PARTNERZY PORTALU

Ciężarówka kontra pociąg. Prawdziwe koszty i kto za to płaci

Ciężarówka kontra pociąg. Prawdziwe koszty i kto za to płaci
W zestawieniu transport drogowy kontra kolejowy, zdaniem dr Marii Zych-Lewandowskiej, zdecydowanie lepiej wypada ten drugi. Fot. Shutterstock.com
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Adrian Ołdak
    Adrian Ołdak
  • Dodano: 27-04-2021 17:00

- W Polsce najgorszy dla środowiska i jednocześnie naszego zdrowia jest zdecydowanie transport drogowy - uważa dr Maria Zych-Lewandowska, niezależny ekspert w dziedzinie transportu i ekonomii, przedstawiając swoje wyliczenie. W skali kraju chodzi o dziesiątki miliardów złotych.

  • - Biorąc pod uwagę zanieczyszczenie powietrza, zmiany klimatu i hałas transport drogowy generuje w ruchu pasażerskim koszty w wysokości 12 mld zł rocznie, lotnictwo 0,9 mld zł i kolej 0,8 mld zł - wylicza Maria Zych-Lewandowska.
  • - Dysonans jest jeszcze bardziej widoczny w przewozach towarowych - odpowiednio: droga - 26 mld zł, kolej - 0,35 mld zł. Można więc powiedzieć, że ciężarówki są 75 razy bardziej szkodliwe dla środowiska niż pociągi - ocenia.
  • W Polsce stawimy zdecydowanie na elektromobilność transportu drogowego, który - mimo tych starań - jeszcze długo nie stanie się niskoemisyjny. Niesłusznie zaniedbujemy zdaniem ekspertki transport kolejowy, choć i on korzysta z energii wytwarzanej głównie z węgla.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (20)

Do artykułu: Ciężarówka kontra pociąg. Prawdziwe koszty i kto za to płaci

  • Adam57 2021-05-03 07:29:56
    Polska słynie z filozofii, pseudodoradców i "gadających głów ".
  • Budrys 2021-04-29 10:02:49
    Przeładowane TIR-y i ich ogromna ilość to główne przyczyny dewastacji dróg lokalnych. Część dróg lokalnych powinna być wyłączona z dostępu dla tych "niszczycieli szos" . Za granicą to norma. Podobnie z ważeniem ciężarówek i posterunkami celnymi na drogach dojazdowych do granicy, ruch w tych miejscach bardzo spada i nie jest to przypadek.
  • WOJCIECH 2021-04-28 16:00:14
    Tysiące uciążliwych ciężarówek na drogach to "zasługa" tych, którzy zniszczyli PKP. Gdyby opłaciło się korzystać z transportu kolejowego, gdyby to była usługa bezpieczna dla towaru i zrealizowana terminowo to wszyscy woleliby wysłać towar koleją. Ale proszę wskazać, gdzie mamy kolejowe terminale kontenerowe? Jak ocenia się pracę tych istniejących? Gdzie znaleźć o nich informacje? Pytania można mnożyć, tylko nie ma komu na nie odpowiedzieć, bo etaty specjalistów zajęli kapelani Z modlenia się do watykańskiego Boga i powierzania firm opatrzności poza ośmieszaniem Polski nic dobrego nie wynika. A do tego, że transport kolejowy jest mniej szkodliwy dla środowiska i mniej uciążliwy dla otocznia – nie trzeba naukawych opracowań, bo wszyscy to wiedzą.
    • Tomek 2021-04-28 21:42:08
      Wbrew pozorom terminali kontenerowych jest całkiem sporo - to zwykle jedna suwnica i kawałek placu. Były próby "Tirów na tory" i to już dawno, ale nie wypaliły - głównie z powodu czasu transportu. Na kolei jest to ok. 25-28 km/godz. Czyli transport z fabryki do miejsca odległego o 300 km to ponad 10 godzin. Ztem jeśli firmy pracują na jedną zmianę towar będzie dostarczony następnego dnia. Poza tym ładunek trzeba na kolej dowieźć - to kwestia załadunku i przeładunku, a na drugim końcu - wyładunku i załadunku znów na samochody. Albo firma musi utrzymywać bocznicę - to kosztuje i wymaga terenu oraz odpowiedniego położenia blisko torów. Generalnie to jest tak jak z transportem ludzi - wsiadasz do auta i jedziesz, albo czekasz na przystanku na autobus, potem przesiadasz się 2 razy... Jest może nieco taniej, ale zajmuje to znacznie więcej czasu. A czas to pieniądz. Ps. A kto ma pilnować ładunków w pociągach? Samochody łatwiej upilnować...
  • Petronella 2021-04-28 10:02:16
    Skoro to samochody są winne, to na co program wymiany pieców? Palmy czym chcemy i jak chcemy. Hulaj dusza, napisano że to transport drogowy jest winny smogu. Ciekawe tylko dlaczego w lecie smog z nad Polski znika?
  • Realia 2021-04-28 09:59:07
    Figiel polega na tym, że transport kołowy jest najmobilniejdzy i wymaga najmniej przeładunków. To taki transport na zamówienie jak taksówka. Dlatego tyle go jest.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.210.184.142
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!