PARTNERZY PORTALU

Znaczący wzrost liczby pasażerów gdańskiego lotniska

Znaczący wzrost liczby pasażerów gdańskiego lotniska
Fot. Andrzej Wawok

2 mln 906 tys. pasażerów obsłużył w ubiegłym roku Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy. To wzrost o 18 proc. w porównaniu z liczbą pasażerów w roku 2011 r. - poinformował w poniedziałek prezes gdańskiego lotniska Tomasz Kloskowski.

- W roku 2012 r. Port Lotniczy Gdańsk pozyskał 442 tysiące pasażerów, a drugi w kolejności Kraków pozyskał 424 tysiące. Dla przykładu Katowice, z którymi walczymy o trzecią pozycję w Polsce, pozyskały tylko sześć tysięcy pasażerów. To podsumowanie pokazuje najlepiej, że nasz region dynamicznie się rozwija - ocenił na konferencji prasowej prezes Portu Lotniczego Gdańsk.

Kloskowski podkreślił, że do takiego wyniku przyczyniły się współorganizowane przez Polskę mistrzostwa Europy w piłce nożnej. Drugim czynnikiem, który według szefa gdańskiego lotniska, wpłynął na wzrost liczby pasażerów były loty krajowe realizowane przez OLT Express, nieistniejącą już linię lotniczą należącą do spółki Amber Gold. - Te dwa zjawiska w roku 2012 r. dały nam ok. 10 proc. ruchu lotniczego - ocenił.

Zysk Portu Lotniczego Gdańsk w 2012 r. wyniósł niespełna 12 mln zł netto - w 2011 r. było to 18,5 mln zł.

- Gorszy wynik finansowy to m.in. efekt amortyzacji związanej z procesem inwestycyjnym oraz większym o 21 procent zatrudnieniem w firmie. To ostatnie wynikało ze zmiany prawa lotniczego i konieczności przejęcia przez służby ochrony lotniska kontroli bezpieczeństwa wszystkich pasażerów: Straż Graniczna wyszła i pojawiły się nasze służby - wyjaśnił Kloskowski.

O 10 proc. - do 22 proc. wzrósł w 2012 r. na gdańskim lotnisku, w porównaniu do poprzedniego roku, udział ruchu lotniczego odbywającego się na trasach na terytorium Polski. Zdaniem Kloskowskiego, ten przyrost to w głównej mierze zasługa linii OLT Express. - To pokazuje, jaki jest potencjał w ruchu krajowym na przyszłość, oczywiście przy uwzględnieniu ceny za bilety, jakie oferowało OLT Express - ocenił na konferencji prasowej prezes Portu Lotniczego Gdańsk.

Na gdańskim lotnisku w 2012 r. 60 procent lotów było wykonywanych przez tradycyjne linie lotnicze, a pozostałe 40 proc. przez tanich przewoźników. W przypadku rejsów czarterowych ich liczba w ubiegłym roku wyniosła blisko 224 tys. - co oznacza 20-procentowy wzrost.

W Porcie Lotniczym Gdańsk działa ośmiu przewoźników, obsługujących 47 tras do 15 krajów.

Pod względem liczby pasażerów za 2012 r. gdańskie lotnisko zajęło trzecie miejsce w kraju po Warszawie i Krakowie.

W ubiegłym roku w gdańskim porcie zakończyła się realizacja inwestycji o wartości prawie 400 mln zł. Na początku kwietnia został oddany do użytku nowy terminal pasażerski T2; wcześniej przekazano m.in. drogę kołowania, płytę postojową i stanowiska do odladzania. Dzięki rozbudowie lotnisko może obsłużyć rocznie pięć milionów pasażerów - dwa razy więcej niż przed rozbudową. W 2011 r. można było w Gdańsku wykonywać w ciągu godziny 12 operacji lotniczych, obecnie - 30.

W ramach inwestycji Port Lotniczy Gdańsk planuje w 2013 roku m.in. instalację rękawów pasażerskich oraz budowę nowego terminalu cargo. Na lata 2014-2015 planowane jest wykonanie na pasie startowym specjalistycznego oświetlenia, które pozwoli na obsługę samolotów podczas mgły. W skali roku liczba odwołanych lotów z powodów trudnych warunków pogodowych wynosi na gdańskim lotnisku 0,5 procenta.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Znaczący wzrost liczby pasażerów gdańskiego lotniska

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.232.51.240
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!