Niemiecki koncern BMW zaprezentował system inteligentnego asystenta samochodowego, który korzysta z naturalnego rozumienia głosu, dzięki czemu kierowca i pasażerowie mogą intuicyjnie obsługiwać funkcje pojazdu - informuje portal Automotive News.
- Rozwiązanie działa w oparciu o system sztucznej inteligencji, który umożliwia komunikację człowieka z samochodem, tak jak ma to miejsce w przypadku np. smartfonów.
- Asystent umożliwia m.in. regulację ustawień pojazdu, kontrolę nawigacji czy systemów rozrywki.
- System BMW reaguje automatycznie na komendę "Hej, BMW". To podobne rozwiązanie do tego jakie zastosował m.in. koncern Apple w swoim asystencie, który aktywuje się na komendę "Hej, Siri".
Podobne funkcjonalności wprowadza m.in. Mercedes-Benz w nowej generacji systemów multimedialnych. Również i w tym przypadku wykorzystana będzie sztuczna inteligencja.
Wiceprezes BMW ds. cyfrowych produktów Dieter May powiedział Automotive News, że przemysł motoryzacyjny coraz większą wagę przykłada do rozwiązań znanych do tej pory z branży komputerowej czy elektronicznej. To one, jego zdaniem, będą gernerować zyski firm.
- Wraz z autonomiczną jazdą będziemy obserwować przyspieszenie (rozwoju usług cyfrowych) ponieważ osoby podróżujące samochodami będą mieć więcej czasu. (...) Całkowicie zmieni się wnętrze pojazdu, a cyfrowe rozwiązania będą mogły dostarczać wrażeń odróżniających (nasz) samochód od konkurencji - tłumaczył May.
Natomiast analityk Autotrader Brian Moody zwraca uwagę, że samochodowe usługi concierge pomagają zaoszczędzić czas i zwiększają wygodę podróży.
- Obecnie wyznacznikiem luksusu w życiu jest czas i wygoda - dodał Moody.
BMW podkreśla, że dzięki chmurze, systemom rozpoznawania głosu, sztucznej inteligencji czy przyspieszeniu działania współczesnych komputerów możliwe jest zbudowanie w samochodach wielofunkcyjnych systemów infotainment.
- Nie mówimy tu o poleceniach głosowych znanych z przeszłości. (...) System buduje cyfrowy charakter, z którym można wchodzić w interakcje. Rozwija się wraz z częstym korzystaniem z funkcji samochodu - tłumaczył May.
Inteligentny asystent BMW uczy się preferencji użytkownika i dzięki temu może samodzielnie dokonywać zmian. System reaguje np. na informacje od kierowcy, że czuje się on zmęczony i automatycznie dostosowuje oświetlenie i temperaturę w kabinie. Rozwiązanie niemieckiej firmy jest też zintegrowane z narzędziami biurowymi Microsoft Office 365. Asystent pełni też funkcje edukacyjne i potrafi tłumaczyć użytkownikowi tajniki obsługi pojazdu - podkreśla producent.
- W większości samochodów klasy premium jest tyle rozwiązań, że klienci nie wiedzą czym dysponują - dodał May.
Z czasem asystent ma podpowiadać kierowcy w jaki sposób powinien prowadzić, aby utrzymywać niski poziom spalania paliwa. Będzie też ostrzegać przed niskim poziomem ciśnienia w oponach, czy zamawiać inne usługi. Połączony zostanie z systemem nawigacji, dzięki czemu kierowca otrzyma wiele informacji drogowych, a jego trasa będzie wyznaczana na podstawie wielu czynników.
Inteligentny asystent BMW ma być dostępny w modelach z nowym systemem operacyjnym iDrive 7.0.