PARTNERZY PORTALU

GM w Polsce: mniejsza produkcja, większa sprzedaż

GM w Polsce: mniejsza produkcja, większa sprzedaż

O ponad 8,3 proc. mniejsza niż w rekordowym 2007 r. była ubiegłoroczna produkcja gliwickiej fabryki Opla, należącej do General Motors Poland. Koncern zanotował natomiast w Polsce wzrost sprzedaży swoich marek o 8,3 proc.

Dane podsumowujące ubiegły rok przedstawił Wojciech Osoś z biura prasowego GM Poland. Ocenił, że ubiegłoroczny wynik produkcyjny gliwickiej fabryki Opla należy widzieć w kontekście głębokiego kryzysu na europejskim rynku samochodów, jaki uwidocznił się w czwartym kwartale 2009 r. Na eksport trafia prawie 95 proc. samochodów z fabryki w Gliwicach.

W minionym roku z taśm gliwickiego zakładu zjechały 171 644 samochody, wobec 187 265 rok wcześniej. Najwięcej było modelu zafira (108 509), znacznie mniej astry III sedan (33 329) oraz astry clasic II (29 806).

Do jesieni gliwicki zakład znacząco nie odczuwał spadku popytu - do końca października, mimo przerwy produkcyjnej, jego produkcja była o 4,5 proc. większa, niż w tym samym czasie ubiegłego roku. Po sierpniu wzrost wynosił 16 proc.

"Na ostateczną wielkość produkcji złożyło się zarówno bardzo dobre pierwsze półrocze, jak i załamanie, jakie nastąpiło w czwartym kwartale - dotkliwe tak pod względem głębokości spadku, jak i długości trwania" - ocenił Osoś.

Zaznaczył, że sytuacja na rynku samochodów jest nadal niepewna, trudno więc prognozować tegoroczną produkcję. "Monitorujemy rynek i będziemy dostosowywać wielkość produkcji do jego potrzeb. Na pewno liczymy na stopniowy wzrost optymizmu klientów w Europie Zachodniej" - zapewnił.

W najbliższy poniedziałek gliwicka fabryka wznowi produkcję po przerwie rozpoczętej jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia. Od października przerw produkcyjnych było kilka, co zmniejszyło produkcję. Ewentualne kolejne przerwy nie są na razie planowane, jednak fabryka nadal będzie pracować na dwie zmiany, a nie - jak do grudnia ubiegłego roku - na trzy.

W związku z tą sytuacją zatrudnienie w fabryce zmniejszyło się w ostatnich miesiącach z ok. 3 tys. do 2 850 osób, a łączna liczba odchodzących osób wyniesie ok. 250 pracowników. To głównie osoby, które miały umowy o pracę na czas określony i skorzystały z propozycji dobrowolnego odejścia, lub też nie przedłużono z nimi umów. Nie było zwolnień wśród stałych pracowników.

GM Poland jest natomiast zadowolony z ubiegłorocznych wyników sprzedaży swoich aut w Polsce. W sumie sprzedaż modeli trzech marek: opel, chevrolet i saab wyniosła 37 808 - 2 903 więcej niż rok wcześniej (wzrost o 8,3 proc.). Najwięcej, bo 31 307 sprzedano opli (wzrost o 7,2 proc.), mniej chevroletów (5 899, wzrost o 13 proc.) i saabów (602 sztuki, wzrost o 23 proc.).

Obecnie w gliwickiej fabryce produkowane są modele: astra III sedan, astra II classic i zafira. Kontynuowane są przygotowania do uruchomienia w końcu tego roku produkcji astry czwartej generacji.

Zakład nie jest jedyną fabryką Opla, która w związku ze spadkiem sprzedaży aut musiała w minionym roku ograniczyć produkcję. Stało się tak m.in. w zakładach w Niemczech i Hiszpanii.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: GM w Polsce: mniejsza produkcja, większa sprzedaż

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.254.197
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!