PARTNERZY PORTALU

Automotive mocno ucierpi na wojnie. Skutki sankcji są obosieczne

Automotive mocno ucierpi na wojnie. Skutki sankcji są obosieczne
Wojna przerwała lub ograniczyła łańcuchy dostaw motoryzacji i to w kilku wymiarach Fot. materiały prasowe

Brutalna napaść Rosji na Ukrainę zachwiała europejskim bezpieczeństwem i powoduje tysiące ofiar. Tragedia ta nie pozostaje bez wpływu na europejską gospodarkę, w tym branżę motoryzacyjną. „Przerwane lub ograniczone zostaną łańcuchy dostaw i to w kilku wymiarach” - twierdzi Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

  • W 2021 roku wartość importu do Unii Europejskiej części wyprodukowanych na Ukrainie wyniosła 23,3 mln euro. Wartość eksportu części motoryzacyjnych z UE do Ukrainy wyniosła 855 mln euro.
  • W ubiegłym roku Rosja kupiła w Unii Europejskiej części motoryzacyjne za 3,2 mld euro, a import części z Rosji do UE wyniósł 13 mln euro.
  • Rosja i Ukraina są ważnymi dostawcami surowców dla motoryzacji, zwłaszcza w przypadku produkcji katalizatorów do samochodów spalinowych i baterii do aut elektrycznych.
  • O  przyszłości branży automotive będziemy rozmawiać podczas Europejskiego Kongresu  Gospodarczego w Katowicach  w kwietniu. Rejestracja tutaj.
Niedawno pisałem o sytuacji zachodnich fabryk samochodów w Rosji, które przerywają pracę ze względu na sankcje lub decyzje koncernów, które nie chcą wspierać rosyjskiej gospodarki, finansującej m.in. działania wojenne. Do sytuacji odniosło się także europejskie stowarzyszenie producentów części samochodowych CLEPA. Na Ukrainie ma swoje zakłady siedmiu europejskich producentów części i kilku spoza naszego regionu.

W 2021 roku wartość eksportu wyprodukowanych tam części do Unii Europejskiej wyniosła 23,3 mln euro. Z drugiej strony wartość eksportu części motoryzacyjnych z UE do Ukrainy wyniosła 855 mln euro.

Działania wojenne wywołały już w ostatnich dniach np. w przerwy w pracy poznańskich zakładów Volkswagena. Było to spowodowane brakiem wiązek elektrycznych sprowadzanych z Ukrainy.

Rosja w cieniu sankcji

W przypadku Rosji motoryzacja to sektor zatrudniający 600 000 osób. Kilku producentów ma tam w sumie 34 fabryki samochodów. Swoje zakłady wybudowało w Rosji także 30 europejskich producentów komponentów, którzy w latach 2010-2021 zainwestowali w tym kraju 2,3 mld euro.

Sankcje nałożone na Rosję po aneksji Krymu w roku 2014 nieco zmniejszyły aktywność zagranicznych koncernów i dziś Rosja jest w dużym stopniu uzależniona od importu części. W 2021 roku kupiła ich w Unii Europejskiej za 3,2 mld euro, co czyni ją 5 odbiorcą eksportu unijnych komponentów. W tym samym czasie import części z Rosji do UE wyniósł 13 mln euro.

Czytaj także: Rosjanie grożą przejęciem zachodnich fabryk, ale nawet z Ładą mają problem

Znacznie ważniejszą rolę obydwa kraje odgrywają jako dostawcy surowców dla branży motoryzacyjnej. - Europejscy dostawcy już stanęli przed wieloma wyzwaniami, a kryzys prawdopodobnie tylko pogorszy sytuację w branży. Na przykład kryzys może zaostrzyć presję na globalny niedobór chipów, który rozpoczął się podczas COVID-19 i był w centrum poważnego spadku produkcji pojazdów. Jeśli konflikt nie zostanie rozwiązany w najbliższej przyszłości, możemy się spodziewać, że niedobór chipów będzie się tylko pogłębiał. Wpłynie to również na dostawy surowców krytycznych - powiedziała Sigrid de Vries, sekretarz generalna CLEPA.

Wojna zaostrzy kryzys dostaw m.in. chipów

Obecnie 29 proc. stali importowanej do UE pochodzi właśnie z Ukrainy, która jest też jednym z największych dostawców szeregu gazów szlachetnych wykorzystywanych w produkcji elementów elektronicznych, w szczególności neonu stosowanego w laserach potrzebnych do produkcji chipów. Według informacji podanych przez „Financial Times” Ukraina zapewniała aż 25 proc. światowych dostaw neonu.

 

×

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (3)

Do artykułu: Automotive mocno ucierpi na wojnie. Skutki sankcji są obosieczne

  • Stanisław 2022-03-12 15:49:10
    Kij ma dwa końce.
  • Emil 2022-03-11 12:01:18
    Każda firma ucierpi na tym. Jedni mocniej inni mniej. Jeśli chodzi np o toyotę to bym się nie martwił, bo jaki lider sprzedaży nie będą mieli problemów aby się odbić.
  • Krzysiek 2022-03-11 10:09:04
    Taka kolej rzeczy, nie oni jedni.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.4.45
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!