PARTNERZY PORTALU

Elektryfikacja przyniesie redukcję miejsc pracy w moto branży

Redukcje w przemyśle motoryzacyjnym najbardziej dotkną pracowników w USA, Niemczech i Wielkiej Brytanii, ale nie ominą również Chin fot. mat. pras.

W najbliższych latach koncerny motoryzacyjne zamierzają zlikwidować ponad 80 tys. miejsc pracy, najwięcej w Niemczech, Wielkiej Brytanii i USA - podała agencja Bloomberga. Jedną z głównych przyczyn jest elektryfikacja pojazdów.

  • Redukcje w przemyśle motoryzacyjnym najbardziej dotkną pracowników w USA, Niemczech i Wielkiej Brytanii, ale nie ominą również Chin.
  • Problemami branży poza kosztownym procesem elektryfikacji pojazdów i słabnącego popytu są również nasilające się napięcia w handlu międzynarodowym i rosnące cła, które hamują inwestycje.
  • W następnej dekadzie tylko z powodu zmian technologicznych może zostać zlikwidowanych 70 tys. miejsc pracy.

    W ostatnich tygodniach tylko dwaj niemieccy producenci pojazdów Daimler oraz Audi ogłosili, że w związku z zachodzącymi w branży zmianami technologicznymi i słabnącym popytem na samochody zmniejszą globalne zatrudnienie o blisko 20 tys. osób.

Redukcje w przemyśle motoryzacyjnym najbardziej dotkną pracowników w USA, Niemczech i Wielkiej Brytanii, ale nie ominą również Chin, gdzie branża zatrudnia najwięcej osób, a rynek odnotowuje spadek sprzedaży - podkreśliła agencja.

Wcześniej o podobnych planach ograniczania kosztów informowały również amerykańskie koncerny General Motors (GM) i Ford Motor oraz japoński Nissan.

Ford w maju zapowiedział, że do końca sierpnia zredukuje globalne zatrudnienie o około 10 proc. (około 7 tys. pracowników etatowych). W ubiegłym roku redukcje zapowiedział również GM, który zdecydował o zamknięciu pięciu fabryk w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. W listopadzie 2018 r. koncern zachęcał 18 tys. pracowników umysłowych do dobrowolnych odejść. W lipcu 2019 r. Nissan poinformował natomiast, że zamierza do 2023 r. zlikwidować 12,5 tys. miejsc pracy na całym świecie.

Jak wskazał Bloomberg, problemami branży poza kosztownym procesem elektryfikacji pojazdów i słabnącego popytu są również nasilające się napięcia w handlu międzynarodowym i rosnące cła, które hamują inwestycje.

W 2019 r. koncerny motoryzacyjne wyprodukują łącznie 88,8 mln samochodów i lekkich pojazdów ciężarowych na całym świecie - podał Bloomberg. Z danych zebranych przez analityków IHS Markit wynika, że tegoroczna produkcja odnotuje 6-proc. spadek rok do roku. Według niemieckiego stowarzyszenia motoryzacyjnego Verband der Automobilindustrie (VDA) kontynuacja spadku będzie miała miejsce także w 2020 r. - według prognoz VDA branża dostarczy na świecie 78,9 mln pojazdów, najmniej od 2015 r.

Według prezesa stowarzyszenia Bernharda Mattesa w następnej dekadzie tylko z powodu zmian technologicznych może zostać zlikwidowanych 70 tys. miejsc pracy.

"Trwałe spowolnienie na rynkach światowych będzie nadal wpływać na obniżanie marż oraz zysków producentów motoryzacyjnych, którym zaszkodziły już większe wydatki na badania i rozwój w obszarze technologii autonomicznej jazdy" - podkreślił analityk z Bloomberg Intelligence Gillian Davis. "Wielu producentów koncentruje się obecnie na planach oszczędnościowych, aby zapobiec spadkom marż" - dodał.

Według firmy Fircroft, oferującej usługi pośrednictwa pracy, gdyby przemysł samochodowy był krajem, stanowiłby szóstą co do wielkości gospodarkę świata. Niemiecki instytut Center of Automotive Management (CAM) szacuje, że w nadchodzących latach tylko w Niemczech zagrożonych może być 150 tys. miejsc pracy, włączając w to zatrudnionych w lokalnych oddziałach zagranicznych firm.

×

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Elektryfikacja przyniesie redukcję miejsc pracy w moto branży

  • ANDRZEJ 2019-12-06 10:58:23
    Ważne że FIAT nie zwalnia

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 100.26.179.196
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!