Honda: zamknięcie brytyjskiej fabryki ma związek z globalną sytuacją

Honda: zamknięcie brytyjskiej fabryki ma związek z globalną sytuacją
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Japoński koncern motoryzacyjny Honda ogłosił we wtorek, że w 2021 r. zamknie zakład produkcyjny w Swindon w południowo-zachodniej części Wielkiej Brytanii. Decyzję tłumaczy zmianami zachodzącymi na światowych rynkach.

  • Oceniliśmy, że trudno jest produkować w Europie pojazdy elektryczne w sposób konkurencyjny - tłumaczył dyrektor generalny Hondy Takahiro Hachigo.
  • Koncern poinformował również, że w 2021 roku zaprzestanie także produkcji samochodów Civic w fabryce w Turcji.
  • Na decyzję Hondy zareagowały władze w Londynie. Minister ds. biznesu, energetyki i strategii przemysłowej Greg Clark powiedział, że Wielka Brytania jest nią poważnie rozczarowana.

Wcześniej media sugerowały, że zamknięcie zakładów ma związek z niepewnością wokół Brexitu.

Podczas wtorkowej konferencji prasowej w Tokio dyrektor generalny Hondy Takahiro Hachigo tłumaczył właśnie, że to nie Brexit, a globalna sytuacja branży miała wpływ na decyzję koncernu.

"Oceniliśmy, że trudno jest produkować w Europie pojazdy elektryczne w sposób konkurencyjny (mimo rosnącej potrzeby zaspokajania zwiększającego się popytu na tego typu samochody)" - tłumaczył. Koncern poinformował również, że w 2021 roku zaprzestanie także produkcji samochodów Civic w fabryce w Turcji.

Na decyzję Hondy zareagowały władze w Londynie. Minister ds. biznesu, energetyki i strategii przemysłowej Greg Clark powiedział, że Wielka Brytania jest nią poważnie rozczarowana.

"Zjednoczone Królestwo jest jednym z liderów rozwoju tych technologii (motoryzacyjnych) i dlatego jesteśmy poważnie rozczarowani, że taką decyzję teraz podjęto. (...) To cios dla Swindon i całego kraju" - tłumaczył. Clark jednocześnie potwierdził, że zamknięcie fabryki nie ma nic wspólnego z Brexitem.

Jak podawał w poniedziałek dziennik "Wall Street Journal", zamknięcie fabryki w Swindon, w hrabstwie popierającym wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, wpłynie nie tylko na 3,5 tys. pracujących tam osób, ale również na tysiące zatrudnionych w łańcuchu dostaw brytyjskiego zakładu.

Zakład w Swindon produkuje większość modeli Civic i CR-V, które są następnie eksportowane do krajów europejskich. W ubiegłym roku w fabryce wyprodukowano ponad 150 tys. samochodów (około 10 proc. całkowitej produkcji pojazdów na Wyspach) - podała agencja Kyodo. Reuters przypomniał, że w 2018 r. na Starym Kontynencie sprzedano 42,3 tys. egzemplarzy modelu Civic (6-proc. wzrost wobec roku poprzedniego) i 27,3 tys. egzemplarzy modelu CR-V (spadek o 18 proc.).

Jak podkreślił Reuters japoński producent w ostatnich latach ma również problemy w Europie, gdzie branża napotyka na wiele wyzwań, w tym malejący popyt na pojazdy z silnikami Diesla, bardziej rygorystyczne regulacje dot. m.in. ochrony środowiska i niepewność związaną z Brexitem zaplanowanym na 29 marca 2019 r.

W ubiegłym miesiącu Honda poinformowała, że w kwietniu 2019 r. wstrzyma produkcję w Wielkiej Brytanii na sześć dni. Firma tłumaczyła wówczas, że zabieg ten pomoże przeciwdziałać wszelkim zakłóceniom na granicach związanych z eksportem ze Zjednoczonego Królestwa do UE. Japoński koncern poinformował również o przygotowaniach do przyspieszenia części produkcji przeznaczonej do eksportu i tworzenia zapasów.

Jak zauważyła agencja, podobnie jak inni producenci z branży motoryzacyjnej również Honda stara się optymalizować działania intensywnie inwestując w samochody elektryczne i autonomiczne, a także zmieniając się z tradycyjnego producenta pojazdów w firmę dostarczającą usługi mobilności.

Japonia wielokrotnie ostrzegała, że wycofa inwestycje z Wielkiej Brytanii, którą postrzegała jako drzwi wejściowe do UE, jeśli władze w Londynie nie zadbają o zabezpieczenie handlu po Brexicie - przypomniał Reuters. Władze UE i Tokio uzgodniły niedawno warunki umowy o zniesieniu ceł dla samochodów z Japonii w związku z komplikacjami jakie pojawiały się w konsultacjach dotyczących wyjścia Zjednoczonego Królestwa z UE.

Na początku lutego inny japoński producent motoryzacyjny Nissan ogłosił, że nie będzie montować nowego SUV-a X-Trail w fabryce w Sunderland na północy Anglii, a cała produkcja będzie zlokalizowana na terytorium Japonii. "Podjęliśmy tę decyzję ze względów biznesowych, ale ciągła niepewność związana z przyszłą relacją Wielkiej Brytanii i UE nie pomaga firmom takim jak nasza w planowaniu przyszłości" - powiedział wówczas prezes Nissan Europe Gianluca de Ficchy.

Podobne plany dotyczące zmniejszenia produkcji w Zjednoczonym Królestwie, przeniesieniu jej do innych krajów UE lub znacznej redukcji zatrudnienia ogłosili również amerykański koncern Ford i należący do Tata Motors koncern Jaguar Land Rover.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Honda: zamknięcie brytyjskiej fabryki ma związek z globalną sytuacją

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.192.115.114
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!