Kolejny krok do wdrożenia systemu eCall

Kolejny krok do wdrożenia systemu eCall
System eCall będzie wykorzystywał numer telefonu alarmowego 112. W razie wypadku samochód wyposażony w specjalne urządzenie, automatycznie powiadomi o zdarzeniu najbliższe centrum ratownictwa. fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Kraje UE porozumiały się z Parlamentem Europejskim ws. wymogów technicznych dla urządzeń montowanych w samochodach, które będą automatycznie powiadamiać o wypadku drogowym. Z powodu ciągnących się prac system nie wystartuje jednak w przyszłym roku.

System eCall będzie wykorzystywał numer telefonu alarmowego 112. W razie wypadku samochód wyposażony w specjalne urządzenie, automatycznie powiadomi o zdarzeniu najbliższe centrum ratownictwa. Nawet jeśli pasażer nie jest w stanie mówić lub gdy jest nieprzytomny, komputer zbierze podstawowe dane m.in. dotyczące położenia pojazdu i przekaże je służbom. Dzięki temu ratownicy mogą szybciej dotrzeć z pomocą.

Jak poinformowały w środę służby prasowe Rady UE przedstawiciele państw członkowskich porozumieli się z negocjatorami z Parlamentu Europejskiego ws. wymogów dotyczących homologacji urządzeń eCall w nowych samochodach.

Właściciele samochodów wyposażonych w urządzenie eCall mają utrzymać możliwość dostępu do innych niż oparte na numerze 112 centrów ratownictwa. Część producentów samochodów, nie oglądając się bowiem na regulacje unijne, już umożliwia korzystanie z rozwiązań, dzięki którym auta bez udziału człowieka automatycznie mają informować o wypadkach. Systemy te oparte są na prywatnych call center, które po otrzymaniu sygnału o wypadku starają się skontaktować z właścicielem samochodu, a jeśli to nie przynosi powodzenia wzywają służby ratownicze na miejsce zdarzenia.

Przepisy, co do których zgodzili się przedstawiciele państw członkowskich i PE, mają zapewnić, że te dodatkowe usługi nie będą mieć wpływu na funkcjonowanie systemu eCall opartego na numerze 112. Urządzenia mają również pozwolić na wybieranie numeru alarmowego ręcznie, ale powinny również uniemożliwiać przypadkowe zgłoszenia.

ECall ma być kompatybilny z nawigacją satelitarną Galileo i EGNOS, ale producenci tych urządzeń mają zachować możliwość zapewnienia kompatybilności z innymi systemami nawigacyjnymi.

Zgodnie ze środową informacją producenci samochodów będą musieli wyposażyć wszystkie nowe modele w tą technologię od 31 marca 2018 roku. Infrastruktura dla eCall ma być gotowa pół roku wcześniej 1 października 2017 r. Europejscy legislatorzy przewidują, że system będzie darmowy dla użytkowników.

KE proponując przepisy w tej sprawie przewidywała, że uda się wdrożyć system już w 2015. O więcej czasu na testy prosił jednak przemysł samochodowy, któremu w sukurs przyszły ciągnące się prace legislacyjne.

Propozycja przepisów ws. homologacji dla urządzeń eCall ma zostać jeszcze formalnie zaakceptowana przez Radę UE 17 grudnia, a na początku przyszłego roku zatwierdzić ma je Parlament Europejski.

Komisja Europejska szacuje, że koszt zamontowania w samochodzie urządzenia eCall to ok. 100 euro, jednak z czasem, wraz z rozwojem technologii, będzie on spadał.

 

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kolejny krok do wdrożenia systemu eCall

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.227.235.216
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNER SERWISU
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!