PARTNERZY PORTALU

Czas fuzji i partnerstw, czyli manewry gigantów w branży motoryzacyjnej

Na początku 2019 r. niemiecki koncern Volkswagen i Ford zawarły globalne porozumienie, w ramach którego będą wspólnie produkować średniej wielkości pickupy i samochody dostawcze do produkcji zagranicznej. fot. Shutterstock

Według prezesa amerykańskiego koncernu Ford Billa Forda, widoczny jest wzrost liczby partnerstw między konkurencyjnymi firmami z branży motoryzacyjnej, tak w zakresie niektórych technologii jak i pojedynczych pojazdów - podał serwis Automotive News.

  • 27 maja 2019 r. FCA złożyło Renault ofertę, która mogłaby zaowocować partnerstwem na równoprawnych zasadach (50/50). Decyzję ws. fuzji na razie odroczono.
  • Na początku 2019 r. niemiecki koncern Volkswagen i Ford zawarły globalne porozumienie, w ramach którego będą wspólnie produkować średniej wielkości pickupy i samochody dostawcze do produkcji zagranicznej.
  • Ford współpracuje ponadto z indyjską spółką Mahindra, w obszarze produkcji średniej wielkości SUV-ów.

Bill Ford w rozmowie z Automotive News przyznał również, że kilkakrotnie rozmawiał z byłym prezesem zarządu Fiat Chrysler Automobiles (FCA) Sergio Marchionnem na temat potencjalnej fuzji. Dyskusje miały dotyczyć dopasowania obu koncernów.

"Sergio (Marchionne) i ja odbyliśmy kilka wspólnych kolacji, podczas których rozmawialiśmy o tym, czy Ford i FCA będą dobrze do siebie pasować" - powiedział Ford Automotive News. Jak zauważył prezes Forda, szybko zdecydowano jednak, że rozmowy prowadzą donikąd, bo amerykański koncern ma inne priorytety; i że takie rozwiązanie byłoby niepraktyczne.

"Mieliśmy własne problemy i wyzwania. Czułem, że to nie pomoże nam ich rozwiązać. Jeśli w ogóle by do tego doszło, to mogło nas spowolnić" - zaznaczył, dodając, że "na pewno nie był to idealny czas".

Jak przypomniał serwis, Marchionne, który zmarł w ubiegłym roku, nie ukrywał chęci połączenia FCA z innym producentem samochodów. W tej sprawie spotkał się z dyrektor generalną General Motors Marry Barrą, ale jego pomysł został odrzucony. Były szef FCA wcześniej przewidział potrzebę konsolidacji branży motoryzacyjnej w prezentacji "Confessions of a Capital Junkie" z 2015 r.

27 maja 2019 r. FCA złożyło Renault ofertę, która mogłaby zaowocować partnerstwem na równoprawnych zasadach (50/50). Według agencji Reutera taka fuzja skutkowałaby nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi i zmianami w sferze regulacji prawnych. Mogłaby też zagrozić pozycji takich koncernów, jak General Motors czy Grupa PSA (Peugeot Société Anonyme). Ten francuski koncern motoryzacyjny również prowadził rozmowy z FCA o fuzji, ale i w tym wypadku utknęły one w martwym punkcie.

Zarząd francuskiego koncernu odroczył jednak decyzję ws. fuzji z włosko-amerykańską grupą FCA na wniosek obecnych w Radzie Dyrektorów przedstawicieli władz Francji. Źródła bliskie FCA podały, że Fiat Chrysler wycofał ofertę.

Na początku 2019 r. niemiecki koncern Volkswagen i Ford zawarły globalne porozumienie, w ramach którego będą wspólnie produkować średniej wielkości pickupy i samochody dostawcze do produkcji zagranicznej. Amerykański i niemiecki koncern podpisały również porozumienie dotyczące możliwego rozszerzenia współpracy w zakresie pojazdów elektrycznych i autonomicznych oraz przy innych przedsięwzięciach. Spółki nie planują jednak wymieniać się udziałami. Jak podała wówczas agencja Associated Press, Ford miałby produkować średnich rozmiarów pick-upy oraz większe vany, natomiast VW odpowiadałby za vany miejskie. Sojusz ma pozwolić firmom rozłożyć koszty na więcej pojazdów i obniżyć średnie wydatki związane z produkcją.

Ford współpracuje ponadto z indyjską spółką Mahindra, w obszarze produkcji średniej wielkości SUV-ów.
×
EEC Trends: poznaj megatrendy decydujące o przyszłości gospodarki, szansach rozwojowych i jakości życia. Osiem zróżnicowanych tematycznie i formalnie sesji, od dynamicznych debat poprzez indywidualne rozmowy na scenie po prezentacje dobrych praktyk i case studies. Już 25 lutego w Warszawie. Zarejestruj się!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Czas fuzji i partnerstw, czyli manewry gigantów w branży motoryzacyjnej

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.214.184.250
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!