PARTNERZY PORTALU

Firmy Ford i Volkswagen ogłosiły rozszerzenie sojuszu

VW, który od 2016 r. zainwestował 7 mld USD w stworzenie MEB, planuje w następnej dekadzie wykorzystanie platformy w ok. 15 mln samochodów marek VW, Audi, Skoda i Seat z różnych segmentów (fot. pixabay.com)

Firmy Ford i Volkswagen ogłosiły rozszerzenie partnerstwa, dzięki któremu amerykański koncern zbuduje elektryczne samochody na platformie VW MEB, a VW zainwestuje 2,6 mld USD w oddział jazdy autonomicznej Ford Argo AI - podał w piątek serwis Automotive News.

  • Obecnym celem Argo AI (oddziału Forda zajmującego się rozwiązaniami autonomicznej jazdy) jest opracowanie systemu autonomicznej jazdy czwartego poziomu na potrzeby usług przejazdów współdzielonych i dostaw produktów na terenach miejskich.
  • Dodatkowo VW ma wykupić akcje Argo AI na sumę 500 tys. USD w okresie 3 lat.
  • Ford ma zaś wykorzystać pozostałe 600 mln USD na ogłoszony uprzednio plan miliardowego zastrzyku gotówki w Argo AI.

Rozszerzenie sojuszu ogłosili w Nowym Jorku dyrektor generalny VW Herbert Diess i szef Forda Jim Hackett. Rada nadzorcza niemieckiego koncernu oficjalnie zatwierdziła inicjatywę dzień wcześniej.

Według ogłoszonych warunków Ford wykorzysta platformę MEB (modular electric drive matrix) do zaprojektowania własnego samochodu elektrycznego na rynek Europy. VW oprócz platformy zapewni także "części i komponenty" dla nieogłoszonego jeszcze pojazdu, który ma być montowany w zakładzie Forda w Kolonii od 2023 r. Amerykańska spółka planuje dostarczyć ponad 600 tys. pojazdów opartych o MEB w Europie w okresie 6 lat od rozpoczęcia produkcji. Firma ma też rozważać pomysł drugiego pojazdu elektrycznego na rynek Europy.

Czytaj też: VW i Ford uzgodniły ramową umowę dot. elektryfikacji i autonomicznej jazdy

VW, który od 2016 r. zainwestował 7 mld USD w stworzenie MEB, planuje w następnej dekadzie wykorzystanie platformy w ok. 15 mln samochodów marek VW, Audi, Skoda i Seat z różnych segmentów. Pierwszym zbudowanym na niej samochodem będzie VW ID3, który zadebiutuje we wrześniu na podczas Frankfurt Motor Show.

Inne ustalenia partnerów dotyczą inwestycji na 2,6 mld USD, jaką VW ma przekazać na rzecz Argo AI - oddziału Forda zajmującego się rozwiązaniami autonomicznej jazdy. Niemiecki koncern ma oddać Argo 1 mld USD w bezpośrednim finansowaniu. Dowodzona przez zależną markę Audi jednostka VW Autonomous Intelligent Driving (AID) ma zaś zostać przekształcona w europejską kwaterę Argo AI. AID wyceniane jest na 1,6 mld USD; w siedzibie w Monachium zatrudnia ok. 200 osób.

Obecnym celem Argo AI jest opracowanie systemu autonomicznej jazdy czwartego poziomu na potrzeby usług przejazdów współdzielonych i dostaw produktów na terenach miejskich.

Dodatkowo VW ma wykupić akcje Argo AI na sumę 500 tys. USD w okresie 3 lat. Ford ma zaś wykorzystać pozostałe 600 mln USD na ogłoszony uprzednio plan miliardowego zastrzyku gotówki w Argo AI. Transakcje mają uczynić firmy równymi udziałowcami w spółce autonomicznej, która w sumie warta będzie wtedy 7 mld dolarów.

Jak wskazał serwis, Hackett i Diess w przygotowanych oświadczeniach podkreślali synergię i zyski ze skali, jakie daje połączenie sił w aspektach pojazdów elektrycznych i technologii autonomicznej.

Hackett wskazał, że mimo dalszej niezależności firm i "ostrej rywalizacji rynkowej" współpraca firm z Argo AI nad kluczową technologią autonomiczną stworzy niezrównane możliwości, skalę i zasięg geograficzny rozwiązań.

Diess zaznaczył, że dodanie Forda do ambitnych planów rozwoju elektromobilności VW jeszcze bardziej obniży koszty, co uczyni pojazdy elektryczne bardziej przystępnymi cenowo dla klientów. Wraz z piątkowym ogłoszeniem Ford stał się też pierwszym światowym licencjobiorcą platformy MEB. Szef niemieckiego koncernu zaznaczył też, że obie firmy "wciąż przyglądają się kolejnym możliwym aspektom współpracy".

W styczniu Volkswagen i Ford zawarły globalne porozumienie, w ramach którego będą wspólnie produkować vany i pick-upy. Współpraca na tym polu także ma być kontynuowana - Ford zgodził się na zapewnienie i montaż średniej wielkości pick-upów, które od 2022 r. zastąpić mają starzejący się model VW Amarok na rynkach Europy, Afryki, Bliskiego Wschodu, Ameryki Południowej i Azji.

Amerykańska spółka zobowiązała się ponadto do zaprojektowania i zbudowania dużego vana na rynek europejski na potrzeby zarówno Forda, jak i VW do 2022 r. Volkswagen ma zaś opracować miejskiego vana na Europę i "inne wybrane rynki na świecie".

4Buildings - nowe wydarzenie branży budowlanej w Polsce i cztery niezależne konferencje o najważniejszych trendach w budownictwie XXI wieku - już 15-17 listopada w Katowicach. Zarejestruj się teraz!

×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Firmy Ford i Volkswagen ogłosiły rozszerzenie sojuszu

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.80.6.254
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!