Ekologiczne auta i autobusy już jeżdżą po ulicach. Problemem są ciężarówki

Ekologiczne auta i autobusy już jeżdżą po ulicach. Problemem są ciężarówki
Budowa sieci ładowania prądem i tankowania wodorem to główny warunek rozwoju floty ciężarówek zeroemisyjnych Fot. Shutterstock
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Piotr Stefaniak
    Piotr Stefaniak
  • Dodano: 21-01-2022 10:30

W wielu krajach nastąpił duży postęp w dekarbonizacji transportu drogowego, a niskoemisyjne lub bezemisyjne auta i autobusy są codziennością na ulicach wielu miast. Inaczej rzecz się ma z samochodami dostawczymi (MST) i ciężarówkami (HDT), gdzie zmniejszanie emisji spalin raczkuje z różnych powodów. Uwagami, jak sprostać temu wyzwaniu i przyspieszyć proces, dzielą się firma doradztwa strategicznego McKinsey oraz Światowe Forum Ekonomiczne (WEF).

  • Obecna trajektoria rozwoju floty ciężarówek zeroemisyjnych (ZE) choć obiecująca, nie jest wystarczająca, aby ograniczyć globalne ocieplenie do 1,5°C powyżej poziomu sprzed epoki przemysłowej. Konieczne są jeszcze większe inwestycje, niż dotychczas przewidywano, np. 50-60 mld euro na budowę stacji tankowania/ładowania i 25-30 mld euro na zakup ciężarówek.
  • Przyszła flota ciężarówek będzie obejmowała mieszankę technologii układu napędowego BEV (zasilanie prądem z sieci) i FCEV (zasilanie prądem z wodorowych ogniw paliwowych), różniących się m.in. systemem magazynowania energii i emisji CO2 podczas produkcji energii. Opcjonalnie będzie stosowany alternatywny napęd spalinowy (LNG, CNG), który będzie zanikać.
  • Barierą w przyspieszeniu zwiększenia floty ciężarówek zeroemisyjnych jest brak infrastruktury ładowania/tankowania. Zaleca się nowe modele zachęcające do jej rozwoju, podobnie jak do zakupu pojazdów zeroemisyjnych, wykorzystując zachęty, ale i specjalne opłaty i kary za użytkowanie ciężarówek spalinowych.

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Ekologiczne auta i autobusy już jeżdżą po ulicach. Problemem są ciężarówki

  • Daniel 2022-01-21 15:09:09
    Ciężarówki to rzeczywiście problem, no ale są sposoby i na to. Toyota z tego co wiem od lat testuje wodorowe ciężarówki i się one dobrze sprawdzają i mają spore zasięgi na jednym zbiorniku. Te z akumulatorami pewnie też będą dopracowywane. Z czasem chcemy czy nie i tak unia będzie cisnęła na zeroemisyjność
  • mir 2022-01-21 11:29:38
    "Konieczne są jeszcze większe inwestycje, niż dotychczas przewidywano, np. 50-60 mld euro na budowę stacji tankowania/ładowania i 25-30 mld euro na zakup ciężarówek." Bełkot prawników nie mających pojęcia o technice, taki mamy świat. NIe ma ni słowa, że czas ładowania takiej ciężarówki będzie nieakcpetowalny, ponieważ będzie ona musiała mieć kilkukrotnie większą baterie niż auto osobowe, w związku z czym na dzień dzisiejszy i dzisiejsze ładowarki niskiego napięcia, czas ten rośnie do 5-6 godzin !!! Dodatkowo prawnicy nawet się nie zająkną, chociaż co rusz w kolejnych krajach pojawiają sie alerty, że energetyka NIE MA MOCY żeby ładować miliony wielkich ciężarówek. Trzeba zbudować nowe duże elektrownie, i nie wiatraki, tylko atomowe. W dziwną strone zmierza nasza cywilizacja, kiedy sie czyta takie artykuły, i to są niby ośrodki opiniotwórcze

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.192.25.113
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!