Będziemy monitorować wprowadzone zmiany w systemie badań technicznych pojazdów w 2019 r. i nie wykluczamy uaktualnienia stawek za przegląd samochodu - zapowiedział w Sejmie wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz.
Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod tym linkiem.
- Zmiany wyprowadzają skoordynowany system szkolenia diagnostów oraz zmiany systemu nadzoru, które wprowadzą wyższą jakość świadczonych usług.
- Marcin Barankiewicz z Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów przekonywał z kolei, że przedsiębiorcy "nie mają złudzeń, że to oni poniosą główne koszty".
- Pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, który zakłada zmiany w systemie badań technicznych pojazdów, odbędzie się w czwartek 22 listopada.
- Podczas spotkania z właścicielami stacji diagnostycznych, które odbyło się w ramach podkomisji stałej do spraw mikro i małych przedsiębiorstw, wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz przekonywał, że resort będzie monitorować wprowadzone zmiany w systemie badań technicznych pojazdów w 2019 roku.
- System badań technicznych pojazdów działa w Polsce niewłaściwie, co potwierdziła w kontrolach Najwyższa Izba Kontroli, dlatego zmiany są konieczne, wymagane prawem unijnym, bezpieczeństwem w ruchu drogowym i ochroną środowiska - mówił wiceminister Chodkiewicz.
Przedstawiciel resortu infrastruktury podkreślił m.in., że zmiany wyprowadzają skoordynowany system szkolenia diagnostów oraz zmiany systemu nadzoru, które wprowadzą wyższą jakość świadczonych usług. Sprawowanie nadzoru nad badaniami, a także przedsiębiorcami prowadzącymi stacje kontroli pojazdów leżeć będzie w gestii Transportowego Dozoru Technicznego.
Przeczytaj więcej: Stacje kontroli pojazdów trafią do Transportowego Dozoru Technicznego
- Wychodząc na przeciw oczekiwaniom przedsiębiorców, zaproponowaliśmy zmniejszenie lub zniesienie niektórych opłat ponoszonych przez właścicieli stacji diagnostycznych, pozostawiając tę samą stawkę opłaty pobieranych od kierowców za badanie techniczne. W związku z wdrożeniem zmian przedsiębiorcy prowadzący stacje kontroli pojazdów będą ponosić tzw. opłatę jakościową - poinformował wiceminister.
- Ostateczna opłata jakościowa - co warto podkreślić - nie będzie wyższa niż 3,5 zł, i zostanie określona w akcie wykonawczym ministra infrastruktury i będzie obowiązywać dopiero od 2020 roku - dodał wiceminister. Projekt zakłada, że głównym źródłem zasilania finansowego systemu, będą opłaty za badanie wykonane 45 dni po terminie.
Marcin Barankiewicz z Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów przekonywał z kolei, że przedsiębiorcy "nie mają złudzeń, że to oni poniosą główne koszty". Jak mówił projekt zakłada bowiem, że w pierwszym roku obowiązywania ustawy ma być 10 proc. przeterminowanych badań diagnostycznych, w kolejnych ma spaść do 6 proc.
- Tymczasem to jest nierealne, bo jak użytkownicy dowiedzą się, że mają dopłacić 50 proc. do badania, to będą się pilnować - przekonywał Barankiewicz.
- W związku z tym przewidujemy, że ministerstwo w rozporządzeniu wyda decyzję o wzroście opłaty jakościowej nie podnosząc opłaty za badanie, jak miało to miejsce w przypadku podniesienia stawki VAT z 22 na 23 proc, przy czym kwota brutto badania pozostała brutto. I nikt tego przedsiębiorcom nie zrekompensował - podkreślił.
W opinii dyrektora generalnego Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego Andrzeja Bogdanowicza "średnia rentowność stacji diagnostycznych to 2 proc.
- Jeśli więc zostanie wprowadzona ta "opłata jakościowa" w wysokości 3,5 zł, co daje 4 proc. z opłaty za badanie samochodu, to wszystkie te stacje będą "pod kreską" - podkreślił Bogdanowicz. - To może doprowadzić do upadku 3 tysięcy stacji - dodał.
Wiceminister Chodkiewicz w odpowiedzi na postulat właścicieli stacji diagnostycznych, o wprowadzeniu zasady waloryzacji stawek za badanie techniczne pojazdów, które nie były zmieniane od 14 lat, odpowiedział, że "po rocznej analizie wprowadzonych zmian w systemie, nie jest to niewykluczone, tak jak zmiana wysokości opłaty jakościowej".
Pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, który zakłada zmiany w systemie badań technicznych pojazdów, odbędzie się w czwartek 22 listopada.