PARTNERZY PORTALU

Czeka nas duży i kosztowny problem z "elektrykami"

Żeby można było instalować ładowarki samochodowe, zwłaszcza szybkie i w większej liczbie, przede wszystkim trzeba zacząć od wzmocnienia sieci – mówi Michał Ajchel, wiceprezes rynku energetyki Schneider Electric Polska Fot. Shutterstock
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: Piotr Myszor
  • Dodano: 22-07-2019 16:18

Patrząc z pozycji operatora systemu elektroenergetycznego, elektromobilność bardzo skomplikuje zarządzanie sieciami średniego i niskiego napięcia, bo to tam działają prosumenci i samochody elektryczne. O ile w miarę dobrze monitorujemy sieci wysokiego napięcia, a na poziomie średniego napięcia jest jeszcze jako tako, to niskiego napięcia praktycznie wcale nie monitorujemy - mówi Michał Ajchel, wiceprezes rynku energetyki Schneider Electric Polska.

  • Niedostosowanie sieci to duży i niestety kosztowny problem, który już kilkukrotnie przyczynił się do zaniechania lub odłożenia inwestycji w punkty ładowania samochodów.
  • Powszechne dziś w Polsce statyczne systemy zarządzania typu SCADA nie będą efektywne przy dużej dynamice zmian zarówno po stronie rozproszonej generacji, jak i po stronie poboru energii.
  • O ile przy dzisiejszej scentralizowanej generacji energii wiele zjawisk możemy przewidzieć, prognozować i mamy na to jakiś wpływ, to przy coraz bardziej rozproszonej generacji tracimy nad tym kontrolę.

Jakie są pana zdaniem główne wyzwania, z jakimi będzie sobie musiała poradzić energetyka w obliczu rozwoju elektromobilności?

- Dziś często mówi się o brakach mocy, ale nawet przy jej wystarczającej ilości problemem pozostaje możliwość doprowadzenia jej do określonych punktów, zwłaszcza jeżeli mówimy o centrach miast, w których liczba miejsc, gdzie można postawić ładowarki, jest ograniczona.
Żeby można było instalować ładowarki samochodowe, zwłaszcza szybkie i w większej liczbie, przede wszystkim trzeba zacząć od wzmocnienia sieci. Mieliśmy brać udział w kilku projektach związanych z budową infrastruktury do ładowania, ale padały one, bo sieć energetyczna nie była na to gotowa.

Wzmocnienie sieci to wymiana transformatorów, położenie nowych kabli energetycznych. Prace te wiążą się z pracami budowlanymi, pozwoleniami na budowę, a w przypadku miast często także z pozwoleniami konserwatora zabytków, a to trwa.

Czytaj także: Świat potrzebuje coraz więcej energii elektrycznej, a więc i nowych technologii w energetyce

Podobne, a może jeszcze większe problemy widzę w budowaniu stanowisk ładowania samochodów poza miastami. Tutaj kierowcy chcą być obsłużeni w bardzo krótkim czasie, są w podróży i nie chcą długo czekać, a więc powstaje problem bardzo szybkiego ładowania i związanej z tym dużej mocy transformatorów. Dzisiejsze stacje paliwowe - bo tam głównie powstają punkty ładowania - nie są przystosowane do zapewnienia odpowiedniej mocy. Jest to duży i niestety kosztowny problem, który już kilkukrotnie przyczynił się do zaniechania lub odłożenia podobnych inwestycji.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (9)

Do artykułu: Czeka nas duży i kosztowny problem z "elektrykami"

  • Miroo 2019-07-24 10:56:50
    O co chodzi? jak coś jest nie tak albo niewystarczające trzeba nowe lepsze budować... czy ktoś mówi: nie budujcie domów bo trzeba ciągnąć nowe kable albo rury z wodą? a może: zostańcie na poziomie furmanek bo trzeba budować drogi i autostrady? Bez sensu dyskusja... do roboty sieci energetyczne...
  • Termit 2019-07-23 13:29:21
    No niestety, skoro chce się stawiać na elektryki to trzeba się z takimi kosztami liczyć. Jak dla mnie lepszą opcją są hybrydy, szczególnie toyoty. Po wynikach sprzedaży widać, że sporo osób decyduje się na ten napęd. A sięć energetyczna na tym nie ucierpi bo nie trzeba ic ładować
  • ErgoSum 2019-07-23 10:51:21
    A po co sterowanie zewnętrzne dla odbiorców na niskim napięciu? Żadne SCADA i inne sterowania dla indywidualnego odbiorcy nie są potrzebne, ich "interesów" strzeże prosta automatyka zabezpieczająca od przeciążeń, zwarć oraz utraty izolacyjności (przebicia grożące porażeniem). Oczywiście Schneider chciałby być jedynym dostawcą takich zbędnych i drogich urządzeń. W istocie tam gdzie to możliwe, zamiast "dociągać" sieć nn z nowego transformatora o wyższej przepustowości lepiej postawić fotowoltaiczne źródło z pojemnościowym lub akumulatorowym magazynem energii. Wtedy nie trzeba zgody konserwatora zabytków. A w przypadku stacji ładowania wydaje się że procedury pozwoleniowe są uproszczone przynajmniej tak stanowi Ustawa o wdrażaniu transportu z paliwami alternatywnymi?
  • Zbigniew 2019-07-23 09:43:09
    Jak zwykle, zamienił stryjek, siekierkę na kijek. Kto się trochę praktycznie zetknął z zieloną energią wie, że ma minusy. Wiatraki owszem, ale gdy jest wiatr, ale jak nie wieje albo jest huragan przekraczający znacznie dane eksploatacyjne? Biopaliwa tak, ale co pogodą, odpadami w produkcji i katalizatorami. Elektryka tak, ale kto trzyma żrodla ziem rzadkich w ręku. Etc..a zieloni tylko potrafią przykuć się łańcuchami i wrzeszczeć, a kto ma gotowe rozwiązania w ręku. Dziwny jest ten świat!
    • Marek 2019-07-23 10:49:59
      Warto pamiętać o tym, że "mądrość ludzka jest ograniczona a głupota - nieograniczona". To adresuję do ekoterrorystów a normalni nie powinni siedzieć cicho.
  • Zenek 2019-07-23 09:03:21
    A ja sprawiłem sobie zestaw fotowoltaiczny 3,6 kW i falownik 10KW. Jak za kilka lat samochody elektryczne zrównają się ze spalinowymi, dokupię paneli i będę jeździł za darmo. W odwecie powerwall. Z uśmiechem patrzę na ceny energii elektrycznej a w przyszłości i na ceny ON. Pozdrawiam

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.170.76.39
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!