PARTNERZY PORTALU

Elektromobilność otwiera autom z Chin drogę na unijne rynki

Elektromobilność otwiera autom z Chin drogę na unijne rynki
Nowe, elektryczne wcielenie marki MG otwiera Chinom europejskie rynki. Fot. materiały prasowe

Liczby niby w górę, ale ogólnie przemysł motoryzacyjny wciąż pod kreską... Mimo dwucyfrowego wzrostu popytu na samochody osobowe liczba rejestracji wciąż jest niższa niż w 2019 roku. Szybko rośnie natomiast import z Chin, dla których przez lata europejski rynek był niedostępny.

  • Produkcja aut na świecie wzrosła o 8,9 proc. - do 45,6 mln sztuk.
  • W Unii Europejskiej - po trzyprocentowym wzroście - wyprodukowano 7,6 mln samochodów.
  • Import aut z Chin do Unii Europejskiej zwiększył się o 161 proc.
Według raportu stowarzyszenia producentów samochodów ACEA w trzech kwartałach roku na świecie popyt na samochody osobowe wzrósł o 11,3 proc. - do niemal 49 mln sztuk.

Problem w tym, że to wciąż o 6,6 mln aut mniej niż w tym samym okresie 2019 roku, który dla przemysłu motoryzacyjnego już był czasem spadku (w całym roku 2019 produkcja zmniejszyła się o 6,3 proc. - do 74,1 mln aut). Wzrost jest wynikiem niskiej bazy porównawczej, wynikającej z dramatycznie słabego roku 2020.

W Europie sprzedaż ciągną w górę rynki wschodnie

N Starym Kontynencie przyrost jest tylko ośmioprocentowy - i to też nie do końca prawda w Unii Europejskiej. Wzrost napędzały bowiem kilkunastoprocentowe wzrosty w Europie Wschodniej – Rosji i Turcji oraz niemal trzydziestoprocentowy wzrost na Ukrainie. W UE to tylko 6,6 proc., a wysokość popytu - 7,5 mln aut.

Największy unijny rynek, czyli Niemcy, zanotował ponad jednoprocentowy spadek - do 2,017 mln aut. Francja zwiększyła sprzedaż o 8 proc., a Hiszpania - o 20,6 proc. W liczbach sprzedaż wyniosła odpowiednio 1,26 mln i 1,165 mln samochodów. Niemal dziewięcioprocentowy przyrost zanotował także rynek włoski, na którym sprzedano 647 955 aut.

W Chinach zakupiono 13,9 mln aut, co stanowi 28,4 proc. całej globalnej sprzedaży. Wzrost w tym wypadku sięgnął 5,4 proc. Niemal o połowę zwiększyła się sprzedaż aut w Indiach. W Japonii wzrost to raptem o 2,1 proc., a w Korei Południowej zaobserwowano spadek o 8,2 proc.

Braki półprzewodników ograniczają możliwości rynku

Kolejnym kłamstwem jest to, że „popyt” jest w takich zestawieniach rozumiany poprzez wielkość sprzedaży, która mogłaby być znacznie wyższa, gdyby było co sprzedawać. Od miesięcy braki w dostawach półprzewodników ograniczają produkcję, a tym samym możliwości sprzedaży.

Czytaj także: Chipowy kryzys pogrąża branżę moto, część firm już pada

Produkcja aut na świecie powiększyła się o 8,9 proc. (45,6 mln sztuk). Azja podniosła produkcję o 11,2 proc. (25,92 mln sztuk). Ponad dziesięcioprocentowy wzrost notują Chiny, gdzie wyprodukowano 14,119 mln aut. Niemal o połowę przyrosła produkcja Indii, sięgając 2,668 mln sztuk. Japonia i Korea odnotowały kosmetyczne wzrosty - poniżej 1 proc.

W Europie postęp wyniósł 4,3 proc. rok do roku, a w samej Unii Europejskiej - 3,1 proc. Dynamikę Europy w statystykach "podbiły" Rosja z dwudziestoprocentowym wzrostem i Ukraina, gdzie wzrost wyniósł 189,5 proc.! Tyle że w Rosji wyprodukowano w tym czasie ponad 1 mln aut, a produkcja Ukrainy sięgnęła ledwie 7515 samochodów... W Unii Europejskiej z taśm zjechało 7,6 mln samochodów.

 

×

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Elektromobilność otwiera autom z Chin drogę na unijne rynki

  • james bond 2021-11-30 12:29:09
    Już niebawem rynek europejski zostanie zlany milionem rocznie super elektro-auta Izera z Polski...Tylko lasu trzeba wyciąć

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.112.140
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!