PARTNERZY PORTALU

KE: Trudno skoordynować wsparcie sektora samochodowego

Komisja Europejska przedstawiła w piątek cały wachlarz możliwych środków wsparcia dotkniętego kryzysem sektora motoryzacyjnego w Unii Europejskiej, przyznając, że koordynacja podejmowanych działań będzie "trudna".

"Skoordynowana akcja - to trudne zadanie" - powiedział w Brukseli unijny komisarz ds. przemysłu Guenter Verheugen po ministerialnym spotkaniu "27" w sprawie kryzysu w sektorze samochodowym, wywołanego recesją gospodarki.

Niektóre kraje, jak Francja i Hiszpania, otwarcie opowiadają się za europejskim planem pomocy producentom samochodów. Zwłaszcza po tym, gdy USA ogłosiły, że wesprą zagrożonych bankructwem amerykańskich producentów samochodów sumą 17,4 mld dolarów. "Jest konieczne, by Europa działała wspólnie" - przekonywał w Brukseli baron Peter Mandelson, brytyjski minister ds. biznesu, a do niedawna - komisarz ds. handlu.

Jednak Verheugen przyznał, że trudno mówić o koordynacji, kiedy poszczególne kraje członkowskie same przyjmują narodowe plany wsparcia sektora motoryzacyjnego. Dla przykładu: by pobudzić popyt w branży motoryzacyjnej, niemiecki rząd przewiduje dopłatę 2,5 tys. euro do nowo kupowanego samochodu, Francja - tysiąc euro, inne kraje - jeszcze mniej.

Dopłaty mają zachęcić do wymiany starych samochodów na nowe, bardziej przyjazne środowisku modele, pozwalając jednocześnie producentom pozbyć się aut czekających na przyfabrycznych parkingach. Drastyczny spadek sprzedaży spowodował w wielu zakładach w całej UE wstrzymanie albo ograniczenie produkcji i wysłanie załóg na przymusowe urlopy.

"Wszyscy się zgadzają, że ostateczny wynik podejmowanych działań musi być pozytywny dla środowiska i wykluczone są zakłócenia konkurencji na wspólnym unijnym rynku" - podkreślił Verheugen. Obawy wynikają właśnie z różnic między podejmowanymi przez kraje członkowskie sposobami wsparcia sektora - które mogą uprzywilejować przedsiębiorstwa w jednym kraju kosztem sąsiadów.

"Komisja Europejska nie zamierza zmieniać zasad konkurencji i pomocy państwa" - oświadczył niemiecki komisarz. Jego zdaniem już w tej chwili są one wystarczająco elastyczne, po poluzowaniu w grudniu zeszłego roku. Apelował, by nie doszło do "wyścigu na subsydia" między krajami członkowskimi, a także o współpracę między krajami i "przejrzystość".

KE uważa, że przede wszystkim na firmach motoryzacyjnych spoczywa odpowiedzialność za stawienie czoła kryzysowi. Muszą one zwłaszcza inwestować w innowacyjne technologie i dostosować moce produkcyjne. Z uwagi na rozmiary kryzysu, KE zachęca jednak kraje członkowskie do pomocy sektorowi: Francja, Szwecja, Niemcy i Hiszpania finalizują swoje narodowe plany.

Na razie żaden z krajów nie przedstawił ich do akceptacji Komisji Europejskiej, więc nie wiadomo, czy spełniają one stawiane przez nią warunki i dotyczą tylko firm, które znalazły się w kłopotach z powodu kryzysu (czyli od połowy zeszłego roku, a nie wcześniej), zapewnią produkcję aut bezpiecznych, przyjaznych środowisku, a firmom - długoterminową rentowność.

Proponowane przez KE środki na poziomie krajowym to m.in. zachęty do wymiany samochodów: poza dopłatami, obniżenie podatków na przyjazne środowisku samochody, nowe zamówienia publiczne, a także pożyczki, gwarancje kredytowe itd. "Koordynacja", o którą apelował Verheugen, ma polegać na współpracy krajów członkowskich z KE.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: KE: Trudno skoordynować wsparcie sektora samochodowego

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.200.226.179
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!