PARTNERZY PORTALU

Branża motoryzacyjna pod lupą – wyzwania, szanse i droga do wyjścia z kryzysu

Branża motoryzacyjna pod lupą – wyzwania, szanse i droga do wyjścia z kryzysu
mat.pras.
  • Autor: Piotr Ciemięga, Siemens Polska
  • Dodano: 23-06-2020 14:09

Jeszcze kilka miesięcy temu mówiliśmy o dynamicznym rozwoju branży automotive. Skupialiśmy się na dążeniu do elektromobilności, mówiliśmy o czwartej rewolucji przemysłowej i napędach przyszłości. Początek roku 2020 przyniósł w krótkim czasie diametralne zmiany – sytuacja na świecie i zawahanie globalnej gospodarki sprawiły, że przewidywania i prognozy na najbliższą przyszłość można było wyrzucić do kosza. Obecnie znajdujemy się w newralgicznym momencie, w którym kolejne branże powoli próbują wychodzić z kryzysu.


Poniższa analiza branży oparta jest na najnowszych badaniach jakościowych opracowanych na podstawie wywiadów z przedsiębiorcami sektora MŚP na zlecenie Siemens, pod patronatem Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości.




Przemysł motoryzacyjny w Polsce przeżywał systematyczny rozwój przez ostatnie 15 lat. W ostatnim czasie był to czwarty największy pracodawca przemysłowy w polskiej gospodarce, a wzrost zatrudnienia w branży trwał nieprzerwanie przez dekadę. Wiodącymi tematami wśród ekspertów było przede wszystkim dostosowywanie produkcji do założeń i oczekiwań wynikających z czwartej rewolucji przemysłowej oraz trendy takie jak elektromobilność, carsharing, connected cars czy pojazdy autonomiczne. Jednocześnie pod koniec 2019 r. zaczęto dostrzegać pogarszające się perspektywy związane ze spowolnieniem gospodarczym wywołanym Brexitem, reorganizacją geograficzną produkcji, naciskiem na rozwiązanie problemów z silnikami diesla itp. Zwiastowano trudności, mówiono o zagrożeniach, ale wciąż dominowała dyskusja o rozwoju i szansach. Tamte rozważania są w tej chwili już jednak mniej istotne.

Wyzwania roku 2020 a przemysł motoryzacyjny

Skutki kryzysu z pierwszej połowy 2020 roku odczuje cała gospodarka. Branża motoryzacyjna już teraz notuje olbrzymie straty. Według ostatniego raportu GUS produkcja sektora motoryzacyjnego w Polsce w kwietniu 2020 w porównaniu z ubiegłym rokiem spadła aż o 78,9%. Wynika to nie tylko z zatrzymania produkcji w wielu zakładach ze względów bezpieczeństwa, ale także z wyraźnego spadku liczby zamówień. Przedsiębiorcy obserwują brak popytu na pojazdy i części zamienne, co skutkuje nadwyżką mocy produkcyjnej. Zmniejszenie sprzedaży, niezrealizowane plany i brak klientów w serwisach to czynniki, które negatywnie wpływają na płynność finansową firm, co może się przekładać na redukcję zatrudnienia – choć większość przedsiębiorców stara się przed tym bronić, wprowadzając rozwiązania alternatywne, takie jak redukcja czasu pracy i wynagrodzeń.

Innym niezwykle istotnym skutkiem obecnej sytuacji jest poważne zakłócenie łańcuchów dostaw. Branża automotive jest jedną z najbardziej zglobalizowanych, umiędzynarodowionych branż, w związku z czym jest też szczególnie wrażliwa na tego typu zakłócenia. Zamknięcie granic spowodowało zmniejszenie płynności dostaw materiałów i komponentów niezbędnych  do produkcji. Dodatkowo ograniczyło też możliwości eksportu, który w 2019 roku osiągnął rekordowy poziom, a zatem stanowi jeden z filarów całej branży.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Branża motoryzacyjna pod lupą – wyzwania, szanse i droga do wyjścia z kryzysu

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.208.126.130
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!