Fiat Chrysler Automobiles domaga się ponad 6 mld euro za sprzedaż Magneti Marelli, oddziału produkującego części samochodowe, na rzecz amerykańskiej firmy inwestycyjnej KKR & Co. - podała w środę agencja Bloomberga w oparciu o źrodła bliskie sprawie.
Jeszcze w lipcu informowano, że pozyskaniem Magneti Marelli zainteresowany jest anonimowy podmiot z Azji, a także takie firmy finansowe, jak Bain Capital i Apollo Global Management. Według Bloomberga ten ostatni fundusz zaoferował wcześniej wykup producenta części samochodowych za 6 mld euro. Mimo to koncern w pierwszej kolejności przystąpił do negocjacji z KKR. Brak porozumienia przyczynił się do przekroczenia pierwotnego terminu zakończenia negocjacji, który przewidywano na koniec sierpnia.
Jak podkreśla Bloomberg, przyszłość Magneti Marelli jest jedną z pierwszych ważnych spraw, jakie musi rozstrzygnąć nowy prezes FCA - Mike Manley. Złożoność transakcji wynika z potencjalnego połączenia konkurencyjnych producentów części z Europy i Azji.
Magneti Marelli została założona w 1919 r. we Włoszech. Dziś jej centrala znajduje się w miejscowości Corbetta, a na całym świecie rozsianych ma 85 zakładów produkcyjnych, w których w sumie pracuje ok. 43 tys. ludzi.
Wśród lokalizacji, w których produkcję ulokował Magneti Marelli są Francja, Niemcy, Hiszpania Wielka Brytania, Czechy, Rumunia, Rosja, Serbia, Słowacja, Turcja, USA, Meksyk, Brazylia, Argentyma Chiny, Japonia, Indie, Malezja i Polska.
W naszym kraju Magneti Marelli ma 6 zakładów produkcyjnych, w których pracuje prawie 3,2 tys. osób.
W 4 zakładach znajdujących się w Sosnowcu produkowane są głównie lampy i reflektory samochodowe, systemy wydechowe, deski rozdzielcze i zderzaki oraz systemy zasilania paliwem i zbiorniki. W Bielsku-Białej zlokalizowano natomiast produkcję elementów zawieszenia i amortyzatorów.
Komponenty wytwarzane przez Magneti Marelli w Polsce trafi ają w 58% do modeli FCA (Fiat Panda, 500, 500X, 500L, Tipo, Abarth 500, Lancia Ypsilon, Jeep Renegade, Maserati Levante, Fiat Ducato), a w 42% do modeli innych producentów samochodowych. Firma dysponuje także oddziałem handlowym zajmującym się sprzedażą części zamiennych oraz urządzeń diagnostycznych – Magneti Marelli Aftermarket, która dzięki własnej sieci warsztatów oferuje produkty i usługi serwisowe dla kierowców w Polsce i w krajach ościennych.