PARTNERZY PORTALU

Czechy i Słowacja potrzebują inwestycji i przekwalifikowania kadry motoryzacyjnej

Fabryk i zakłądów motoryzacyjnych, tylko Czechach jest ponad 100. Stanowią żywotny element gospdoarki naszego południowego sąsiada. fot. Shutterstock

Rewolucja elektromobilności i Przemysł 4.0 redefiniują pracę zakładów w Europie Środkowo-Wschodniej. Branża w naszym regionie musi się przystosować.

  • Dotyczy to zwłaszcza sektora motoryzacyjnego u naszych południowych sąsiadów, bo w Czechach i na Słowacji składa się najwięcej samochodów na głowę mieszkańca na świecie.
  • Serwis Automotive News Europe podkreśla, w kontekście zmian całego sektora, konieczność przekwalifikowania ludzi, których będzie też potrzeba mniej niż przy produkcji samochodów spalinowych.
  • Zmiany, jakie czekają automotive, są już widoczne. Dostrzegamy je nie tylko w takich zakładach, jak np. fabryka w Żylinie, ale i w Polsce. Choć jak mówił WNP.PL Roberto Di Stefano z FCA, w kontekście Tych na razie są to plany.

Sytuacja branży motoryzacyjnej od ponad 12 miesięcy nie jest idealna. Jak przekonywaliśmy na WNP.PL, sektor automotive mówi o spadku - zmniejsza się produkcja, spada liczba rejestracji nowych samochodów. I choć odnotowane trendy produkcji są zgodne z prognozami, to trudno nie odnieść wrażenia, że niektórzy się boją. Inni studzą sytuację i przekonują o stabilności całego sektora.

Przyglądając się tej sytuacji w grudniu serwis Automotive News Europe zwraca uwagę na inne zmiany, które mogą dotknąć produkcję samochodów. Za punkt wyjścia serwis bierze Czechy i Słowację. Zaczyna od fabryki Motor Jikov Group w czeskim miasteczku Budejovice, blisko granicy z Niemcami i Austrią. "Zamontowano tu nową linię produkcyjną. Jest wprost dziełem sztuki" czytamy na stronach internetowych serwisu. "Pracuje na pełnych obrotach dostarczając podzespoły dla Volkswagena." Koszty tej inwestycji były bardzo duże.

100 fabryk i podwykonawcy, którzy muszą inwestować

Jak podkreśla James M. Gomez na łamach serwisu, takich fabryk w samych tylko Czechach jest ponad 100. Tworzą one z kraju prawdziwe zagłębie dla niemieckiej machiny motoryzacyjnej. Wiele z nich niebawem odczuje spadek zapotrzebowania na silniki spalinowe. Elektrorewolucja w napędach już zagląda w oczy Czechom.

- Pytanie, które firmy zdołają przetrwać - mówił Miroslav Dvorak, manager w Motor Jikov Group. - Ns ratują inwestycje. Są konieczne, by wejść w zupełnie nową jakość produkcji.

Czytaj też: ML System rozpocznie produkcję fotowoltaiki dla samochodów

Dlaczego akurat w Czechach i na Słowacji zainteresowanie tym tematem rośnie? Oba kraje mają większą produkcje samochodową na głowę mieszkańca niż inne kraje świata. Co ważne, firmy produkujące podzespoły zatrudniają w obu krajach więcej pracowników niż same fabryki ulokowane u naszych południowych sąsiadów. Taka sytuacja jest efektem tańszej (niż na zachodzie) siły roboczej i preferencyjnych warunków, jakie zaoferowano firmom motoryzacyjnym od upadku komunizmu. W efekcie produkuje się w Czechach i na Słowacji samochody marek Volkswagen, Skoda, Hyundai, Kia, Peugeot czy Land Rover.

Elektromobilność na fali

Jak ten krajobraz zmieni elektromobilność, innowacje i zaostrzane normy środowiskowe UE? Cytowany już Dvorak sądzi, że zmuszą one do obcięcia produkcji samochodów i silników spalinowych o połowę. Tak drastyczna zmiana musi odbić się na zatrudnieniu.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Czechy i Słowacja potrzebują inwestycji i przekwalifikowania kadry motoryzacyjnej

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.205.60.226
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!