PARTNERZY PORTALU

Autorewolucja. Tychy w roli pioniera - nikt wcześniej tego nie robił

Autorewolucja. Tychy w roli pioniera - nikt wcześniej tego nie robił
Zanim z taśm fabryki w Tychach prócz fiatów zaczną też zjeżdżać jeepy i alfa romeo - czeka ją poważna przebudowa. Fot. materiały prasowe

Tychy wchodzą w nowy koncern z wielkim przytupem. Nie dość, że będą pierwszym zakładem poza Włochami, który będzie produkował Alfa Romeo, to jeszcze są pierwszą fabryką wielkiej firmy, w której będą prowadzone wspólne projekty, zakorzenione w dwóch różnych tradycjach - FCA i PSA. Czeka je olbrzymia przemiana.

  • Produkcja dwóch linii modelowych - opartych na różnych platformach różnych koncernów - wymaga stworzenia dwóch oddzielnych ekosystemów.
  • Te platformy dzieli nie tylko inna wielkość, ale także odmienny sposób produkcji.
  • Wraz z nowymi modelami do zakładu wkroczą nowe technologie, m.in. spawanie laserowe i elektromobilność.
Fabryka Fiata w Tychach dostosowuje się do planów koncernu Stellantis. W przyszłym roku mają wyjeżdżać z niej całkiem nowe modele samochodów pod markami Jeep i Alfa Romeo. Tychy będą pierwszym zakładem poza Włochami produkującym modele Alfa Romeo.

Przede wszystkim jednak będzie to pierwszy z ponad setki zakładów Stellantis w 30 krajach, w którym będzie się odbywała produkcja z wykorzystaniem technologii obu łączących się koncernów.

- To pierwsza fabryka koncernu na całym świecie, która realizuje wspólny projekt – potwierdził  Tomasz Gębka, dyrektor zakładu w Tychach podczas sesji „Cyfrowa fabryka” w ramach EEC Trends (EEC Digital).

Według niego będzie to duże wyzwanie, zwłaszcza że zakład nie miał wiele czasu na przygotowanie się do tego procesu.

- Firma powstała oficjalnie kilka tygodni temu - i w zasadzie dopiero teraz mogliśmy zacząć rozmowy. Wcześniej przecież formalnie wciąż byliśmy konkurencją – mówił Tomasz Gębka.

On sam przeszedł już podobny proces w czasie, kiedy Fiat łączył się z Chryslerem i do fabryk zaczęły wchodzić samochody tworzone na wspólnych platformach.

Trzeba stworzyć dwie odrębne linie produkcyjne

Tym razem jednak sytuacja jest zupełnie wyjątkowa. W Tychach będą powstawały nadal samochody budowane na fiatowskiej platformie A – Fiat 500 w różnych odmianach oraz Lancia Ypsilon - ale pojawią się także nowe, dopiero opracowywane modele Jeepa i Alfa Romeo, oparte na nieco większej platformie CMP koncernu PSA. Trzeba więc stworzyć dwie kompletne, odrębne linie produkcyjne.

Czytaj także: Fabryka Fiata w Tychach wreszcie dostanie nowe modele

Fabryka Samochodów Małolitrażowych powstała w Tychach w 1975 roku. Przez 15 lat wytwarzała fiaty 126p, potem cinquecento, seicento, a w końcu pandę i fiata 500, a nawet forda ka (na wspólnych podzespołach z małymi modelami Fiata). To podstawowe samochody, bo w tym czasie pojawiały się także mniejsze partie innych modeli. Najważniejsze były jednak samochody produkowane na najmniejszych platformach Fiata.

Konieczna jest defragmentacja obecnych linii

Tomasz Gębka wyjaśnia, że związane z wprowadzeniem nowych modeli, zmianą technologii i powiększaniem mocy produkcyjnych modyfikacje odbywały się „w biegu”, w czasie ciągłej produkcji. Dodawane w czasie rozbudowy elementy nie zawsze były zatem umieszczone najlepiej z punktu widzenia procesu produkcyjnego.

– Przez dokładanie kolejnych modułów i uruchamianie dodatkowych linii stworzono swego rodzaju hybrydę... Naszym pierwszym zadaniem jest zatem defragmentacja: wysprzątanie tej hybrydy, wyprostowanie przebiegów logistycznych – mówi Tomasz Gębka, dyrektor zakładu.
×

KOMENTARZE (13)

Do artykułu: Autorewolucja. Tychy w roli pioniera - nikt wcześniej tego nie robił

  • Szymon 2021-02-25 12:43:55
    PSA - Francuzi to zło, kiedy po latach doszło do rozmów o podwyżki Francuzi stwierdzili " przecież macie ciepło na hali i firmę sprzątającą " ... widzę tę współpracę dla pracowników w czarnych kolorach.
  • Bulbroek 2021-02-25 10:08:19
    I to za PiS?... Niemożliwe...
  • Qwerty 2021-02-23 12:04:03
    Alfa to trup podobnie jak lancia, więc nie ma się fabryka z czego cieszuc
  • skorpion 2021-02-23 10:59:16
    No w dechie! A ile p[datku zapłaci ta banda wyzyskiwaczy w RP? Pewnie jak zwykle bywa cały zysk ,,pójdzie'' na prawa do logo firmy Fiat i polska skarbówka może się oblizać. Tal to jest z tymi chwalonymi koncernami zachodnimi - wyzysk pracownika i wałki na podarkach! I nie narzekać na niskie płace robole! Pretensje do własnych rodziców miejcie, którzy w 89 wybrali ten ,,wspaniały kapitalizm''.
    • gliwice2009 2021-02-23 14:05:39
      Fiat jak pozostałe firmy płacą: ZUS od wynagrodzeń, podatek dochodowy od pracowników PIT-4, podatek od nieruchomosci, wieczyste użytkowanie, 50% VAT-u od wydatków związanych z kosztami utrzymania pojazdów służbowych, podatek od czynności cywilno prawnych PCC, ekstra podatek- akcyzę zawarty w energii elektrycznej, paliwie, ponoszą koszty utrzymania etatów związków zawodowych itd itp .
    • gliwice2009 2021-02-23 14:08:27
      "Pretensje do własnych rodziców miejcie, którzy w 89 wybrali ten ,,wspaniały kapitalizm''." --- w 89 roku nikt nie wybierał kapitalizmu, wybory dotyczyły twarzy: elektryk i spawacz. Socjalizm po prostu sam splajtował !
      • Bul 2021-02-25 10:11:39
        Ja pamiętam, że to był wybór wolność, lub niewola... I miał być solidarnościowy rząd robotników, a nie cwaniakow złodziei.
  • Pracownik 2021-02-23 09:59:47
    Po 15 latach pracy 14 złoty na rękę Pierdolnięty obóz pracy

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 89.64.61.111
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!