Koniec aut spalinowych to szansa. Polska branża automotive musi ją wykorzystać

- Jesteśmy mocni w łańcuchu dostaw dla branży motoryzacyjnej, więc powinniśmy teraz umieć się przebranżowić i dostosować do napędów elektrycznych. W przechodzeniu od napędów spalinowych do elektrycznych powinniśmy szukać szansy. Do tego niezbędna jest współpraca z jednostkami naukowymi - mówi Piotr Dardziński, prezes Sieci Badawczej Łukasiewicz. Wspomniana operacja wymaga  dyskusji, a nawet rzeczowej krytyki - m.in dlatego tak ważne są spotkania podczas paneli i w kuluarach zbliżającego się Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Zapraszamy do Katowic na Międzynarodowe Targi Obrabiarek, Narzędzi i Technologii Obróbki TOOLEX. Targi pod patronatem WNP.PL odbędą się 4-6 października 2022 r. - w ich ramach zapraszamy na ciekawą konferencję Nowy Przemysł 4.0. Rejestracja trwa!

  • Wspomniane przejście z napędu na napęd potrwa wiele lat, więc można przygotować się do tej zmiany i szukać nowych segmentów rynku. 
  • - Byłoby idealnie, gdybyśmy części dla motoryzacji produkowali z wykorzystaniem polskiej własności intelektualnej, bo to pozwala osiągać wyższe marże - mówi Piotr Dardziński.
  • Dyskusja dotycząca elektromobilności i przemysłu motoryzacyjnego odbędzie się 21 września - w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
Piotr Dardziński przyznaje, że silniki elektryczne są mniej skomplikowane i potrzebują mniejszej liczby części niż spalinowe, co może być problemem dla naszych firm, wyspecjalizowanych w produkcji na potrzeby napędów spalinowych.

Przejście między napędami potrwa jednak wiele lat, więc można przygotować się do tej zmiany i szukać nowych segmentów rynku.  

Sieć Badawcza Łukasiewicz jest przeznaczona do współpracy z przemysłem

- Jesteśmy mocni w łańcuchu dostaw dla branży motoryzacyjnej, więc powinniśmy teraz umieć się przebranżowić i dostosować do napędów elektrycznych. W kryzysie przechodzenia z fazy napędów spalinowych do elektrycznych powinniśmy szukać możliwości i szansy. Do tego niezbędna jest współpraca z jednostkami naukowymi - mówi Piotr Dardziński.

I przypomina, że Sieć Badawcza Łukasiewicz jest częścią nauki w Polsce bezpośrednio przeznaczoną do współpracy z przedsiębiorcami.

Sieć tworzą 32 instytuty i ponad 4500 ludzi. To mieszanka inżynierów z kilkunastoletnim doświadczeniem i ludzi młodych. Domeną instytutów Łukasiewicza nie są zajęcia dydaktyczne, lecz projekty badawcze we współpracy z przedsiębiorcami. 

- Prowadziliśmy ostatnio badania dla kilkunastu spółek motoryzacyjnych. W naszej ubiegłorocznej konferencji „Polonizujemy Izerę” wzięło udział około 150 spółek - i co najmniej kilkanaście z nich było zainteresowanych współpracą z producentem Izery, ale także rozwijaniem własnych projektów z dziedziny elektromobilności - przypomniał Piotr Dardziński.

Elektromobilność w Polsce to nie tylko baterie

Przy okazji rozwoju produkcji dla elektromobilności w Polsce najczęściej mówi się o bateriach, bo efektywne i niedrogie magazynowanie energii pozostaje podstawową kwestią i dużym wyzwaniem - wciąż stojącym przed napędami elektrycznymi. 

- Mocno nie docenia się kwestii związanych z drugą dokonującą się obecnie rewolucją, czyli autonomicznością samochodów. Za kilka czy kilkanaście lat auta powszechnie będą samodzielnie jeździć. Dojście do tego punktu odbywa się z pomocą stosowanych już w samochodach i rozbudowywanych systemach wspierania kierowcy, opierających się na sensoryce i oprogramowaniu przetwarzającym dane z tych sensorów. Kolejny ciekawy temat to nowe materiały i ich recykling. Mamy zatem sporo wyzwań technologicznych związanych z elektromobilnością - i tymi zagadnieniami właśnie się zajmujemy - mówi Piotr Dardziński.

 

×

KOMENTARZE (5)

Do artykułu: Koniec aut spalinowych to szansa. Polska branża automotive musi ją wykorzystać

  • Milion elektryków... 2021-09-06 10:23:21
    ... kłamstwo PiS które jest najbardziej widoczne. I nadal 35% suwerenów CHCE być oszukiwanymi. To czego chcecie? Łukasiewicz to się w grobie przewraca - tak szargać jego nazwisko. Bo to co wyprawiają ci "naukowcy" woła o pomstę do nieba. Łukasiewicz to jest może i "sieć", ale ma pewno nie badawcza.
  • Miroo 2021-09-06 09:53:11
    Kto jest mocny? Nie My, tylko koncerny, które postawiły u nas fabryki...
  • Hiob 2021-09-06 07:40:30
    Nie sztuka wyprodukować sztuka jest sprzedać
    • Jan 2021-09-06 08:32:48
      Mało kto to w Polsce rozumie. U nas cały czas myślenie komunistyczne - trzeba produkować!
    • Q 2021-09-06 15:01:30
      Ale jak się nie produkuje to się nie ma co sprzedać.Produkt musi być atrakcyjny to główna miara sukcesu.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 157.55.39.107
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!