Amerykański elektryk z europejskiej fabryki, z polskimi elementami

Chorzowski Izoblok podpisał umowę na dostawy elementów z polipropylenu do samochodów elektrycznych amerykańskiej firmy Canoo Technologies. To nowa marka, która ma wejść na rynek w ostatnim kwartale przyszłego roku. Pierwsze samochody wyjadą z Holandii, bo fabryka w USA dopiero zacznie się budować.

  • Canoo chce wprowadzić na rynek 3 modele oparte o własną platformę samochodu elektrycznego.
  • Ceny mają startować od 34 750 dolarów.
  • Canoo wystartują jako krótkoseryjne samochody z produkcją 15 000 rocznie.
Canoo to firma założona w 2018 roku. Dziś zatrudnia ponad 500 osób, a w jej zarządzie i kadrze kierowniczej można znaleźć m.in. byłych pracowników Tesli, Forda, Mercedesa i General Motors. W czerwcu tego roku wybrała Pryor w stanie Oklahoma na siedzibę swojej fabryki, która ma dać pracę 2000 ludzi. Ma być uruchomiona w 2023 roku. Firma deklaruje, że ma już odpowiedni zapas środków na budowę fabryki i rozpoczęcie produkcji - według raportu za drugi kwartał dysponuje ponad 0,5 mld dolarów.
Co ciekawe samochody Canoo mają się pojawić na rynku kilka miesięcy przed otwarciem fabryki. Będą wówczas produkowane w Europie, a konkretnie w Holandii przez zakłady Nedcar, które mają także pracować nad przygotowaniem seryjnej produkcji aut w Oklahomie. Nedcar to zbudowane na gruzach starej spółki wytwarzającej samochody dostawcze wspólne przedsięwzięcie Volvo i Mitsubishi.

Amerykańskie auto z Europy

Rozpoczęty w latach 90. ubiegłego wieku wspólny projekt zakończył się w 2005 roku, potem jeszcze do 2012 samochody produkowało w tym zakładzie samo Mitsubishi. Po przerwie Nedcar, jako niezależna firma motoryzacyjna zaczął pracować dla BMW od 2014 roku. Wciąż ma jednak sporo niewykorzystanych mocy produkcyjnych (produkował nawet 240 000 aut rocznie, obecnie połowę tej wielkości).

Canoo też ich nie zapełni, bo produkcja na rok 2022 ma wynieść tylko 1000 aut, a w roku 2023 wzrośnie do 15 000. Planów na kolejne lata na razie nie przedstawiono, ale firma ma nadzieję na zawojowanie rynku – z Izoblokiem podpisano już umowę na dostawy elementów z polipropylenu spienionego EPP w latach 2021 – 2029. Wartość kontraktu jest szacowana na 8 mln euro, czyli ok. 37,2 mln złotych.

Elektryczna platforma i technologie drive-by-wire

Canoo zdążyło już zbudować własną platformę i kilka ciekawych prototypów. Platforma ma umożliwiać napęd na przednią, tylną lub obie osie. W zależności od modelu silniki mają mieć 200 KM, 300 KM lub ponad 500 KM. Baterie w produkcyjnych samochodach mają zapewnić zasięg do 250 mil, czyli nieco ponad 400 km. Mają się ładować do 80 proc. w 28 minut.

Czytaj także: Następca Syrenki wyprzedzi Izerę? Nowy pomysł na auto elektryczne z Polski

We wszystkich systemach zastosowano rozwiązania drive-by-wire, w której mechaniczne połączenia zostały zastąpione elektrycznymi. Umożliwia to większą dowolność w konstruowaniu nadwozia i osadzaniu miejsca kierowcy. Na filmie z testów samej platformy widać, że fotel kierowcy kilkakrotnie przenoszono w różne punkty platformy.

 

×

SPÓŁKI

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Amerykański elektryk z europejskiej fabryki, z polskimi elementami

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.16.210
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNER SERWISU
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!