PARTNERZY PORTALU

BMW zbuduje auta na wodór, choć woli baterie

Tankowanie wodoru zajmuje zwykle kilka minut. Fot. Shutterstock.com

BMW w 2021 roku planuje wprowadzić testowe modele samochodów osobowych napędzane ogniwami paliwowymi, choć zastrzega, że technologia ta jest bardziej opłacalna w przypadku średnich i ciężkich pojazdów dostawczych - donosi serwis Automotive News.

W 2021 roku BMW zamierza wprowadzić na rynek testowe modele X5 i X7 napędzane ogniwami paliwowymi. Zaznacza jednak, że to baterie są właściwym wyborem przy tworzeniu samochodów osobowych o zerowej emisji.

Według członka zarządu BMW Group ds. rozwoju Klausa Froelicha "zwiększenie zagęszczenia baterii sprawi, że pojazdy elektryczne z napędem akumulatorowym będą najbardziej wydajnym rozwiązaniem".

Największy problem stanowią koszty. Jak wskazał Froelich, układ napędowy oparty o ogniwa paliwowe jest dziesięciokrotnie droższy niż napęd w pełni elektryczny, a ich ceny pozostaną mocno zróżnicowane aż do około 2025 roku.

Japoński producent motoryzacyjny Toyota, który od 2013 roku pracuje z BMW nad rozwojem ogniw paliwowych wierzy, że ceny ogniw paliwowych i napędów hybrydowych wyrównają się w ciągu 10 lat. Obecnie cena Toyoty Mirai, pierwszego modelu marki opartego o technologię ogniw paliwowych, w Niemczech zaczyna się od 78,6 tys. euro.

Według BMW ogniwa paliwowe, ze względu na mniejszą wagę lepiej sprawdziłyby się w średnich i dużych pojazdach ciężarowych. Akumulatory mogłyby zmniejszyć ich ładowność o 6-7 ton. Argumentem przemawiającym za wykorzystaniem ogniw paliwowych w samochodach dostawczych, które zwykle pokonują od 150 do 200 km dziennie, ma być również czas tankowania wodoru, które zajmuje wyłącznie kilka minut i mogłoby być realizowane w nocy - wskazał serwis.

To drugie podejście BMW do samochodów napędzanych wodorem. W latach 2005-2007 niemiecki koncern wykorzystał technologię ogniw paliwowych w 100 egzemplarzach BMW serii 7 z 12-cylindrowym silnikiem z napędem benzynowo-wodorowym. Wielkość zbiornika wodoru ograniczyła zasięg zerowej emisji tych pojazdów do około 200 km. Obecnie Model S amerykańskiego koncernu Tesla z podobnej wielkości akumulatorem o mocy 100 kWh ma zasięg do 632 km.
×

KOMENTARZE (2)

  • asd 2019-06-29 16:39:04
    Po prostu doszli do wniosku, że samochody na bateryjki są nieopłacalne i całościowo nieekologicznie.
    • He 2019-08-22 17:56:44
      A przeczytales artykul? Właśnie bardziej wierzą w baterię niż ogniwa produkujące energię z reakcji wodoru z tlenem... Co za kraj, gdzie kolejne 5 baranów klika łapkę w górę pod komentarzem od czapy... A potem się dziwić, że rządzący mają nas za matołów....

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.189.171
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!