Dwie cechy decydujące przy wyborze auta elektrycznego

Dwie cechy decydujące przy wyborze auta elektrycznego
Zasięg baterii i dostępność ładowania kluczowe przy wyborze auta elektrycznego Fot. Shutterstock.com

Zasięg baterii i dostępność ładowania są dla nabywców indywidualnych kluczowymi kryteriami przy wyborze auta elektrycznego. Dla firm większe znaczenie mają całkowite koszty eksploatacji (TCO) auta - wskazało w środę Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych.

  • Stowarzyszenie oparło się na badaniach UCE Research, z którego wynika, że 61 proc. Polaków deklaruje chęć posiadania samochodu elektrycznego, a tylko 3,4 proc. nie ma zdania w tej kwestii.
  • PSPA wskazało, że wyższe zainteresowanie samochodami elektrycznymi to w znacznej mierze efekt coraz większego nasycenia rynku.
  • Obecnie praktycznie każdy wiodący koncern motoryzacyjny posiada w ofercie pojazdy z zeroemisyjne.

"Oferta modelowa samochodów z napędem elektrycznym poszerza się bardzo dynamicznie, w połowie 2021 r. osoby i firmy zainteresowane nabyciem pojazdów tego typu w Polsce mogły wybierać spośród 68 modeli BEV (55 osobowych i 13 dostawczych) oraz 82 modeli PHEV" - podał Jan Wiśniewski z Centrum Badań i Analiz PSPA.

Jak dodał, istotne jest, że samochody elektryczne są już dostępne praktycznie w każdym segmencie rynku: od aut miejskich i kompaktowych, przez coraz bardziej popularne SUV-y i crossovery aż po luksusowe limuzyny. Zdaniem Wiśniewskiego, bogata oferta rynkowa oznacza więcej opcji do rozpatrzenia.

"Przed podjęciem ostatecznej decyzji zakupowej warto rozważyć wiele aspektów, wśród nich średni dzienny dystans, który pokonujemy samochodem" - zaznaczył. Jak zauważył, z przygotowanego przez PSPA "Barometru Nowej Mobilności" wynika, że czterech na pięciu Polaków nie pokonuje w trakcie dnia więcej niż 50 km. "Na tej podstawie można wybrać model wyposażony w akumulator trakcyjny optymalnie dostosowany do naszych potrzeb" - ocenił.

Według Marcina Wlazło z Hyundai Motor Poland klienci decydujący się na samochód elektryczny zazwyczaj biorą pod uwagę dwa najistotniejsze czynniki: zasięg oraz dostępność ładowania. "Ważne jest więc, aby przed zakupem elektryka określić, czy będziemy korzystać z samochodu raczej do poruszania się po mieście, na krótszych dystansach, czy też na dłuższych trasach, a także określić, jak zamierzamy ładować nasz samochód: w domu czy też na stacjach ładowania" - wyjaśnił. Jak dodał, ważnym czynnikiem, na który warto zwrócić uwagę wybierając samochód elektryczny, są warunki serwisowania i gwarancji.

Według PSPA kolejnymi istotnymi czynnikami są wyposażenie oraz serwis. Stowarzyszenie zauważyło, że co do zasady samochody elektryczne już w podstawowych odmianach są standardowo wyposażone w więcej opcji niż ich spalinowe odpowiedniki. Zdecydowana większość posiada np. LED-owe reflektory, nawigację, podgrzewane siedzenia (często też kierownicę) czy system łączności z telefonem. "Z jednej strony ogranicza to liczbę dodatkowych opcji, z drugiej zaś znacznie upraszcza coraz popularniejszą procedurę zakupu przez internet" - ocenił Wiśniewski.

Zdaniem przedstawiciela Centrum Badań i Analiz PSPA wspomniane elementy są istotne nie tylko dla użytkownika, lecz także z punktu widzenia wartości rezydualnej oraz całkowitych kosztów eksploatacji (TCO). Decyzja o np. zbyt bogatym wyposażeniu może się okazać nieekonomiczna przy ewentualnej opcji sprzedaży - wskazał.

Jak wyjaśnił specjalista ds. TCO w Info-Expert Cezary Spychała, kluczowe staje się precyzyjne zdefiniowanie parametrów użytkowych charakterystycznych dla pojazdów elektrycznych. "Pojemność baterii przekładająca się na zasięg i maksymalna moc ładowania wpływająca na potencjalny czas +tankowania+ to kluczowe dane techniczne, które należy dostosować do charakteru planowanej eksploatacji. Nieuzasadnione z punktu widzenia całkowitych kosztów użytkowania staje się +przeinwestowanie+ w powyższych obszarach" - zaznaczył. Dodał, że warto pamiętać, iż w procesie szacowania wartości rezydualnej pojazdu istotne znaczenie mają udział w rynku oraz opinie o marce i modelu.

Według ekspertów PSPA na wartość rezydualną pojazdu może mieć również wpływ dokonany na etapie zakupu wybór mocy ładowania. Wybrane modele oferują warianty pozwalające na szybsze uzupełnianie energii niż wersje podstawowe. Są przy tym droższe, a dopłata w tym zakresie nie zawsze jest uzasadniona np. z perspektywy kierowców, którzy nigdy lub rzadko jeżdżą w długie trasy, korzystając z szybkiej i ultraszybkiej infrastruktury ogólnodostępnej.

Zdaniem Huberta Niedzielskiego z Volkswagena, proces wyboru samochodu elektrycznego musi wiązać się z doprecyzowaniem naszych oczekiwań. "Dlatego warto określić, czy bardziej zależy nam na dużym i pojemnym akumulatorze, czy np. na czasie jego ładowania. Warto zwrócić uwagę na to, jak często będziemy mogli ładować samochód i w jakich okolicznościach" - zaznaczył.

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) to organizacja branżowa zrzeszająca ponad 140 przedsiębiorstw z całego łańcucha wartości w elektromobilności. PSPA jest częścią The European Association for Electromobility (AVERE).

 

×

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Dwie cechy decydujące przy wyborze auta elektrycznego

  • Adam 2021-09-30 21:06:31
    Żaden samochód elektryczny (na ten moment z pewnością) nie nadaje się do podróżowania !!! . Użytkowanie w mieście ładując go koniecznie w domu - tak . W trasie to absurd , absurd i jeszcze raz absurd .
  • niezły ubaw 2021-09-30 08:59:36
    To że muszę kupić dom najlepiej z instalacją foto. troszkę podnosi koszty zakupu elektryka , jak uzbieram na pierwsze pomyślę o drugim.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.234.211.61
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNER SERWISU
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!