PARTNERZY PORTALU

Amerykańskie cła uderzą w niemieckich producentów aut

Amerykańskie cła uderzą w niemieckich producentów aut
Jak podał serwis Automotive News, najwięcej mogą stracić Mercedes-Benz, BMW i marki z Grupy Volkswagena (VW, Audi, Porsche) (fot. pixabay.com)

Niemieccy producenci z branży motoryzacyjnej są najbardziej zagrożeni cłami, które chce nałożyć na import pojazdów i komponentów administracja prezydenta USA DonaldaTrumpa - wynika z raportu amerykańskiego ministerstwa handlu.

  • Jak przypomniał Automotiv News, prezydent USA narzekał na obecność niemieckich samochodów na amerykańskich ulicach od połowy 2017 r., a na swoim koncie na Twitterze groził ich opodatkowaniem.
  • Branża już wcześniej ostrzegała, że cła mogą przyczynić się do wzrostu cen pojazdów i potencjalnej redukcji tysięcy miejsc pracy w całej gospodarce USA.
  • Oczekuje się, że zaprezentowany przez ministerstwo raport wywoła dużą kampanię lobbingową przeciwko amerykańskim cłom dla przemysłu motoryzacyjnego

Jak podał serwis Automotive News, najwięcej mogą stracić Mercedes-Benz, BMW i marki z Grupy Volkswagena (VW, Audi, Porsche), nawet jeśli koncerny te zdecydowały się na budowę fabryk na terytorium USA. Dla Mercedesa i BMW Stany Zjednoczone są drugim największym rynkiem zbytu.

Według przewidywań przemysłu cła mogą wynieść od 20 do 25 proc. np. na samochody lub części do nich.

W czerwcu Unia Europejska oszacowała, że 25-proc. cła zwiększą cenę wyprodukowanych w Europie samochodów sprzedawanych w USA o 10 tys. euro (11,3 tys. dolarów) - przypomniał serwis. Według monachijskiego Instytutu Badań Gospodarczych (IFO), jeśli amerykańska administracja nałoży 25-proc. cła na niemiecki eksport pojazdów do USA, ten mógłby spaść o blisko 50 proc., czyli o około 17 mld euro. Całkowity eksport samochodów spadłby o 18,4 mld euro (7,7 proc.) - podała organizacja. Eksport w pozostałych sektorach do innych krajów mógłby zrekompensować konsekwencje amerykańskich ceł w niewielkim stopniu. Całkowita strata eksportu wyniosłaby około 11,6 mld euro.

Automotive News powołując się na ekonomistę z niemieckiego Commerzbanku Bernda Weidensteinera podkreślił, że w 2017 r. eksport samochodów i komponentów z Unii Europejskiej do USA osiągnął wartość 62,5 mld dolarów, natomiast import 17,7 mld euro. Eksport Niemiec do USA wyniósł wówczas 30,5 mld dolarów, natomiast import 8,5 mld dolarów. Amerykański import odnotował w ostatnich latach spadek w związku ze zwiększeniem produkcji samochodów niemieckich pojazdów na terytorium USA. Niemiecka nadwyżka w wysokości 22 mld dolarów jest jednak "solą w oku prezydenta Trumpa" - zauważył Weidensteiner.

Raport amerykańskiej organizacji badawczej Center for Automotive Research opublikowany w piątek pokazał, że najgorszy z możliwych scenariuszy, zakładający wprowadzenie 25-proc. ceł będzie kosztować blisko 367 tys. miejsc pracy w amerykańskiej branży motoryzacyjnej i w powiązanych z nią sektorami. Z publikacji wynika, że ceny lekkich samochodów dostawczych wzrosłyby średnio o 2,75 tys. dolarów (również tych budowanych w USA). Efektem wyższych cen byłby roczny spadek sprzedaży o 1,3 mln egzemplarzy oraz zwiększenie zainteresowania klientów pojazdami używanymi.

Donald Trump i przewodniczący Komisji Europejskiej Jean-Claude Juncker w lipcu 2018 r. uzgodnili wstrzymanie wprowadzenia nowych taryf. Niemieckie media pozytywnie oceniły wówczas spotkanie polityków i opisały je jako niespodziewane złagodzenie sporu handlowego oraz próbę stworzenia "TTIP light" (Transatlantyckie Partnerstwo w dziedzinie Handlu i Inwestycji).
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Amerykańskie cła uderzą w niemieckich producentów aut

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.234.97.53
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!