PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nadchodzi zmierzch prywatnych "osobówek". Winne autonomiczne pojazdy

Autor: Robert Szymczak
29-05-2019 06:01 |  aktualizacja: 28-05-2019 22:13

W tej chwili branża motoryzacyjna całe swoje siły skierowała na obniżanie emisji dwutlenku węgla. Pomóc ma elektryfikacja pojazdów - prawie każdy producent oferuje już wersje pojazdów z napędem co najmniej hybrydowym. Wielkimi krokami zbliża się też sztuczna inteligencja i autonomika pojazdów. Czy to nie za dużo rewolucji naraz jak na jedną branżę?

Gaz, który zaczyna rządzić branżą

- W biznesie od lat powtarza się, że klient jest najważniejszy. W motoryzacji się to zmienia - tu najważniejsze stają się przepisy dotyczące emisji CO2 - stwierdził Andrzej Korpak. - Już teraz producenci robią plany produkcyjne pod CO2, a nie pod klienta. Klient chce kupić auto z dwulitrowym i większym silnikiem - niestety nie możemy sprzedać. Wprowadziliśmy takie regulacje, które doprowadzą nas do tego, że nie będziemy płacić kar za przekroczenia. Niestety, wszyscy muszą w to wejść.

- Emisja CO2 robi się chyba głównym problemem i teraz wszyscy myślą w tę stronę. Wszyscy przeliczyliśmy, jakie to mogą być kary - np. PSA może zapłacić miliard euro rocznie, a to jest cały zysk - wyliczał Andrzej Korpak. - Inne firmy są identycznie obciążone i teraz to jest ten główny trend - obniżenie emisji CO2 przez samochody. A jak my to zrobimy - czy wodorem, czy elektryką - to już inna sprawa.

Ograniczanie emisji CO2 to jest decyzja czysto polityczna. Mamy taką trochę dziwną sytuację, że politycy mówią technikom, co jest możliwe, a co nie - powiedział Jakub Faryś. - Motoryzacja się zmieni - co do tego nie ma najmniejszych wątpliwości. Wszystko wskazuje na to, że to będzie motoryzacja elektryczna.

- Nie jest prawdą, że producenci nie chcą zmian. Jednak chcą zmian rzeczywistych - zapewniał prezes Faryś. - Coraz wyższe limity emisji CO2 w przypadku samochodów osobowych i dostawczych są do osiągnięcia, ale w przypadku ciężkich pojazdów ciężarowych, powyżej 16 ton, redukcja emisji CO2 w ciągu najbliższych 12 lat jest niebywale trudna, żeby nie powiedzieć, że niemożliwa. Rodziny pojazdów ciężkich projektuje się na lat 15. Tutaj osiągnięcie tak wysokiej redukcji CO2 oznacza w praktyce zredukowanie zużycia paliwa o 30 proc. Niektórych wartości nie da zmienić - prawa fizyki na to nie pozwolą. A kary za niespełnienie limitów CO2 mogą producentom zabrać cały zysk.

- Wszyscy producenci - którzy są poganiani przez Komisję Europejską czy europarlament - idą w kierunku tego „nowego”. Jednak chcielibyśmy, żeby to były cele realistyczne i żeby narracja nie była taka, że my jesteśmy w opozycji do tych zmian. Bo nie jesteśmy - mówił Jakub Faryś. - Praktycznie wszyscy producenci, którzy wprowadzają do produkcji nowe modele, starają się, żeby ta platforma była przystosowana do różnych napędów - klasycznego, hybrydowego czy elektrycznego.

KOMENTARZE (21)

  • Kris 2019-05-29 08:41:32
    Albo powstrzymamy szaleńców z KE i innych szatańskich instytucji albo będziemy żyć w świecie rodem z filmu "człowiek demolka" ze Stallonem. Czasu jest coraz mniej. Jedyna nadzieja, że opaleni goście z Afryki zrobią to za nas. Tyle, że wtedy to będziemy się przesiadać z naszych aut na osły i wielbłądy. To dopiero będzie ekologiczne!
  • Hubert 2019-05-29 09:05:55
    Artykuł na 8(!) stronach po 20 linii na każdej? Przesadzacie z tą zachłannością na liczbę wyświetleń, tego się nie da czytać
  • Krzysiek 2019-05-29 11:28:31
    Do końca to się raczej nie uda, zawsze gdzieś ktoś będzie chciał mieć swój pojazd, na własny użytek w każdej chwili, nie wypożyczony, nie dzierżawiony czy jeszcze co tam innego. Jeździć taką marką i modelem, którym chce jeździć i po za mobilnością mieć coś takiego jak przyjemność z jazdy, o czym kompletnie zapominają nowatorscy wizjonerzy. Bo samochód może być czymś więcej niż tylko maszyną do przemieszczania, wyobraźcie sobie! Gdzie duch motoryzacji i radości z jazdy? Kto tego nie rozumie niech jeździ autonomem, elektronomem czy innym złomem.
    • Marek 2019-05-29 13:28:55
      I tak będzie proszę Pana, ale za taki luksus trzeba będzie słono zapłacić, ... ale kto bogatemu zabroni ;) Maluczcy do autonomicznego "autobusu", a bogaty przykopci 8-litrowym Veyron-em
  • rafal 2019-05-29 13:54:46
    Wcześniej technicy też nie robili tego, co uznawali za słuszne. Po prostu politycy zastąpili księgowych! Cały artykuł to kwik kapitalistycznych świń.
  • arch zarz 2019-05-29 14:29:10
    3 razy w .polskieradio.pl/10/5367/Artykul/1781822,Blackout-Czy-grozi-nam-brak-pradu

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.179.0
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.