Biznesowi łatwiej przyjąć wyższe koszty niż brak regulacyjnej stabilizacji

Biznesowi łatwiej przyjąć wyższe koszty niż brak regulacyjnej stabilizacji
Zakłócenia dostaw i wzrost kosztów logistyki powodują, że globalni dostawcy Stellantis Gliwice budują fabryki w Polsce lub rozbudowują istniejące... Fot. Piotr Myszor

– Wciąż należymy do krajów o niższych kosztach, więc tendencja do przenoszenia produkcji na kontynent jest dla nas szansą. Boję się jedynie, czy nowe regulacje - wprowadzane nagle i w bardzo chaotyczny sposób - nie zniechęcą potencjalnych inwestorów i nie skierują ich do krajów sąsiednich... – mówi Andrzej Korpak, prezes Stellantis Gliwice. Łatwiej przyjąć wyższe koszty niż brak stabilizacji, który powoduje m.in. i to, że prognoza kosztów jest w dwójansób trudna .

  • Ceny usług logistycznych rosną i nasze wyroby stają się coraz bardziej konkurencyjne wobec Azji. Nasi globalni dostawcy budują fabryki w Polsce lub rozbudowują istniejące - wskazuje Andrzej Korpak.
  • Łańcuchy dostaw są miejscami puste... Brak magazynów przejściowych powoduje, że każde opóźnienie w dostawach, np. zatrzymanie statku przez sztorm, staje się problemem.
  • Rozmowa jest częścią wspólnego projektu Europejskiego Kongresu Gospodarczego (EEC) oraz ING Banku Śląskiego. Kompleksowy raport dotyczący wpływu zaburzeń w łańcuchach dostaw na gospodarkę i działające w Polsce firmy zostanie zaprezentowany w kwietniu 2022 r. jako część kampanii EEC.



Jak zaburzenia łańcuchów dostaw odbiły się na działalności pana firmy?

Andrzej Korpak: - Jak wszyscy, my także cierpieliśmy z powodu półprzewodników i bałaganu logistycznego. U nas to się odbiło na dwóch płaszczyznach.

Pierwszą była ciągłość produkcji. W przypadku Astry newralgicznych półprzewodników było nieco mniej, a ponadto byliśmy pod swego rodzaju ochroną. Z względu na termin uruchomienia nowego zakładu w Gliwicach i zakończenia tej produkcji nie można było przekładać, więc nalleżało zapewnić taką liczbę półprzewodników, żeby można było wykorzystać w terminie wszystkie inne zamówione części, które - po wygaszeniu Astry = stałyby się stratą. Ostatecznie mieliśmy tylko tygodniową przerwę w produkcji, którą potem nadrobiliśmy.

Większe problemy były związane z nową fabryką, dla której spora część materiałów inwestycyjnych także zwożono z różnych stron świata, w tym z Chin. Korek logistyczny, który zakłócił dostawy, stał się podstawowym wyzwaniem organizacyjnym. Problemem było np. wyposażenie lakierni, które jest skomplikowane i robione na wymiar, więc nie można go zastąpić zakupami z innych źródeł...

Czytaj także: W gliwickim Oplu: sprzątanie po Astrze i nowe życie

Trzeba było dużych wysiłków, by dostawy skoordynować. Zarządzanie tym kryzysem było tym trudniejsze, że problemy do rozwiązania pojawiały się w portach na drugim końcu świata.

Z drugiej strony: problemem było także to, że przy ograniczonych dostawach tamtejsi dostawcy zaczęli urządzać coś w rodzaju jarmarku - i wybierali tych odbiorców, którzy zaoferowali lepszą cenę, lepsze warunki.

Duże korporacje, jak Stellantis, działają w sposób legalistyczny i muszą przestrzegać ściśle wyznaczonych zasad prawnych, przez co znajdowały się wówczas w gorszej pozycji niż mniejsze firmy, o bardziej „elastycznym” podejściu do procedur.

Naszym atutem było to, że nie jesteśmy jednorazowym odbiorcą, ale zapewniamy stały odbiór na wiele lat. Musieliśmy jednak mocno pilnować tych dostaw, w co zaangażowanych było sporo ludzi.

 

×

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Biznesowi łatwiej przyjąć wyższe koszty niż brak regulacyjnej stabilizacji

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.229.131.158
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!