Klastry sposobem na drugie życie specjalnych stref ekonomicznych

Budujemy platformę współpracy wykorzystując narzędzia internetowe. Posłuży ona do sporządzenia oferty dla co najmniej 40 klientów strefy i jej otocznia - mówi Piotr Wojaczek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. - Chodzi o takie zdefiniowanie problemów przedsiębiorców, aby rozwiązanie dotyczyło grupy, a nie tylko jednego z nich.

Co takiego ma klaster, czego nie mają inne struktury ekonomiczne znane od lat w ekonomii?

- Gospodarka wolnorynkowa została zbudowana na wolnej konkurencji. Klaster oferuje nowe spojrzenie na nią: można ze sobą konkurować jednocześnie współpracując. Wyobraźmy sobie, że producent plastikowych gadżetów, który opanował technologię wtrysku, postanawia uruchomić produkcję okularów i dołącza do innych już je produkujących. Przedsięwzięciem interesuje się instytut wzornictwa, ktoś projektuje opakowania, ktoś inny zajmuje się PR. To wszystko jest obudowane jakąś instytucją wsparcia dla biznesu.



Czy w Polsce są obszary, czy to geograficzne czy branżowe, które próbują działać według takich zasad?

- W opublikowanym niedawno raporcie PricewaterhouseCoopers doliczono się w Polsce ponad 30 klastrów. Ale gdybyśmy przyjrzeli się im bliżej, okazałoby się, że większość jest na etapie embrionalnym, organizacyjnym, lub dopiero się rozpędzają. Być może tylko jeden lub dwa spełniają definicję klastra, lub, co ważniejsze, przynoszą właściwe mu efekty.

Wróćmy do przykładu produkcji okularów. Współpraca w klastrze to dobry sposób, aby np. firmy produkujące wyroby z plastiku technologią np. wtrysku, wspólnie sprawdziły, czy na rynku jest wystarczająco dużo i odpowiedniej jakości surowca i co istotniejsze za konkurencyjną ceną, te czynności ze względu na efekt skali na pewno będą bardziej opłacalne. To ważne, bo problemy z surowcami, ich dostępnością i cenami, coraz bardziej doskwierają w prowadzeniu produkcji. Weryfikacja rynku (surowce, dostaw, logistyka) odbywa się bez szkody dla wzajemnej konkurencyjności zgrupowanych firm.

Klaster może pomóc także w opracowaniu lub ulepszaniu technologii. Powiedzmy, że zainteresowanych jest nią 10 firm, a kosztuje to 10 mln zł. Z prostej matematyki wychodzi, że każda z nich zamiast wydawać 10 mln wyda tylko jeden. Jeśli dojdzie unijne czy regionalne wsparcie, będzie jeszcze mniej. To jest właśnie efekt ekonomiczny uczestnictwa w klastrze.

Inny przykład: kupno energii elektrycznej. Fabryka z branży motoryzacyjnej potrzebuje 1-5 MW. Na danym obszarze kupowanych jest przez różne firmy 100 MW. Proszę sobie wyobrazić, że w ich wspólnym imieniu cenę prądu u operatora będzie negocjował klaster. Na pewno będzie efekt.

Co jest potrzebne, aby klastry mogły sprawnie funkcjonować w Polsce: wsparcie w ustawodawstwie, czy ekonomiczne firm, które będą chciały w nich uczestniczyć?

- Po pierwsze nie może być to inicjatywa odgórna. Nie można wydać rozporządzenia, w którym okrzykujemy polską gospodarkę rajem dla klastrów, które mają z dnia na dzień pojawić się jak grzyby po deszczu. Musimy oddać inicjatywę przedsiębiorcom. Trzeba ich przekonać.

 

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Klastry sposobem na drugie życie specjalnych stref ekonomicznych

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.204.31
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNER SERWISU
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!