Komisja Europejska sprawdzi, czy przedstawiona przez General Motors (GM) koncepcja sanacji Opla "ma sens z punktu widzenia polityki przemysłowej" - powiedział w piątek niemiecki minister gospodarki Rainer Bruederle w Brukseli po spotkaniu szefów resortów gospodarczych państw UE.
Wstępny plan sanacji Opla, udostępniony w czwartek przez GM agencji dpa zakłada, że za trzy lata marka Opel/Vauxhall zacznie ponownie przynosić zyski. Plan przewiduje zmniejszenie liczby pracowników Opla w całej Europie o łącznie 8313 ludzi, czyli o jedną szóstą.
Już 23 listopada przedstawiciele resortów gospodarczych państw UE postanowili, że bez uprzedniego skoordynowania na forum Unii Europejskiej kraje członkowskie nie podejmą żadnych zobowiązań, by wesprzeć koncern General Motors w ratowaniu jego zakładów Opel/Vauxhall w Europie.
Na początku listopada General Motors nieoczekiwanie zrezygnował z planowanej sprzedaży Opla konsorcjum kanadyjsko-austriackiego producenta części Magna oraz rosyjskiego Sbierbanku. Był to inwestor preferowany przez władze Niemiec, które oferowały mu wsparcie w postaci poręczeń i kredytów na kwotę 4,5 mld euro.
KE jest z zasady przeciwna subwencjom i zgadza się na pomoc państwa tylko, jeśli zapewni ona długoterminową rentowność zakładów i nie będzie przyznana koncernowi pod warunkiem, że utrzyma przy życiu taki czy inny zakład. O tym bowiem - argumentuje - powinny decydować wyłącznie kryteria biznesowe.