Dzięki otwarciu Działu Testów i Oceny Napędów Hybrydowych w Wałbrzychu Toyota zaczyna lokalizować w Europie dostawy części sprowadzanych wcześniej z Japonii. Wkrótce ponad połowa elementów do hybrydowych skrzyń biegów będzie powstawała w Europie. Polskie firmy także starają się o zlecenia, ale często przegrywają z konkurencją ze Słowacji czy Węgier.
- Powstanie w Wałbrzychu Działu Testów i Oceny Napędów Hybrydowych, w który Toyota zainwestowała 19 mld zł, świadczy o ważnej roli polskich zakładów w rozwoju elektromobilnego przemysłu motoryzacyjnego.
- Dzięki powstałemu ośrodkowi badań oraz sześciu realizowanym obecnie projektom związanym z tą technologią Polska staje się europejskim centrum napędów hybrydowych Toyoty.
- Główny element ośrodka badań, w który Toyota zainwestowała 19 milionów złotych, stanowi tester wytrzymałościowy.
- Dzięki organizacji działu testów oraz specjalnej interdyscyplinarnej grupie pracowników zajmujących się kwestiami lokalizacji komponentów, będziemy mogli znacznie szybciej nawiązać współpracę z lokalnymi przedsiębiorstwami, które mogą stać się naszymi dostawcami i jednocześnie częścią hybrydowej rewolucji Toyoty – podkreśla Zdzisław Konior, assistant general menedżer polskich fabryk Toyoty.
Proces poszukiwania lokalnych dostawców trwa i jest już na bardzo zaawansowanym etapie. – Skrzynia biegów do układów hybrydowych jest w produkcji od półtora roku i prowadzone są obecnie działania lokalizacyjne dotyczące 16 komponentów, sprowadzanych dotąd z Japonii. Powiększą one udział europejskich producentów do około 60 proc. – mówi Krzysztof Kwaśny, general manager supply chain, human resources & corporate affairs w TMMP.