PARTNERZY PORTALU

Koniec ery samochodu. Koszty zabiją powszechną motoryzację

Koniec ery samochodu. Koszty zabiją powszechną motoryzację
Samochód znowu, jak u zarania motoryzacji, może stać się dobrem luksusowym. Fot. Shutterstock
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Piotr Myszor
    Piotr Myszor
  • Dodano: 11-01-2021 06:02

Rok 2021 może być początkiem końca ery samochodów. Skutki kryzysu wywołanego pandemią, wzrost cen spowodowany przez nowe regulacje, a także rozmaitego pochodzenia trudności, na jakie napotykają kierowcy – splot czynników może sprawić, że samochody znowu staną się dobrami luksusowymi.

  • Rynek nowych aut skurczył się w roku 2020 o jedną czwartą – kolejne lockdowny nie sprzyjają odbudowie.
  • Unijni politycy postanowili wykorzystać pandemię do przyspieszenia zmian technologicznych. Kierunek - klimatycznie neutralna motoryzacja przyszłości.
  • Nowe obowiązkowe elementy wyposażenia podnoszą ceny samochodów, a zbyt wolne obniżanie cen aut elektrycznych może zachęcać do wzrostu opodatkowania samochodów spalinowych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (21)

Do artykułu: Koniec ery samochodu. Koszty zabiją powszechną motoryzację

  • gesia 2021-01-12 11:59:21
    powszechną motoryzację może zabić brak potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów. Taka potrzeba raczej nie zniknie. Formy transportu towarów i ludzi mogą się zmienić, co może podnieść koszty wytwarzania, a tak naprawdę obniżyć rentowność produkcji tradycyjnych środków trnasportu. Zmiana paliwa, samochody autonomiczne czy też inne drony to wyzwanie dla tradycyjnych producentów ale nie dla ludzi, którzy potrzebują się kontaktować i przewozić towary. W skali świata tylko niewielki procent komunikacji odbywa się elektronicznie - komunikacji skutkującej wytworzeniem jakiejś wartości dodanej, a konkretnie wyprodukowaniem czegokolwiek. Jeśli kiedykolwiek powszechna motoryzacja zaniknie, to zmienić się musi bardzo dużo w spełeczeństwach i ich funkcjonowaniu. Coż każdy chciałby zjeść na śniadanie świeże bułki i trzeba to wszystko zorganizować i dowieść. Niektórzy chcieliby zjeść jakiekolwiek śniadanie i z pewnością nie są oni klientami koncernów motoryzacyjnych. Im bardziej elitarnym będzie możliwość podróżowania tym w naszej konsumpcyjnej cywilizacji chęć posidania czegoś co pozwoli zbliżyć się do standardu funkcjonowania elit będzie większa. Powszechna motoryzacja jest realizacją tej potrzeby. Możliwość przemieszczania się szybko i wygodnie zmieniła świat. Przyczyną była technologia. Technologia się zmienia ale potrzeby ludzi w zasadzie nie ulegają zmianom.
  • Voor Nayaya 2021-01-11 10:38:21
    autor powinien leczyć się na nogi, bo na głowę już za późno - szkoda czasu na tanie pierdoły...
  • nanader 2021-01-11 10:15:54
    Ceny aut elektrycznych nie spadają i nie spadną tylko z powodu jakiejkolwiek ustawy czy życzeń polityków. To było jasne od samego początku. Wg. mnie najprawdopodobniej auta spalinowe dostępne w sprzedaży będą z nami jeszcze wiele lat, zwłaszcza jako auta używane
  • Rob 2021-01-11 09:29:35
    Na rynku w przyszłości będą tylko kosmicznie wyglądające luksusowe elektryki dla nielicznych i rowery oraz konie z dyliżansami dla reszty pospólstwa. Będzie zabawnie i eco.
  • Julianna 2021-01-11 08:36:09
    Bez rozwoju transportu publicznego zwiększy się strefa wykluczenia o tereny wiejskie, zwłaszcza starszych i bardzo młodych mieszkańców. Podobnie obrzeża miast.
    • gupek wioskowy 2021-01-11 10:33:58
      A w transporcie publicznym łapiesz wszystkie możliwe covidy, gonokoki, i inne choroby! Dotychczas eleganciki z warszawskiego Mordoru narzekali tylko na smród niedomytych ciał w tramwajach. Teraz dojdą masowe zakażenia. No i plan depopulacji przyspieszy!
      • xD 2021-01-11 13:17:42
        W Niemczech podano, że zakażenia kowidem w transporcie publicznym stanowiły ok. 2 promile całkowitych zakażeń, dalej płacz że źle xDDDDD
      • higienista 2021-01-11 15:22:05
        Wniosek?Trzeba się myć.
      • gesia 2021-01-12 11:37:31
        Plan?
    • nanader 2021-01-11 14:03:22
      Tak nie będzie. Samojezdne samochody mogą zastąpić transport publiczny w takich miejscach, i pewnie tak się stanie. W tej chwili największy koszt transportu publicznego, zwłaszcza na wsi, to gabaryty pustych autobusów czy busików oraz koszt zatrudnienia kierowców. Autonomiczny samochód będzie mógł szybciej i taniej obsłużyć wszystkie osoby starsze i niepełnosprawne mieszkające na wsi, zbyt daleko od lekarza czy najbliższego sklepu spożywczego by tam dotrzeć na własnych nogach. Zwalczanie wykluczenia komunikacyjnego osób starszych na takich terenach będzie chyba największą wartością dodana takich pojazdów.
      • Brodacz7 2021-01-11 14:29:00
        Piekna wizja. Chciałbym żeby się spełniła... Ale kto na tym zyska? Kto zaplaci za amortyzacje autka? W Rybniku bylo kilka eco bmw i... Sie zmymy. Bo staly i sie kurzyly przez wysokie koszty jazdy. Daj panie spokoj z tym gownem... Jedyny plus ze fajnie przyśpieszają. A to narazie nowe...
    • nanader 2021-01-11 17:09:55
      Do Brodacz: Załóżmy że to eko BMW jest pojazdem autonomicznym. Eco BMW to dzisiaj 168900 zł, a np. nowy busik volkswagen transporter to 123480 zł. Różnica w cenie to ok. 50 tys. zł. Jeśli popatrzymy na koszt zatrudnienia kierowcy za ok. 5 tys zł miesięcznie (koszt pracodawcy), mówimy o koszcie 60 tys zł rocznie. Tak więc zakup nawet takiego BMW zwróciłby się w 1 rok! To byłby bardzo tani transport. Przy takiej kalkulacji, samorządy miałyby spore oszczędności z tego, że babcie i dziadki na wsi byliby wożeni elektrycznym BMW.
      • Waldemar 2021-01-12 07:20:10
        Pod warunkiem że będą chętni żeby tym bmw jeździć

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.109.55
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!