Gliwicka fabryka samochodów Opla - jedna z największych i najważniejszych inwestycji w woj. śląskim po przełomie ustrojowym - ma 20 lat. Pierwszy Opel Astra Classic zjechał z linii produkcyjnej fabryki 31 sierpnia 1998 r.
Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod tym linkiem.
- Produkcja pierwszego modelu gliwickiej fabryki, Astry Classic, rozpoczęła się 31 sierpnia 1998 r. i trwała cztery lata, do 2002 r.
- Obecnie w Gliwicach powstaje m.in. Astra piątej generacji - dotąd wyprodukowano ponad 344 tys. egzemplarzy tego modelu.
- Firma Opel Manufacturing Poland, należąca obecnie do międzynarodowego koncernu PSA, właściciela marek Citroen i Peugeot, przygotowuje się do uruchomienia w przyszłym roku w fabryce w Tychach silników benzynowych PureTech.
Produkcja pierwszego modelu gliwickiej fabryki, Astry Classic, rozpoczęła się 31 sierpnia 1998 r. i trwała cztery lata, do 2002 r. Model był jednym z największych wówczas projektów marki Opel. Wprowadzono w nim szereg innowacji, np. poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, ABS w standardowym wyposażeniu czy ekran na konsoli centralnej będący nowością w skali światowej. Astra F była najlepiej sprzedającym się Oplem w historii tej marki.
Gliwicka "Jedynka" była czterodrzwiowym sedanem z napędem na przednią oś i silnikiem benzynowym o pojemności 1.6 litra z manualną pięciobiegową skrzynią biegów. Łącznie z taśmy montażowej zakładu zjechało blisko 103,3 tys. aut tego modelu. Później w zakładzie produkowany był także m.in. mikrovan Agila, Opel Zafira czy kabriolet Cascada, a także kolejne generacje Astry, oznaczane kolejnymi literami alfabetu.
Milionowy samochód z fabryki Opla w Gliwicach zjechał z taśm w 2007 r. Była to Astra H Sedan, zwana Astrą III, w kolorze Magma Red z silnikiem benzynowym 1.8. Samochód ten trafi na rynek rosyjski.
Czytaj więcej: Milionowy samochód z fabryki Opla w Gliwicach
- Jubileusz skłania zawsze do wspomnień, a tych nam w gliwickim Oplu nie brakuje: wspaniałe modele z główną, bestsellerową, linią Astry, nagrody, które otrzymywaliśmy od przedsiębiorców, środowisk naukowych, studentów czy połączenie z zakładem produkującym jednostki napędowe w Tychach - wylicza dyrektor generalny Opel Manufacturing Poland Andrzej Korpak.
- Dzięki dwóm dekadom doświadczenia jesteśmy dobrze przygotowani na przyszłe wyzwania, które stawia nam bardzo dynamiczna branża motoryzacyjna. Do kolejnego wydarzenia jesteśmy już prawie gotowi - w 2019 roku uruchamiamy produkcję nowoczesnych silników PureTech w Tychach" - dodał dyrektor, cytowany w piątkowym komunikacie prasowym gliwickiego Opla.
W marcu br. Grupa PSA potwierdziła, że w 2019 r. rozpocznie wytwarzanie silników benzynowych PureTech w należącej do Opla fabryce w Tychach, gdzie od kilku lat nie była prowadzona produkcja. Tyska fabryka przygotowuje się obecnie do jej uruchomienia - zmodernizowano infrastrukturę zakładu, powiększono powierzchnię produkcyjną, całkowicie wymieniono maszyny i urządzenia. Technologie produkcji i sterowania, wspierane zaawansowanymi systemami informatycznymi w przyszłym roku mają być w pełni gotowe do produkcji silników. Według wcześniejszych informacji związkowców z fabryki, produkcja silników powinna rozpocząć już w początkach przyszłego roku.
Dwudziestolecie uruchomienia produkcji w polskim zakładzie Opla jego pracownicy postanowili uczcić we wrześniu 20-godzinnym biegiem. Będzie to trzeci bieg firmowy, w tym roku w szczególnej formie sztafety, która pozwoli utrzymać go przez 20 godzin. Przedsięwzięcie zakończy się uroczystością wręczenia medali jej uczestnikom w czasie wrześniowego Pikniku dla Rodzin i Przyjaciół Opla.
Obecnie wytwarzana w Gliwicach Astra K jest produkowana od 29 września 2015 r. Do końca lipca tego roku polska fabryka Opla wyprodukowała 344 tys. 66 sztuk Astry piątej generacji.
Opel Manufacturing Poland zatrudnia obecnie ponad 3 tys. osób, w większości w fabryce samochodów w Gliwicach. W ub. roku zakład wyprodukował ponad 165,2 tys. samochodów, o 18 proc. mniej niż w rekordowym dla zakładu 2016 r., kiedy w Gliwicach powstało ponad 201,2 tys. aut. Przedstawiciele firmy tłumaczą, że wielkość produkcji to pochodna zapotrzebowania rynku. Na spadek liczby wytworzonych aut wpłynął w dużym stopniu Brexit, co wiąże się z tym, iż rynek brytyjski jest jednym z najważniejszych dla wytwarzanego w Gliwicach Opla Astry.
Czytaj także:
Polska fabryka Opla tnie koszty i ogranicza zatrudnienie. Pracowników wyśle za granicę
Andrzej Korpak, Opel: cykliczność jest wpisana w produkcję motoryzacyjną
Opel Manufacturing Poland to część europejskiej spółki Opel, która w ub. roku została przejęta od amerykańskiego General Motors przez francuską grupę PSA, właściciela marek Citroen i Peugeot. W listopadzie ub. roku nowy właściciel przedstawił plan dla Opla pod nazwą PACE!, zakładający m.in. utrzymanie wszystkich europejskich zakładów tej firmy, poprawę jej konkurencyjności oraz wzmocnienie pozycji rynkowej i osiągnięcie prognozowanych zysków.