Diesel w Polsce lepszy niż elektryk? Pod względem emisyjności tak

Diesel w Polsce lepszy niż elektryk? Pod względem emisyjności tak
- Bez dekarbonizacji energetyki, masowe wprowadzenie samochodów elektrycznych może zwiększyć, a nie zmniejszyć emisje gazów cieplarnianych - uważa dr Michał Czepkiewicz fot. shutterstock
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: Kalina Olejniczak
  • Dodano: 02-12-2020 06:01

Elektryfikacja pojazdów bywa uznawana za skuteczny sposób na obniżanie emisji gazów cieplarnianych i walkę z kryzysem klimatycznym. Pojazdy elektryczne są często reklamowane jako "zeroemisyjne". Zapomina się jednak o emisjach związanych z produkcją pojazdów i wytwarzaniem energii elektrycznej. Badania na ten temat przeprowadził zespół naukowców z Uniwersytetu w Reykjaviku. O tym, jakie technologie najbardziej obciążają klimat portal WNP rozmawia z jednym z jego członków, dr. Michałem Czepkiewiczem.

  •   Średnie emisje gazów cieplarnianych na etapie produkcji wynoszą dla samochodu elektrycznego 10.8 ton równoważnika CO2, dla benzynowego 6.8 ton, a diesla 6.1 ton. Wynika to głównie z wysokiej emisyjności produkcji baterii.
  • Samochody elektryczne nie są zeroemisyjne nawet w krajach o zdekarbonizowanej energetyce, jak Francja, Islandia i Szwecja. W Polsce użytkowanie elektryka bardziej szkodzi klimatowi niż jazda nowym dieslem.
  • - Z punktu widzenia zmian klimatycznych dekarbonizacja energii elektrycznej powinna mieć pierwszeństwo przed elektryfikacją samochodów - uważa Michał Czepkiewicz. Jego zdaniem każda nowa technologia zmniejsza szkodliwy wpływ na środowisko w jednym miejscu, ale w innym aspekcie może on rosnąć.

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (12)

Do artykułu: Diesel w Polsce lepszy niż elektryk? Pod względem emisyjności tak

  • Monika 2020-12-06 16:34:47
    Cześć panowie, mam na imie Monika 25 lat. Chętnie poznam normalnego faceta. Nie szukam sponsora, nie interesuje mnie jakie masz zarobki, samochód itp. Przede wszystkim cenię kulturę osobistą i poczucie humoru, wygląd dla mnie to sprawa drugorzędna. Zainteresowane osoby zapraszam do kontaktu. Więcej moich zdjęć można zobaczyć na moim profilu : milepanie.pl/monia89
  • Piotr 2020-12-03 13:49:51
    Przecież te autka na bateryjki są złe dla środowiska bardziej niz diesel mało tego akumulatory wubuchają no i trzeba je wymieniac co jest niesamowicie szkodliwe dla środowiska!!!!
  • Kazimierz 2020-12-03 13:34:11
    U mnie to elektryk się nie sprawdzi, bo nie mam w okolicy ładowarki, a diesel też nie bo głównie po mieście jeżdżę dlatego mam hybrydową corollę 1.8, która jest niskoemisyjna i mało pali. Samochód trzeba po prostu kupować w zależności od potrzeb a nie mody i tyle.
  • Fan 2020-12-03 09:55:47
    Czytałem artykuł dwa dni temy że BMW otrzymał wyróżnienie za ograniczenie CO2 przy produkcji DIESLA bo liczy się cały proces od produkcji po złomowanie i się z tym zgadzam a Polska ma elektrownie węglowe więc ładowanie już nie jest Eko ,najpierw modernizacja źródeł energii a potem samochody
  • Rt 2020-12-03 09:18:30
    Czytając niektóre komentarze to musi być szok dla bezmyślnych zwolenników elektrycznych aut. Pozostaje jeszcze pomyśleć o tym co by się stało gdyby nagle wymieniono wszystkie auta na elektryczne i powiedzmy o godz 18 większość z nich podpięła by się pod ładowarki żeby doładować baterie na następny dzień

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.232.31.206
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!