PARTNERZY PORTALU

Zielony transport i konteneryzacja szansą dla przewozów towarowych koleją

Zielony transport i konteneryzacja szansą dla przewozów towarowych koleją
Lokomotywa Vectron DB Cargo z napisem "I am a climate hero". Fot. Mat. pras. DB Cargo

Pierwszy trend, który zmienia dziś oblicze transportu kolejowego to ekologia i kurs, jaki obrała Unia Europejska. Drugi to konteneryzacja - obniżająca koszty i skracająca czas transportu. O tym, co z tych tendencji wynika dla DB Cargo Polska mówi Thomas Hesse, członek zarządu spółki.

  • Od 30 lat w Europie Zachodniej i w Polsce kolej była w odwrocie. Także w prokolejowych i proekologicznych Niemczech przegrywała nierówną walkę z transportem drogowym - mówi Thomas Hesse.
  • Dopiero w ostatniej dekadzie trend ten uległ zahamowaniu. Unia Europejska zaczęła wdrażać mechanizmy, których celem jest przywrócenie równowagi na rynku transportowym.
  • Biorąc pod uwagę strategiczne znaczenie i potencjał rozwojowy przewozów intermodalnych w Polsce, celowe byłoby opracowanie krajowego programu w tym zakresie, finansowanego ze źródeł publicznych - podsuwa Hesse.

Jakie są dziś najważniejsze trendy, od których zależy przyszłość przewozów towarowych koleją? Nie mam tu na myśli pandemii, która rzutuje na bieżące działania przewoźników. Proszę o odpowiedź odnoszącą się do dłuższego horyzontu czasowego.

- Widzę dwa silne trendy, które zmienią oblicze kolejowego transportu towarowego.

Pierwszy to niewątpliwie zielony transport. W Europie Zachodniej i w Polsce kolej od trzech dekad była w odwrocie. Także w prokolejowych i proekologicznych Niemczech przegrywała nierówną walkę z transportem drogowym.

Dopiero w ostatniej dekadzie trend ten uległ zahamowaniu. Gdy uświadomiono sobie, że drogi odpowiedzialne są za 2/3 gazów cieplarnianych emitowanych przez transport do atmosfery (w przypadku kolei jest to niecały procent), za trzykrotnie wyższe koszty społeczne związane z wypadkami (ryzyko wypadku śmiertelnego na kolei jest 60 razy niższe niż na drodze) oraz za hałas i korki (kolej zajmuje kilkadziesiąt mniej przestrzeni potrzebnej do przetransportowania tej samej masy), zaczęto w UE wdrażać mechanizmy, których celem jest przywrócenie równowagi w podziale modalnym na rynku transportowym. Kolej jest preferowanym podmiotem tej polityki.

Na korzyść kolei przemawia jeszcze jeden fakt. Infrastruktura kolejowa już od dawna jest w dużym stopniu zelektryfikowana - samochody dopiero raczkują w tym zakresie. Są kraje, gdzie sieć kolejowa jest w 90 proc., a nawet w 100 proc. zelektryfikowana, jak Belgia czy Szwajcaria. Dla przykładu dziś ok. 80 proc. przewozów realizowanych przez DB Cargo Polska jest wykonywanych trakcją elektryczną.

A drugi trend to rozwój transportu intermodalnego? Ten segment staje się coraz ważniejszy i kusi coraz większą liczbę przewoźników.

- Tak, drugi trend widoczny w transporcie kolejowym to konteneryzacja. Dziś cały świat przewozi coraz większą ilość towarów kontenerami.

Konteneryzacja obniża koszty i skraca czas transportu. Dlatego jest to dla kolei ogromna szansa. Korzysta z niej już wiele krajów europejskich. Szwajcaria z najwyższym udziałem intermodalu w przewozach kolejowych - ponad 50 proc, Niemcy ok. 35 proc., Austria i Portugalia - ok. 30 proc.
×

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Zielony transport i konteneryzacja szansą dla przewozów towarowych koleją

  • ooo 2021-01-26 19:21:07
    Ujmę to tak opłata za tory jest logiczna, gdyż trzeba to utrzymać, a to nie jest darmowe. Jeśli opłaty za tory nie będzie, to obywatele będą ponosić za to opłatę, a to już nie jest w porządku i nie widzę powodu, by obywatele mieli się dokładać do tego interesu. Z dróg korzystają wszyscy, ale mimo to i tak kierowcy płacą w cenie paliwa opłaty, a wynoszą one co najmniej 50% ceny paliwa. Tak więc na każdy wydany 1 miliard zł na zakup paliwa przez kierowców 500 milionów zł to są podatki. Tak więc kierowcy w jakimś stopniu ponoszą koszty użytkowania infrastruktury drogowej. A to czy ta kasa jest przeznaczana przez polski rząd na drogi, to już należy się ich zapytać. Dodatkowo kierowcy, kupując i serwisując pojazdy płacą podatki tak więc i one powinny być przeznaczane na drogi czy tak jest raczej nie. Więc obywatel nie powinien ponosić kosztów utrzymania infrastruktury kolejowej jeśli z niej nie korzysta i tak samo nie powinien się dokładać do zużytej energii przez pociąg towarowy jeśli nie korzysta. Więc transport ładunku powinien pokrywać 100% tego, z czego korzysta. A różnica między transportem drogowym a kolejowym jest taka, że zamiast 40 kierowców jadących 40 tirami jedzie jeden maszynista i jedna lokomotywa, która ciągnie 40 wagonów. Jeden kierowca miesięcznie zarabia co najmniej 5 tysięcy zł, a więc 40 kierowców to 200 000 zł i nie wciskajcie kitu, że tyle zarabia maszynista miesięcznie. Tak więc mamy już spore oszczędności do tego doliczmy, że pociągi jeżdżą po torach o maks 3% koncie nachylenia więc rozpędzony pociąg na utrzymanie swojej prędkości zużyje mniej energii niż 40 tirów na tym samym dystansie, które muszą pokonywać różne wzniesienia zatrzymywać się na światłach i wiele innych zmiennych, które podnoszą zużycie paliwa. Więc jeśli się to wszystko weźmie pod uwagę, to pociąg powinien być znacznie bardziej opłacalny przy dużych dystansach.
  • Kuci 2021-01-26 19:10:16
    Może PKP LHS zeliktryfikiwac, nie spali by tyle importowanej ropy tyle.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.232.129.123
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!