PARTNERZY PORTALU

Globalne dostawy w branży motoryzacyjnej zagrożone przez epidemię koronawirusa

Wydłużona przerwa w produkcji podzespołów motoryzacyjnych w Chinach silnie może uderzyć m.in. w grupę VW Fot. mat. pras.

Kolejne tygodnie mogą okazać się krytyczne dla branży motoryzacyjnej z powodu kryzysu związanego z wybuchem epidemii nowego koronawirusa w Chinach. Epicentrum choroby jest jednocześnie głównym centrum produkcji dostaw części samochodowych.

Jak informuje agencja Reutera, 27 stycznia władze w Pekinie zdecydowały o przedłużeniu tygodniowej przerwy świątecznej z okazji Chińskiego Nowego Roku do 2 lutego, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się epidemii. Od tamtej pory koncerny motoryzacyjne wstrzymują się z ponownym uruchomieniem produkcji. Na taki krok zdecydowały się m.in. Ford, Renault, Toyota, Honda i Nissan.

W piątek chińskie media podały, że walka z epidemią koronawirusa w Chinach weszła w „drugą fazę". 14 chińskich miast i prowincji znajdujących się poza pierwotnym ogniskiem choroby wprowadziło już system zarządzania zamkniętego. Model ten przewiduje ścisłą kontrolę osób wchodzących i wychodzących z osiedli mieszkaniowych i wsi, a także ograniczenie możliwości zgromadzeń.

Dzień wcześniej Mike Manley, dyrektor generalny Fiat Chrysler Automobiles ostrzegł, że kryzys wywołany epidemią koronawirusa może spowodować zamknięcie europejskich fabryk na dwa do czterech tygodni, jeśli producenci części w Chinach wciąż nie będą mogli wrócić do pracy.

Część lokalnych fabryk pozostanie zamkniętych co najmniej do niedzieli, a te w Wuhanie i okolicach - nawet do połowy następnego tygodnia.

O potencjalnych zakłóceniach produkcji w Korei Południowej poinformował rząd w Seulu oraz Hyundai. Firma wyjaśniła, że może do tego doprowadzić brak dostaw komponentów z Chin.

Jak zauważył Dan Hearsch z firmy konsultingowej AlixPartners, koncerny motoryzacyjne mają obecnie większe niż w przeszłości zapasowe źródła najważniejszych części samochodowych. Po tsunami z 2011 r., które mocno odbiło się na kondycji kluczowych dostawców z Japonii, koncerny podjęły kroki mające zabezpieczyć ich na wypadek katastrofy mogącej doprowadzić do zamknięcia którejś z fabryk.

Ponadto wielu producentów na wypadek dużej awarii zwiększyło elastyczność linii produkcyjnych, co pozwala im przenosić produkcję do innych zakładów - wskazał Automotive News. Niestety, wciąż części produkcji niektórych komponentów nie da się łatwo zastąpić ani przenieść w inne miejsce.

Według agencji ratingowej Standard & Poors, niemiecka Grupa Volkswagena może najbardziej ucierpieć spośród koncernów motoryzacyjnych na epidemii koronawirusa w Chinach. Potencjalne straty szacuje na ok. 3 mld euro w dywidendach, jakie chińskie spółki joint venture płacą VW. Według S&P na straty wynikające z epidemii narażone są też: Nissan, Honda i Robert Bosch.

×

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Globalne dostawy w branży motoryzacyjnej zagrożone przez epidemię koronawirusa

  • CFO 2020-02-10 09:46:21
    Dobrze im tak. Wyprowadzili wiekszość produkcji za granicę i sukcesywnie niszczą Europę.
  • paws 2020-02-09 11:21:05
    proszę bardzo, tak wygląda uzależnienie od Chin. Parę komentarzy wcześniej pisałem, że UE potrzebuje Chin bardziej niż ode UE. Tak wygląda polityka UE, cały przemysł za granice przez limity CO2, a u nas beda tylko "menegerowie". Gratulacje.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.233.215.231
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!