PARTNERZY PORTALU

Fiat rusza z projektem dwukierunkowych ładowarek

Fiat rusza z projektem dwukierunkowych ładowarek
Częścią budowanego w Mirafiori systemu mają być panele fotowoltaiczne. Fot. materiały prasowe

Fiat zakłada sieć V2G, pozwalającą samochodom elektrycznym nie tylko czerpać, ale i oddawać prąd do sieci. W lipcu 64, a do końca przyszłego roku 700 elektrycznych aut będzie mogło zostać włączonych w sieć jako dostawcy energii, zapewniając prąd nawet dla niemal tysiąca domów.

  • W lipcu powstaną 32 kolumny ładujące V2G, mogące włączyć do sieci 64 samochody.
  • Do końca roku 2021 infrastruktura ma już pozwalać na włączenie w sieć 700 pojazdów.
  • W swojej finalnej konfiguracji system pozwoli na włączenie w sieć 25 MW mocy regulacyjnej.

W centrum logistycznym Drosso na terenie turyńskiego zakładu Mirafiori rozpoczęto prace budowlane związane z pilotażowym programem V2G, czyli przekazywaniem energii elektrycznej z samochodu do sieci. To wspólny projekt FCA i firmy Engie, które współpracują już od 2016 roku.

Dwukierunkowe ładowarki i możliwość oddawania energii z samochodowych akumulatorów do sieci może być formą poprawienia kosztów wykorzystywania elektrycznych auta, ale także elementem stablilizującym sieć elektryczną. Nad taką możliwością pracuje obecnie wiele firm motoryzacyjnych i energetycznych.

W Mirafiori prace obejmą teren około 3000 mkw, na którym wykopano już 450 m rowów do ułożenia w sumie ponad 10 km kabli, jakie będę potrzebne do stworzenia systemu łączącego produkcję energii z paneli fotowoltaicznych z siecią 64 dwukierunkowych ładowarek, o mocy do 50 kW. W pierwszej fazie projektu, która powinna zakończyć się w lipcu, powstaną 32 kolumny ładujące V2G, mogące włączyć do sieci 64 samochody. Do końca roku 2021 infrastruktura ma już pozwalać na włączenie w sieć 700 pojazdów.

Czytaj także: Fiat inwestuje w zielone technologie w Mirafiori

W swojej finalnej konfiguracji system pozwoli na włączenie w sieć 25 MW mocy regulacyjnej, co zdaniem FCA będzie największą instalacją typu V2G na świecie. Elementem systemu będą także umieszczone na dachach wiat parkingowych panele fotowoltaiczne i mocy 5 MW. FCA deklaruje, że stworzona w ten sposób „wirtualna elektrownia” będzie w stanie zapewnić energię równoważną potrzebom 850 domów.

Roberto Di Stefano, szef EMEA e-Mobility w FCA zauważa, że średnio samochody pozostają nieużywane w 80-90 procentach dnia. Jeśli są w tym czasie podłączone do sieci za pomocą technologii Vehicle-to-Grid, ich właściciele mogą otrzymywać pieniądze lub bezpłatną energię w zamian za oferowaną usługę bilansowania, nie naruszając w żaden sposób swoich potrzeb w zakresie mobilności. 

- Szacuje się, że do 2025 r. Całkowita pojemność magazynowa pojazdów elektrycznych w Europie wyniesie ponad 300 GWh, co stanowi największe zasoby rozproszone dostępne dla europejskiego systemu energetycznego. Rynek infrastruktury V2G, dotychczas składający się prawie wyłącznie z projektów eksperymentalnych, jest teraz gotowy do startu – zauważa - zauważył Carlalberto Guglielminotti, dyrektor zarządzający Engie Eps.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Fiat rusza z projektem dwukierunkowych ładowarek

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.168.209
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!