PARTNERZY PORTALU

Dopłaty do "elektryków" to dobry pomysł, ale trzeba zmienić jedną rzecz

Istnieje kilka poważnych przeszkód w budowie nowych stacji ładowania samochodów. Do najważniejszych z nich należy zbyt wolne tempo rozwoju rynku samochodów elektrycznych. Liczę, że dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych będą impulsem do rozwoju rynku - mówi WNP.PL Rafał Czyżewski, prezes GreenWay Polska.

  • W najbliższych latach w Polsce powinno powstać tysiące nowych ładowarek do samochodów elektrycznych. 
  • Rząd zaproponował dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych. Zdaniem części ekspertów proponowany limit ceny samochodu elektrycznego jest jednak zbyt niski, aby skutecznie pobudzić rynek. 
  • Brak szybko rosnącej liczby samochodów elektrycznych będzie kłopotem dla właścicieli ładowarek, którzy muszą ponosić koszty ich utrzymywania.

Inwestycje w ładowarki do samochodów elektrycznych prowadzą także takie grupy jak Orlen i Lotos.

- Na pewno jest to dla nas konkurencja, są to firmy z ogromnym potencjałem, które dysponują nie tylko kapitałem, ale również często bardzo dobrymi lokalizacjami, jeżeli chodzi o możliwości lokowania stacji do ładowania. Nas cieszy każda inicjatywa związana z rozwojem infrastruktury ładowania, ponieważ ładowarek w Polsce jest potrzebnych wiele, mówię tu o tysiącach lub nawet dziesiątkach tysięcy w najbliższych latach. To jest niezbędne, aby elektromobilność mogła się rozwijać - mówi Rafał Czyżewski, prezes GreenWay Polska.

Istnieje kilka poważnych przeszkód w budowie nowych stacji ładowania samochodów. Do najważniejszych z nich należy zbyt wolne tempo rozwoju rynku samochodów elektrycznych.

- Zapowiedzi z przed kilku lat były takie, że w tym roku powinniśmy już mieć kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt tysięcy samochodów elektrycznych, a jest ich tylko kilka tysięcy - przypomina Rafał Czyżewski.

Brak rosnącej liczby samochodów elektrycznych zaczyna stanowić bardzo istotną barierę dla dalszego rozwoju infrastruktury ładowania.

- W tej chwili trzeba więc zrobić wszystko, co jest możliwe, aby pobudzić popyt na samochody elektryczne, ponieważ inaczej możemy mieć problem istniejącej infrastruktury i zbyt niskich przychodów, aby pokryć koszty jej funkcjonowania - dodaje Rafał Czyżewski.

Rynek mają pobudzić dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych.

- To rozwiązanie, które sprawdziło się we wszystkich krajach, które rozpoczęły proces wdrażania elektromobilności. Jest to niezbędne działanie. Bardzo się cieszę, że w tę stronę poszedł także polski rząd, niedawno zostały podpisane rozporządzenia, które tę kwestię mają regulować - komentuje Rafał Czyżewski.

Pojawiają się jednak wątpliwości, czy skala proponowanego wsparcia jest wystarczająca, w szczególności chodzi tu o limit ceny samochodu elektrycznego, na zakup którego można takie wsparcie uzyskać.

- Nie znamy jeszcze szczegółów tych przepisów, liczę, że to będzie istotny bodziec dla rozwoju rynku. Mówimy o limicie, który upoważnia do uzyskania dopłaty do samochodu elektrycznego. Projekt, który był poddany publicznej ocenie, mówił o limicie 125 tys. zł. netto lub brutto w zależności od tego, czy to samochód kupowany przez przedsiębiorcę czy osobę fizyczną. Wydaje się, że to jest za niski limit, który może stymulować zakup drugiego czy trzeciego samochodu z racji tego, że to będą raczej auta z mniejszym zasięgiem, a w związku z tym do wykorzystania w miastach - ocenia Rafał Czyżewski.

Jego zdaniem powinno nam zależeć na wspieraniu zakupów samochodów, które są pierwsze w danej rodzinie i które przynoszą jak najwięcej korzyści nie tylko właścicielom, ale również środowisku.

- Bardzo liczę, że ten rynek zostanie pobudzony poprzez zainteresowanie odbiorców indywidualnych. To jest masa, która decyduje o kształcie naszej motoryzacji. I działania, które powinny być realizowane w sferze publicznej, powinny przede wszystkim wspierać ten segment rynku - podsumowuje Rafał Czyżewski.

Czytaj także: innogy Stoen Operator uruchomił projekt badawczy Vehicle-to-grid

 

×

KOMENTARZE (6)

Do artykułu: Dopłaty do "elektryków" to dobry pomysł, ale trzeba zmienić jedną rzecz

  • Arczi 2019-11-05 19:37:57
    Dopłaty to clue programu. Nie oszukujmy się nikt nie zarabia milionow i jesli rzeczywiscie mamy globalnie przesiąść sie ze spalinowych na elektryczne to potrzebne jest mocne boom cenowe. Stacje ładowania greenway'a juz sa i jest ich coraz wiecej wiec infrastruktura goni. Problemem wciąz sa jednak ceny elektrycznych aut..
  • marecki 2019-10-31 13:12:55
    Elektryki drogie, za drogie i te dopłaty nie mają sensu. Lepiej już wychodzi zakup hybrydy jakie ma toyota. Produkują mniej zanieczyszczeń niż tradycyjny napęd, a ceny nie są już tak wysokie
  • Tomek 2019-10-29 15:26:51
    Mieszkam pod Warszawą - dla mnie dojazd zbiorkomem do miasta to ok. 1-1,5 godz. i wydatek 26 zł na bilet 24-godzinny. To mniej więcej 5 l paliwa (70-80 km jazdy autem, a mam tylko 25 w jedną stronę). Autem dojeżdżam w 40 min. Bilety podobno muszą być drogie, żeby miasto kupowało ekologiczne autobusy, do których osoby takie jak ja nie wsiądą, bo drogo i strata czasu.
  • Magnum 2019-10-29 10:40:22
    Eleketryki to w ogóle dobry i co lepsze przyszlosciowy pomysl, fajnie ze to mknie do przodu. Ja sam zainwestowalem w akcje Elimena (kto w temacie ten wie)bo to calkiem ciekawa sprawa, wiadomo ze tam roznie z tym moze byc, ale to 'groszowe' sprawy wiec powiedzmy ze plakal nie bede i zona mnie z domu nie wyrzuci hehe
  • psst 2019-10-29 08:50:21
    W Polsce elektryki, a na świecie już samochody z napędem na ogniwa wodorowe !

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.174.50
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!