PARTNERZY PORTALU

Komisja Europejska otwiera drogę do wsparcia produkcji baterii samochodowych

W ramach projektu ma powstać m.in. demonstracyjna linia produkcyjna oraz dwie fabryki we Francji i Niemczech. Fot. Shutterstock.com

Komisja Europejska zatwierdziła jako zgodny z zasadami pomocy państwa projekt, którego celem ma być wsparcie badań i innowacji w obszarze produkcji baterii m.in. do samochodów elektrycznych w UE. Zgoda na pomoc publiczną opiewa na ponad 3 mld euro.

  • Bruksela zakwalifikowała przedsięwzięcie realizowane w ramach European Battery Alliance (EBA) jako ważny projekt będący przedmiotem wspólnego europejskiego zainteresowania (tzw. IPCEI).
  • Zgłosiło go siedem krajów: Belgia, Finlandia, Francja, Niemcy, Włochy, Polska i Szwecja.
  • W najbliższych latach chcą one wpompować około 3,2 mld euro publicznych pieniędzy w różnego rodzaju działania, których celem jest stworzenie silnego przemysłu zajmującego się produkcją i recyklingiem baterii do pojazdów elektrycznych.

"Baterie i oprogramowanie będą ważniejsze dla nowej generacji samochodów, niż silnik spalinowy dla dzisiejszych aut" - mówił w poniedziałek dziennikarzom w Brukseli wiceszef KE Marosz Szefczovicz.

W European Battery Alliance, który został uruchomiony w 2017 roku jest obecnie ponad 300 firm. Według szacunków, na które powołuje się KE rynek baterii może być wart od 2025 roku 250 mld euro rocznie. Europejski przemysł chce walczyć o to, by pieniądze te trafiały do niego, a nie do konkurentów z Azji. Brukseli z kolei zależy na tym, by ustanowić standardy ekologiczne, które obowiązywać będą w Europe, a być może również w innych miejscach na świecie.

W maju Francja i Niemcy ogłosiły, że powołują konsorcjum złożone m.in. z francuskiego koncernu PSA (Peugeot), jego niemieckiej spółki zależnej Opla oraz Safta, które zajmuje się produkcją baterii. Przedstawiciele rządów tych krajów zapowiedzieli wówczas, że będą chcieli zgody KE na dofinansowanie projektu z publicznych pieniędzy.

Poniedziałkowa decyzja dotyczy jednak większego przedsięwzięcia z 17 uczestnikami - głównie podmiotów branżowych, w tym małych i średnich przedsiębiorstw z siedmiu państw. Najwięcej pieniędzy chcą w projekt włożyć Niemy i Francja odpowiednio 1,25 miliarda euro i 960 milionów euro. W przypadku Polski zgoda na pomoc publiczną dotyczy około 240 mln euro.

Beneficjentami mają być m.in. BASF, Varta, BMW, czy Solvay. W ramach projektu ma powstać m.in. demonstracyjna linia produkcyjna oraz dwie fabryki we Francji i Niemczech. W przypadku Polski chodzi o firmy ENERIS i Elemental, która mają się zajmować recyklingiem zużytych baterii i odzyskiwaniem z nich surowców.

Generalnie uczestnicy projektu będą działali w czterech obszarach: surowcach, ogniwach i modułach, systemach baterii oraz recyklingu. Celem jest rozwój innowacyjnych technologii budowy akumulatorów litowo-jonowych (z płynnym i stałym elektrolitem), które są trwalsze, mają krótszy czas ładowania, są bezpieczniejsze i bardziej przyjazne dla środowiska niż dostępne obecnie baterie.

KE uznała, że wsparcie publiczne jest niezbędne, żeby zachęcić firmy do realizacji inwestycji. Cały projekt powinien zostać ukończony do 2031 roku. Oprócz 3,2 mld euro z publicznej kasy ma być odblokowane dodatkowo 5 mld ze środków prywatnych.

W UE obowiązują kryteria, zgodnie z którymi państwa członkowskie mogą wspierać projekty transnarodowe o znaczeniu strategicznym od 2014 roku. Od tego czasu jest to dopiero drugi projekt typu IPCEI w obszarze badań, rozwoju i innowacji, który dostał zgodę na dofinansowanie. Pierwszym był projekt IPCEI w dziedzinie mikroelektroniki, zatwierdzony w grudniu 2018 roku.

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Komisja Europejska otwiera drogę do wsparcia produkcji baterii samochodowych

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 100.26.179.196
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!