PARTNERZY PORTALU

Elżbieta Bieńkowska ostrzega przed dieslami w Polsce

Elżbieta Bieńkowska ostrzega przed dieslami w Polsce
Elżbieta Bieńkowska uważa, że diesla za bardzo zatruwają europejskie powietrze. Fot. Alexandros Michailidis / Shutterstock.com

Unijna komisarz do spraw przemysłu Elżbieta Bieńkowska wezwała władze Polski do działań w związku z rosnącą liczbą starych samochodów z silnikami Diesla na rynku. Jej zdaniem coraz większa liczba takich aut przyczynia się do pogarszania się jakości powietrza.

  • Elżbieta Bieńkowska od dłuższego czasu znana jest z działań w kierunku redukcji liczby samochodów z silnikami Diesla.
  • Spaliny diesli są uważane za bardziej szkodliwe dla zdrowia, niż spaliny silników benzynowych.
  • Bieńkowską niepokoi duży import używanych ropniaków do Polski.

Elżbieta Bieńkowska jest jednym z komisarzy zajmujących się reakcją na skandal dotyczący manipulowania emisjami w samochodach z silnikami Diesla. Afera, która wybuchła w 2015 roku, gdy Volkswagen przyznał się do korzystania z nielegalnego oprogramowania zaniżającego poziomy emisji toksycznych tlenków azotu, doprowadziła do zmiany unijnych przepisów, ale też zachowań konsumentów Europy Zachodniej.

W następstwie "dieselgate" Volkswagen przedstawił w 2016 roku plan działania, który miał zapewnić, że samochody objęte aferą dieslową na terenie UE zostaną naprawione. Bieńkowska jeszcze w 2018 roku pisała do ministra transportu Andrzeja Adamczyka, wskazując na opóźnienia, jakie mają miejsce w Polsce w tej sprawie.

Ubiegłoroczne dane KE pokazywały, że w całej Unii wadliwe oprogramowanie wymieniono w ponad trzech czwartych samochodów, a w Polsce w nieco ponad jednej trzeciej. W liście do ministra transportu polska komisarz wskazała też na coraz większą liczbę starych samochodów z silnikami diesla, które trafiają z Zachodu do Europy Środkowo-Wschodniej. Ma to być jednym ze skutków "dieselgate", bo przez wprowadzane w miastach restrykcje konsumenci w takich krajach, jak Niemcy, pozbywają się samochodów na olej napędowy.

"Problem jest cały czas ten sam. Chodzi o to, żeby polski rząd wykonał jakiś ruch, bo w zeszłym roku do Polski sprowadzono najwyższa liczbę starych samochodów z silnikami Diesla" - powiedziała Bieńkowska 21 stycznia w Brukseli niewielkiej grupie dziennikarzy.

Jak zauważyła, Polska to duży kraj i nie można go porównywać np. ze Słowacją, ale liczba starych samochodów, które trafiły nad Wisłę, osiągnęła szczyt. "Od wielu lat nie sprowadzono tylu starych diesli do Polski. To się dzieje w kraju, gdzie powietrze jest jednym z najbardziej zanieczyszczonych w Europie" - stwierdziła komisarz.

Jej zdaniem w kwestii rozwiązania problemu "dieselgate" potrzeba dużo więcej działań ze strony państw członkowskich. "Nie tylko w Europie Środkowo-Wschodniej, ale również np. w Hiszpanii czy w Portugalii" - zaznaczyła.

Bieńkowska chciała zorganizować spotkanie z ministrami z państw członkowskich w sprawie manipulacji emisjami w 2018 roku, ale ostatecznie do niego nie doszło, bo do Brukseli nie przyjechał minister transportu Niemiec Andreas Scheuer.
×

KOMENTARZE (11)

Do artykułu: Elżbieta Bieńkowska ostrzega przed dieslami w Polsce

  • belmondo 2019-01-22 12:40:27
    A co ona się na tym zna ? Na smogu i na dieslach.
  • abc 2019-01-22 09:46:16
    Dlaczego KE nie weźmie pod lupę tego co zaczyna się dziać z naklejkami ekologicznymi w EU. Czy w PE wiedzą ile naklejek trzeba kupić (zapłacić) i przykleić (oklejone całe szyby), żeby turystycznie zwiedzić Europę. Dla każdego kraju inne dla tych samych marek aut. Plakietki dla pyłu i tlenku azotu uzależnione od pory dnia i pogody, winiety na przejazdy autostradami. Różne kary i konsekwencje ich braku. To jest chore. To jakieś szaleństwo. A to dopiero się zaczyna. Dlaczego nie pracują na ujednoliceniem norm. Te naklejki to paraliż i niebotyczne koszty. Zobaczcie to sami - www.umwelt-pickerl.at/pl/informacje-plakietki-ecosticker/informacje-dodatkowe/jaki-inne-plakietki-dostepne-sa-w-europie.html Chodzi chyba o to, żeby nie wyjeżdżać autem z garażu. Jedyne wyjście Tesla dla każdego Polaka.
  • kgb 2019-01-22 09:40:36
    Zdrajczyni Narodu Polskiego, pod sąd razem z Tuskiem. Czym Polacy mają jeździć, jak nie dieslami? Może Teslami, nowa średnia w cenie 500 tyś. Jak się jest (...) pracującym za mniej niż 6 tyś., to czym będziemy jeździli. Jak najprędzej zdążajmy do wyeliminowania diesli, to będziemy chodzili pieszo. Kogo stać na elektromobilność w Polsce, chyba tych ci co robią w narkobiznesie, robią przewałki na VAT, albo są eurocwaniakami w Brukseli.
    • gesia 2019-01-22 16:27:05
      Jak to kogo stać? - dobrą zmianę! Za 5 lat będzie milion samochodów elektrycznych na baterie. Będą tańsze niż stare rzęchy na ropę. Małej wiary jesteś. Chyba nie czytasz wnp.
  • Bieńskowska XD 2019-01-22 09:21:19
    Czy Pani Bieńkowska przypadkiem nie zajęła drugiego miejsca na najgorszego komisarza w całej UE (po Bułgarce, która nie wiedziała, gdzie jest ani co robi)? Czy też w UE zauważyli, że niektóre polskie partie polityczne wysyłają do Brukseli miernoty, których sensem istnienia jest czytanie z kartki przygotowanej przez Herrenvolk i bardzo im się spodobała taka strategia? Pani Bieńkowska powinna była zrezygnować, aby nie przynosić więcej wstydu, ale niestety polityczna małpa wychowana w Polsce będzie się czepiać stanowiska tak długo, jak to tylko możliwe.
  • Izydor 2019-01-22 07:32:39
    A poza tym ten kto pracuje za mniej jak 5k płn to złodziej
    • rew 2019-01-22 10:14:51
      Powiedz to kolesiom z PiSu z NBP.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.232.96.22
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!