PARTNERZY PORTALU

Znamy przyczyny katastrofy w Babach. Jakie wnioski?

Znamy przyczyny katastrofy w Babach. Jakie wnioski?
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Kolejowe spółki PKP Intercity i PKP PLK zapowiadają wdrożenie procedur, które poprawią bezpieczeństwo, a są zalecone przez Państwową Komisję Badania Wypadków Kolejowych w raporcie dot. katastrofy pociągu w Babach.

W wypadku, do którego doszło 12 sierpnia ub. roku w okolicach Piotrkowa Trybunalskiego, zginęły dwie osoby, a prawie 80 zostało poszkodowanych. Z raportu PKBWK wynika, że przyczyną wypadku było przekroczenie dopuszczalnej prędkości pociągu i niezastosowanie się przez maszynistę do wskazań semaforów. Raport trafił już do piotrkowskiej prokuratury, która prowadzi śledztwo w tej sprawie.

Z raportu Komisji wynika, że bezpośrednią przyczyną wypadku było przekroczenie dopuszczalnej prędkości pociągu podczas wjazdu z toru szlakowego nr 2 na tor nr 1 na stacji Baby na sygnał zezwalający na semaforze wjazdowym i jazda z prędkością 113,1 km/h na kierunek zwrotny po rozjazdach nr 101 i 102, przy dopuszczalnej prędkości jazdy dla tego kierunku do 40 km/h.

Analiza - w ocenie Komisji - przeprowadzonych badań urządzeń sterownia ruchu pociągów po wypadku, zapisów rejestratorów łączności pociągowej, rejestratora prędkości lokomotywy pociągu oraz analiza wysłuchań pracowników, w szczególności maszynisty pociągu "z całą stanowczością przemawiają, że wypadek był konsekwencją czynnika ludzkiego - nie zastosowania się przez maszynistę do wskazań urządzeń sterowania ruchem kolejowym tj. semaforów". Nakazywały one zmniejszenie prędkości do 40 km/h.

Jak wskazano w raporcie, maszynista podczas pierwszej rozmowy radiotelefonicznej, którą nawiązał z dyżurnym ruchu stacji Baby "potwierdza ten stan rzeczy używając sformułowania +w rozjazd wjechałem z za dużą szybkością, nie, coś z semafora chyba nie przyuważyłem+". Według raportu podczas późniejszego dochodzenia maszynista nie był w stanie wytłumaczyć, dlaczego użył takiego sformułowania i nie przyznał się do przyczynienia się do zaistnienia wypadku.

Z ustaleń Komisji wynika, że maszyniści innych pociągów, które jechały tego dnia w tym samym kierunku, nie zgłaszali nieprawidłowości w działaniu urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

Zdaniem zespołu powypadkowego na zdarzenie miała również wpływ "niedostateczna koncentracja uwagi i brak skutecznej obserwacji drogi przebiegu, w szczególności wskazań semaforów przez maszynistę, co mogło wynikać ze zmęczenia". Ustalono, że do wypadku doszło w dziewiątej godzinie pracy maszynisty.

O niedostatecznej koncentracji - według komisji - ma świadczyć też fakt, że podczas jazdy pociągu maszynista przeprowadził cztery rozmowy telefoniczne przez prywatny telefon komórkowy.

W ocenie Komisji przewoźnik PKP Intercity nie zapoznał maszynisty z regulaminem tymczasowego ruchu pociągów na szlaku Rokiciny-Baby. Maszynista - jak podaje raport - nie mając aktualnego rozkładu jazdy mógł mieć świadomość opóźnienia pociągu o 6-7 minut, podczas gdy w stosunku do zmienionego rozkładu jazdy pociąg dojeżdżał do stacji Baby bez opóźnienia.

Do wypadku - według raportu Komisji - przyczynił się również fakt, że maszynista nie założył okularów korekcyjnych, mimo że ich stosowanie było zalecone przez okulistę, który sprawdzał jego wzrok podczas badań okresowych.

Z raportu wynika, że pomimo adnotacji w dokumentacji medycznej o konieczności stosowania przez maszynistę podczas pracy okularów korekcyjnych, uprawniony lekarz orzecznik kolejowej medycyny nie wpisał takiej adnotacji w końcowym orzeczeniu lekarskim o zdolności do pracy w charakterze maszynisty.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Znamy przyczyny katastrofy w Babach. Jakie wnioski?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.190.82
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!