja kosztów czy coś więcej?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.117.38
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!