PARTNERZY PORTALU

Japonia: 22 mln dol kary dla Nissana

Fot. Shutterstock

Nałożenie na koncern Nissan grzywny w wysokości 2,4 mld jenów (22 mln dol.) zarekomendowała we wtorek (10 grudnia) japońska komisja nadzoru papierów wartościowych i giełd. To kara za zaniżanie wynagrodzeń byłego prezesa Carlosa Ghosna. Nissan wstępnie zaakceptował tę decyzję.

Urząd przekazał rekomendację ws. kary za nieprawidłowości w rozliczeniach Nissana japońskiej agencji ds. usług finansowych (JFSA). Chodzi o sprawozdania składane przez firmę w latach 2014-2017 - podała agencja Kyodo.

Nissan Motor wydał we wtorek oświadczenie, zgodnie z którym firma jeszcze w maju skorygowała swoją dokumentację finansową. Japoński producent samochodów przyjął propozycję regulatora ws. grzywny w wysokości ok. 22 mln USD, zastrzegając, że oczekuje jeszcze na oficjalne powiadomienie w tej kwestii. Spółka podkreśliła w komunikacie, że traktuje rekomendację urzędu dla JFSA "niezmiernie poważnie".

Jak odnotowała agencja Bloomberga, w podobnej sprawie jeszcze we wrześniu Nissan zgodził się zapłacić 15 mln USD w ramach ugody z amerykańską Komisją Papierów Wartościowych i Giełd (SEC). Dalszy milion dolarów kary zapłacił Ghosn. Strony nie przyznały się ani nie zaprzeczyły zarzutom.

Carlos Ghosn, wieloletni szef koncernu i twórca sojuszu z francuskim Renault, został aresztowany pod koniec 2018 r. pod zarzutem nadużyć finansowych, m.in. zaniżania otrzymywanych wynagrodzeń przez pomijanie wypłat, jakie miałby otrzymywać od Nissana po przejściu na emeryturę. Ghosn nie przyznaje się do winy i obecnie oczekuje na rozpoczęcie procesu.

Obrońcy byłego prezesa Nissana utrzymują, że oskarżenia pod jego adresem są wynikiem zmowy mającej udaremnić plany fuzji ze sprzymierzonym francuskim koncernem motoryzacyjnym. Mieliby w niej uczestniczyć przedstawiciele Nissana, tokijska prokuratura oraz członkowie rządu Japonii.

Skandal związany z zatrzymaniem Ghosna odbił się na reputacji Nissana, przyczyniając się do znacznego spadku sprzedaży i zysków drugiego co do wielkości japońskiego producenta samochodów. Po odwołaniu dawnego prezesa spółka przyznała się do zaniedbań i podjęła reformy mające zwiększyć transparentność jej funkcjonowania.

Pod koniec października japońska gazeta "Yomiuri Shimbun" podała za anonimowymi źródłami, że urząd podatkowy w Tokio wykrył poważne nieprawidłowości w rozliczeniach prowadzonych przez Nissana za kadencji Ghosna. Według informatorów dziennika Nissan skorygował już brakującą sumę i wpłacił odpowiednie daniny karne opiewające na kilkadziesiąt milionów jenów. Ze względu na obowiązujący w Japonii siedmioletni okres przedawnienia się oszustwa przez sfałszowanie lub ukrycie wydatków, sprawa miała się tyczyć wyłącznie lat 2011-2014 r. W kwestii kolejnych lat śledztwo ma nadal trwać.

Rzecznik Nissana zapewnił, że koncern będzie dochodzić od byłego prezesa odszkodowania za poniesione straty i postara się dowieść, że odpowiedzialność za zaistniałą sytuację leży po stronie Ghosna i grona związanych z nim osóib.

×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Japonia: 22 mln dol kary dla Nissana

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 100.26.179.196
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!