PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nadchodzi zmierzch prywatnych "osobówek". Winne autonomiczne pojazdy

Autor: Robert Szymczak
29-05-2019 06:01 |  aktualizacja: 28-05-2019 22:13

W tej chwili branża motoryzacyjna całe swoje siły skierowała na obniżanie emisji dwutlenku węgla. Pomóc ma elektryfikacja pojazdów - prawie każdy producent oferuje już wersje pojazdów z napędem co najmniej hybrydowym. Wielkimi krokami zbliża się też sztuczna inteligencja i autonomika pojazdów. Czy to nie za dużo rewolucji naraz jak na jedną branżę?


- Jeżeli cały transport odpowiada średnio za kilkanaście procent emisji szkodliwych substancji - od 8 do 15 proc., w zależności od substancji - to trzeba sobie uświadomić, że pozostaje jeszcze 85 proc. emisji z innych branż - zauważył Jakub Faryś. - Czy jakakolwiek inna branża w ciągu ostatnich 25 lat zrobiła tyle w zakresie ograniczenia emisji, ile zrobiła branża motoryzacyjna?

Problemy z elektrykami

- To nie jest tak, że samochody elektryczne nie spełniają technicznie pewnych warunków - transport wewnętrzny, miejski może bardzo skorzystać na elektromobilności - mówił Tomasz Haiduk. - Ale nie bardzo wyobrażam sobie jazdę samochodem elektrycznym np. po Arizonie, gdzie odległość między jednym punktem, gdzie jest człowiek, a drugim wynosi ok. 100 mil i tam nie ma po drodze stacji ładowania, i pewnie nie będzie.

- Wszystkie samochody elektryczne wymagają baterii. Temat baterii staje się powoli tematem nr jeden przy produkcji samochodowej, a to ze względu na ograniczony dostęp do zasobów metali rzadkich potrzebnych do produkcji baterii - stwierdził Tomasz Haiduk. - Gdyby podejść realnie do deklaracji polityków, że przerobią wszystkie samochody spalinowe na elektryczne, to za 7-10 lat zabraknie nam dostępnych zasobów litu, który jest składnikiem nowoczesnych baterii.

Nowy kierunek – pojazdy autonomiczne

- Oprócz elektromobilności jednym z głównych trendów przyszłościowych jest autonomiczność pojazdu. Przede wszystkim dlatego, że pojazdy autonomiczne zwiększają bezpieczeństwo na drogach, zwiększają wydajność i efektywność, zmniejszają koszty - wyliczał zalety samodzielnych pojazdów Marek Gawroński.

- Cyfryzacja, digitalizacja, sztuczna inteligencja - czyli takie bardzo szerokie wejście informatyki do sektora motoryzacyjnego - to jeden z głównych megatrendów dotyczących motoryzacji - uważa Tomasz Haiduk. - Ta cyfryzacja dotyczy zarówno wejścia na poziomie produkcyjnym - przemysł 4.0 - jak i samych samochodów - np. samochody autonomiczne.

- Uczestniczymy w takich projektach, jak budowa pierwszego autonomicznego autobusu elektrycznego. Ten autobus został zaprezentowany już kilka tygodni temu. Powstał we współpracy z uniwersytetem w Singapurze - poinformował Marek Gawroński. - Jest to pierwszy w pełni autonomiczny i w pełni elektryczny autobus. Testy trwają. Być może już niedługo będziemy na tej bazie budować pojazdy do oferty komercyjnej.

KOMENTARZE (21)

  • Kris 2019-05-29 08:41:32
    Albo powstrzymamy szaleńców z KE i innych szatańskich instytucji albo będziemy żyć w świecie rodem z filmu "człowiek demolka" ze Stallonem. Czasu jest coraz mniej. Jedyna nadzieja, że opaleni goście z Afryki zrobią to za nas. Tyle, że wtedy to będziemy się przesiadać z naszych aut na osły i wielbłądy. To dopiero będzie ekologiczne!
  • Hubert 2019-05-29 09:05:55
    Artykuł na 8(!) stronach po 20 linii na każdej? Przesadzacie z tą zachłannością na liczbę wyświetleń, tego się nie da czytać
  • Krzysiek 2019-05-29 11:28:31
    Do końca to się raczej nie uda, zawsze gdzieś ktoś będzie chciał mieć swój pojazd, na własny użytek w każdej chwili, nie wypożyczony, nie dzierżawiony czy jeszcze co tam innego. Jeździć taką marką i modelem, którym chce jeździć i po za mobilnością mieć coś takiego jak przyjemność z jazdy, o czym kompletnie zapominają nowatorscy wizjonerzy. Bo samochód może być czymś więcej niż tylko maszyną do przemieszczania, wyobraźcie sobie! Gdzie duch motoryzacji i radości z jazdy? Kto tego nie rozumie niech jeździ autonomem, elektronomem czy innym złomem.
    • Marek 2019-05-29 13:28:55
      I tak będzie proszę Pana, ale za taki luksus trzeba będzie słono zapłacić, ... ale kto bogatemu zabroni ;) Maluczcy do autonomicznego "autobusu", a bogaty przykopci 8-litrowym Veyron-em
  • rafal 2019-05-29 13:54:46
    Wcześniej technicy też nie robili tego, co uznawali za słuszne. Po prostu politycy zastąpili księgowych! Cały artykuł to kwik kapitalistycznych świń.
  • arch zarz 2019-05-29 14:29:10
    3 razy w .polskieradio.pl/10/5367/Artykul/1781822,Blackout-Czy-grozi-nam-brak-pradu

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 100.24.209.47
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


POLSKA I ŚWIAT

23 859 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

278 428 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 216 ofert w bazie

397 692 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.