PARTNERZY PORTALU

Zielony Ład w polskim transporcie. Tak, ale...

Zielony Ład w polskim transporcie. Tak, ale...
DB Cargo Polska na razie nie odczuwa pozytywnego wpływu modernizacji infrastruktury kolejowej na swój biznes. Fot. Shutterstock.com

Europejska strategia wymaga, aby kolej obsługiwała coraz większy strumień ludzi i towarów. Dla polskich kolejarzy, którzy przez lata czuli się zepchnięci na boczny tor, to dobra wiadomość. Gorzej, że z powodu pandemii na razie trudno o nowych pasażerów, a przede wszystkim - o nowe towary do transportu. A jak się je zdobędzie, pojawi się problem z ich przewiezieniem, bo sieć kolejowa wypełniona jest po brzegi.

  • - Chcemy się wpisać w trend zielonej transformacji, który prezentuje Komisja Europejska. W Polsce trzeba go jednak wprowadzać w pewnym porządku i w pewnej taktyce właściwej dla naszego kraju - mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.
  • - Mamy szansę na kilkadziesiąt lat prosperity - ocenia Krzysztof Niemiec, wiceprezes Track Tec. - Wygrają firmy, wygrają inwestorzy, a końcowym beneficjentem będzie społeczeństwo i gospodarka.
  • - Musimy równoważyć wpływy w stosunku do kosztów - tak Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, tłumaczy, dlaczego spółka złożyła wniosek o podwyżkę stawek dostępu do torów.

W grudniu ub. roku ogłoszono europejską Strategię Zrównoważonej i Inteligentnej Mobilności. Przewiduje ona przede wszystkim redukcję emisji gazów cieplarnianych z sektora transportu o 90 proc. Najłatwiej zrobić to przez „dociążenie” transportu kolejowego, który jest znacznie mniej emisyjny niż transport drogowy, o lotniczym nie wspominając.

Dlatego wśród zapisów strategii znalazły się m.in. postulaty dotyczące wzrostu przewozów pasażerskich szybkimi kolejami do roku 2030 o 100 proc. czy wzrostu przewozów towarowych koleją o 100 proc. do roku 2050 r.


Czytaj także: Sygnał z Brukseli. Pełny koszyk wniosków, które zmienią nasz transport

Unijna strategia po polsku

- Unijna strategia to zadanie ambitne, a jeśli dobrze przyjrzymy się liczbom, które się w niej znajdują, staje się ono niezwykle ambitne - ocenia Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury. - Chcemy się oczywiście wpisać w trend zielonej transformacji, który prezentuje Komisja Europejska. W Polsce trzeba go jednak wprowadzać w pewnym porządku i w pewnej taktyce właściwej dla naszego kraju.

Jak mówi minister Bittel, rozwój kolejnictwa w Polsce znajduje się wśród celów Ministerstwa Infrastruktury. Temu służą Krajowy Program Kolejowy, inwestycje w tabor, program utrzymaniowy, dworcowy, Kolej Plus, komponent kolejowy Centralnego Portu Komunikacyjnego czy - wkrótce - program przystankowy.

W słowach ministra pojawia się jednak nuta sceptycyzmu.

- Gdy tak człowiek patrzy na ten unijny cel roku 2050, to się zastanawia, jakich metod trzeba będzie użyć, żeby go osiągnąć - mówi, zaznaczając, że to jego osobiste zdanie.

Krzysztof Niemiec, wiceprezes zarządu, Track Tec, wskazuje, że bardzo trudne będzie zwiększenie przewozów towarowych w Polsce, ponieważ do roku 2030 wolumen węgla transportowanego koleją spadnie o 21 mln ton, a wzrost przewozów intermodalnych prognozowany jest na 7 mln ton. Zamiast wzrostu, jak by liczyć, wychodzi deficyt...

Podobnie trudno będzie spełnić postulat dotyczący kolei dużych prędkość. Nadzieję daje tu budowa nowych linii kolejowych w ramach komponentu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego.
×

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Zielony Ład w polskim transporcie. Tak, ale...

  • podajimie 2021-02-23 10:00:27
    a co z tymi wagonami od rewagu? miała być jakaś rewolucja w transporcie kolejowym a jest cisza? czyżby te patenty nie były takie super jak to było wychwalane?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.236.58.220
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!