PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nadchodzi zmierzch prywatnych "osobówek". Winne autonomiczne pojazdy

Autor: Robert Szymczak
29-05-2019 06:01 |  aktualizacja: 28-05-2019 22:13

W tej chwili branża motoryzacyjna całe swoje siły skierowała na obniżanie emisji dwutlenku węgla. Pomóc ma elektryfikacja pojazdów - prawie każdy producent oferuje już wersje pojazdów z napędem co najmniej hybrydowym. Wielkimi krokami zbliża się też sztuczna inteligencja i autonomika pojazdów. Czy to nie za dużo rewolucji naraz jak na jedną branżę?


Tomasz Haiduk, niezależny ekspert
Tomasz Haiduk, niezależny ekspert

- Dekarbonizacja jest faktem. Można się zastanawiać, czy to jest działanie polityków, czy to jest działanie oddolne, ale pod względem regulacji dekarbonizacja postępuje - zauważyła Natalia Cieślewicz, alumn Fundacji im. Lesława A. Pagi. - Wprowadzane są dosyć restrykcyjne normy - do 2030 roku samochody osobowe muszą emitować o 37,5 proc. mniej niż w roku 2021. Dla samochodów dostawczych to jest 31 proc. Zaczynają być w to włączane również samochody ciężarowe. Tak samo się dzieje, jeśli chodzi o tlenki azotu. Ich norma została zmniejszona pięciokrotnie w ciągu ostatnich lat.

Natalia Cieślewicz, alumn Fundacji im. Lesława A. Pagi
Natalia Cieślewicz, alumn Fundacji im. Lesława A. Pagi

- Jeżeli chodzi o kontekst elektromobilności, to interesujące jest to, że normy CO2 są liczone dla całej gamy. Regulatorzy widzieli to tak, że samochód elektryczny czy hybrydowy może obniżyć tę emisyjność dla całej gamy - do 2020 roku samochody, które emitują poniżej 50 gramów CO2 na kilometr, będą liczone podwójnie - wyjaśniła Natalia Cieślewicz.

Motoryzacja – idealny „chłopiec do bicia”

- Ja wiem, że rozwiązywanie problemów CO2 zaczęło się od motoryzacji, mimo że nie jest to główny producent gazów cieplarnianych. Nieważne, od kogo się zaczęło, dobrze że się zaczęło - stwierdził Andrzej Korpak.

- Faktycznie motoryzacja stała się takim „chłopcem do bicia”, z uwagi na to, że każdy wie, co wydobywa się z rury wydechowej samochodu spalinowego. Dlatego „poszła na pierwszy ogień” - podkreślił Mirosław Michna. - Tu nie mamy do czynienia tylko z wymogami narzuconymi nam przez regulatorów. Te idee walki z ociepleniem, z poziomem emisji CO2, zanieczyszczeń czy hałasu w miastach zaszczepiły się dość głęboko w świadomości społecznej.

- Fakty są takie - gdyby przyjąć jako bazę lata 1990-1995, to samochody produkowane dzisiaj emitują o 50 proc. mniej CO2, 95 proc. mniej tlenków azotu i 96 proc. mniej cząstek stałych - wyliczał Jakub Faryś. - Więc myśmy wykonali bardzo dużą pracę w tym zakresie.

KOMENTARZE (21)

  • Kris 2019-05-29 08:41:32
    Albo powstrzymamy szaleńców z KE i innych szatańskich instytucji albo będziemy żyć w świecie rodem z filmu "człowiek demolka" ze Stallonem. Czasu jest coraz mniej. Jedyna nadzieja, że opaleni goście z Afryki zrobią to za nas. Tyle, że wtedy to będziemy się przesiadać z naszych aut na osły i wielbłądy. To dopiero będzie ekologiczne!
  • Hubert 2019-05-29 09:05:55
    Artykuł na 8(!) stronach po 20 linii na każdej? Przesadzacie z tą zachłannością na liczbę wyświetleń, tego się nie da czytać
  • Krzysiek 2019-05-29 11:28:31
    Do końca to się raczej nie uda, zawsze gdzieś ktoś będzie chciał mieć swój pojazd, na własny użytek w każdej chwili, nie wypożyczony, nie dzierżawiony czy jeszcze co tam innego. Jeździć taką marką i modelem, którym chce jeździć i po za mobilnością mieć coś takiego jak przyjemność z jazdy, o czym kompletnie zapominają nowatorscy wizjonerzy. Bo samochód może być czymś więcej niż tylko maszyną do przemieszczania, wyobraźcie sobie! Gdzie duch motoryzacji i radości z jazdy? Kto tego nie rozumie niech jeździ autonomem, elektronomem czy innym złomem.
    • Marek 2019-05-29 13:28:55
      I tak będzie proszę Pana, ale za taki luksus trzeba będzie słono zapłacić, ... ale kto bogatemu zabroni ;) Maluczcy do autonomicznego "autobusu", a bogaty przykopci 8-litrowym Veyron-em
  • rafal 2019-05-29 13:54:46
    Wcześniej technicy też nie robili tego, co uznawali za słuszne. Po prostu politycy zastąpili księgowych! Cały artykuł to kwik kapitalistycznych świń.
  • arch zarz 2019-05-29 14:29:10
    3 razy w .polskieradio.pl/10/5367/Artykul/1781822,Blackout-Czy-grozi-nam-brak-pradu

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.205.176.100
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


POLSKA I ŚWIAT

21 597 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

304 382 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 216 ofert w bazie

397 692 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.