Europa przesiada się do elektrycznych autobusów

Europa przesiada się do elektrycznych autobusów
Europejska flota e-busów w transporcie publicznym przekroczy 60 tys. do 2030 roku. Fot. mat. pras.

Dekarbonizacja wyznacza dekadę szybkich zmian. Przy zwiększonej presji na ograniczenie emisji dwutlenku węgla i zaledwie czterech latach na spełnienie minimalnych wymogów, europejskie władze ds. transportu publicznego przyspieszają wprowadzanie e-busów. Średni udział autobusów bezemisyjnych wzrośnie do 67 proc. nowej sprzedaży do 2030 roku, co przełoży się na aż ośmiokrotny wzrost, który stworzy flotę 65 tys. e-busów – prognozuje ING Bank.

  • Około 98 proc. nowo zarejestrowanych autobusów bezemisyjnych w całej Europie w ciągu ostatnich dwóch lat to pojazdy z napędem elektrycznym (BEV). Autobusy elektryczne na ogniwa paliwowe (FCEV) będą odgrywać umiarkowaną rolę.
  • W większości krajów Europy Zachodniej minimalny udział zerowej emisji na poziomie 22,5 proc. powinien być osiągnięty do 2025 roku, by następnie do 2030 roku zwiększyć się do 32,5 proc.
  • Za dziewięć lat flota autobusów elektrycznych - w tym istniejące trolejbusy, które odgrywają znaczącą rolę w niektórych miastach Europy Środkowo-Wschodniej – osiągnie poziom 65 000 sztuk.
Autobusy publiczne uważane są za kluczowy element zielonej transformacji. Zasięgi e-autobusów odpowiadają większości dziennych odległości, zaś władze mogą przyspieszyć przejście na tego typu transport miejski za pomocą procedur przetargowych i zamówień publicznych. 

Ambitne cele UE

Autobusy akumulatorowe są postrzegane jako najbardziej opłacalna opcja dekarbonizacji pojazdów, które jeżdżą głównie na obszarach miejskich. Około 98 proc. nowo zarejestrowanych autobusów bezemisyjnych w całej Europie w ciągu ostatnich dwóch lat to pojazdy z napędem elektrycznym (BEV). Druga opcja zeroemisyjna to autobusy elektryczne na ogniwa paliwowe (FCEV). Są one jednak mniej energooszczędne i oczekuje się, że będą w przyszłości odgrywać umiarkowaną rolę.

W większości krajów europejskich rozpoczęła się już elektryfikacja floty miejskiej. Autobusy elektryczne obecnie są kupowane głównie przez państwa Europy Zachodniej i kraje skandynawskie.

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady Europy, wspierająca mobilność niskoemisyjną, określa minimalne wymagania dotyczące zakupu nowych, bezemisyjnych autobusów publicznych w krajach członkowskich. W większości krajów Europy Zachodniej minimalny udział zerowej emisji na poziomie 22,5 proc. powinien być osiągnięty do 2025 roku, by następnie do 2030 roku zwiększyć się do 32,5 proc.

W niektórych krajach Europy Wschodniej, jak np. Rumunia, wymagania są niższe. Kilka krajów i miast ma bardziej ambitne cele. Wszystko to oznacza, że autobusy elektryczne będą promowane i w nadchodzących latach nastąpi przyspieszenie w zakupach – ocenia ING Bank.

Sprzedaż autobusów elektrycznych znacznie wzrośnie od 2023 roku. W 2025 roku w Europie pojawi się ponad 4000 nowych e-busów (w porównaniu z 2450 w 2021 roku), a po 2025 roku zakupy przyspieszą do ponad 10 000 autobusów. To będzie prawie 60 proc. nowej sprzedaży – stawia prognozę ING Bank.

Autobusy elektryczne zasilane ogniwami paliwowymi (FCEV) będą miały większy udział w segmencie transportu dalekobieżnego w okresie do 2030 roku, natomiast nadal dominować będą autobusy elektryczne na baterie (BEV). Oczekuje się, że do 2030 roku dwie trzecie wszystkich nowych autobusów będzie miało zerową emisję. 

Roczna sprzedaż e-busów w Europie przekroczy 10 tys. do 2029 roku.

 

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Europa przesiada się do elektrycznych autobusów

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.50.33
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNER SERWISU
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!