PARTNERZY PORTALU

Czy wodór stanie się paliwem przyszłości? Grupa Azoty jest na tak

Czy wodór stanie się paliwem przyszłości? Grupa Azoty jest na tak
Polskę stać na to, by uruchomić duży program okołowodorowy, liczony w miliardach - przekonuje prof. Maciej Chorowski z NCBR. fot. mat. pras. Siemens

Rozwój technologii związanych z upowszechnianiem napędu wodorowego wymaga systemowych decyzji dostawców technologii, przyszłych użytkowników i rządu - przekonują eksperci i przedsiębiorcy związani z branżą. Ich zdaniem w Polsce jest teraz dobry moment do powstania strategicznego porozumienie na rzecz rozwoju technologii wodorowych. Gotowość do produkcji tego gazu także pod kątem rozwoju transportu wyraża już jego największy producent w kraju - Grupa Azoty.

  • Polscy przedsiębiorcy w kontekście rozwoju transportu wodorowego powinni w pierwszej kolejności skupiać się na szukaniu partnerów zagranicznych i budować konsorcja, aby pozyskiwać wiedzę i technologię.
  • Jak przekonywali eksperci i przedsiębiorcy związani z branżą podczas kongresu Impact mobility rEVolution'18 w Katowicach, musimy nauczyć się wielu technologii, które możemy szybciej wchłonąć we współpracy z zagranicznymi partnerami. 
  • Wiceprezes Grupy Azoty Grzegorz Kądzielawski, największego w Polsce producenta wodoru - na razie na potrzeby własnej syntezy chemicznej - wyraził gotowość produkcji tego gazu także pod kątem rozwoju transportu.

Jak ocenił zajmujący się m.in. wdrażaniem technologii wodorowych prof. Tadeusz Uhl z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, polscy przedsiębiorcy w kontekście rozwoju transportu wodorowego powinni w pierwszej kolejności skupiać się na szukaniu partnerów zagranicznych i budować konsorcja, aby pozyskiwać wiedzę i technologię.

- Musimy nauczyć się wielu technologii - oczywiście możemy zrobić to sami, ale to trwa długo. We współpracy możemy szybciej wchłonąć te technologie, nauczyć się i mieć własne produkty - zdiagnozował Uhl. - Na początku powinniśmy zarabiać na współpracy - dodał.

Zgodził się z nim prof. Maciej Chorowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, które prowadzi warty ok. 32 mln zł program rozwoju zasobników wodorowych. Jak zaznaczył, w intencji NCBR to zalążek pewnego programu - sygnał dany rynkowi, że Centrum postrzega wodór jako ważny nośnik energii. - Jakakolwiek technologia wodorowa będzie potrzebowała zasobników - przypomniał.

- Ogłosiliśmy konkurs na zasobniki wodoru, ale tak zdefiniowaliśmy warunki, że te zasobniki mają być konkurencyjne co do gęstości energii, ale również ceny, np. bateriami litowo-jonowymi, z uwzględnieniem sprawności, wagi i objętości ogniwa paliwowego. Więc postrzegamy to nie tyle jako technologię, która ma być gdzieś tam sobie rozwijana (...), tylko żeby była w pewnej gotowości, gdy powstaną pewne warunki - również prawne - aby wodór stał się nośnikiem energii w pojazdach - przede wszystkim w pojazdach - wyjaśnił Chorowski.

Przypomniał, że technologie wodorowe mogą być m.in. sposobem na magazynowanie energii, jeżeli występują jej nadwyżki, wobec np. braku możliwości odbioru energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych. - To jest więc bardzo obiecujący czynnik. I nie jest absolutnie możliwe, aby za kwotę, którą wyasygnowaliśmy jako NCBR na program wodorowy, rozwiązać inne problemy niż zdefiniowaliśmy - zastrzegł.

- Chcemy, aby kilka polskich podmiotów miało szanse na zademonstrowanie, że są zdolni do wyprodukowania zasobnika wodoru, przy czym ten zasobnik musi być zastosowany w jakimś środku transportu - (…) nie powiedzieliśmy, w jakim - z taką efektywnością, która jest charakterystyczna dla innych zasobników energii dla tego środka transportu - uściślił szef NCBR.

Wyraził nadzieję, że w Polsce powstanie takie strategiczne porozumienie na rzecz rozwoju technologii wodorowych. - To jest dobry moment, dlatego że technologie te wymagają, aby pojawiły się podmioty, które są zdolne do absorbowania ich w istniejącej postaci. A my możemy - tylko musimy tego chcieć - stać się konsumentem czyichś nakładów na ich rozwój - uznał.
×

KOMENTARZE (5)

Do artykułu: Czy wodór stanie się paliwem przyszłości? Grupa Azoty jest na tak

  • Zbigniew 2018-09-13 17:09:38
    Zastosowanie wodoru jako nośnika energii w pojazdach jest drogie i niebezpieczne. Trzeba go przewozić w butlach ciśnieniowych, każdy wypadek grozi wybuchem. Koncerny zainwestowały w ciągu ostatnich 3 dekad spore pieniądze w technologie wodorowe i teraz chciałyby chociaż obniżyć straty. Jako nośnik energii wodór może być eksploatowany na 3 sposoby: w ogniwach paliwowych, do bezpośredniego spalania i jako surowiec do innych paliw (obecnie to marginalne ilości, ale w przyszłości może być zupełnie inaczej). Ogniwa paliwowe nie tolerują wodoru zanieczyszczonego ("zatruwa" elektrody), a bardzo czysty jest drogi. Bezpośrednie spalanie jest łakomym celem ze względu na wysoką temperaturę (kłania się cykl Carnot), ale wymaga to egzotycznych materiałów konstrukcyjnych i dopracowania wielu technologii. Już obecnie można opalać wodorem statki i pociągi dalekobieżne. Wodór produkuje się z wydajnością ok. 70% przez elektrolizę wody lub pirolizę metanu (z gazu ziemnego, często nie potrzeba rafinacji). Ogniwa wodorowe mają sprawność ok. 70%, razem nie wygląda to atrakcyjnie w zwalczaniu emisji CO2. Podobne efekty da spalanie w silnikach metanu, co już mamy prosto i tanio.
  • Stando 2018-09-13 13:10:16
    W warunkach polskich jest to tak samo poroniony pomysł jak elektromobilność Morawieckiego. Jeśli 80% energii elektrycznej mamy i jeszcze długo będziemy mieć z węgla (czyli duża emisja CO2 z elektrowni) to zwiększanie liczby aut elektrycznych zwiększy popyt na prąd czyli zwiększy emisję CO2. Wodór w zakładach azotowych otrzymuje się z metanu, co też związane jest z dużą emisją CO2 (a więc im więcej wodoru zużyjemy tym większa będzie emisja CO2). Rozwiązania takie mają sens tylko wtedy gdy mamy źródła energii umożliwiające produkcję taniego prądu, który można wykorzystać napędu aut elektrycznych lub do elektrolizy wody w celu produkcji wodoru. Tak jest np. w Islandii gdzie do tego celu wykorzystuje się gorącą wodę z gejzerów. Zatem panowie marzyciel najpierw pomyślcie jak tanio wyprodukować prąd.
    • Auto54N 2018-09-13 13:55:42
      Brakuje mi rzetelnego opracowania ukazującego pełny rachunek ciągniony, uwzględniający wszystkie aspekty realizacji tych "ekologicznych" pomysłów
  • Tytus 2018-09-12 21:08:19
    Japończycy rozwiązali problem z magazynowaniem wodoru . Mają już zbiorniki w 100% szczelne. Australijczycy rozwiązali zaś bardzo duży problem z transportem wodoru do stacji paliwowych . Na stację będzie transportowany amoniak a tam dopiero będzie odzyskiwany (membrany) czysty wodór. Do produkcji wodoru (elektroliza wody) a później amoniaku aż się prosi wykorzystać elektrownie wiatrowe. Ich nieregularna praca nie będzie wielką wadą.
  • Staszek 2018-09-12 19:49:01
    Obecnie WODÓR jest w Zakładach Azotowych jest uzyskiwany z gazów syntezy amoniaku {"purg gaz"} metodą PSA o czystości 99.9 % . Elektroliza wody pod dużym ciśnieniem jest możliwa, jako tańsza ?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.156.34
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!