Następca Syrenki wyprzedzi Izerę? Nowy pomysł na auto elektryczne z Polski

Następca Syrenki wyprzedzi Izerę? Nowy pomysł na auto elektryczne z Polski
Za kilka tygodni Vosco ma pokazać swój elektryczny samochód Fot. Fb/Vosco

Polacy z firmy Vosco mieli projektować Izerę, ale Electromobility Poland zmieniło plany. Teraz szykują się do pokazania własnego samochodu elektrycznego. To już ma szanse być rzeczywiście jeżdżący i całkowicie polski samochód, a nie skorupka samochodu koncepcyjnego. Tymczasem Izera wciąż buksuje w miejscu. Tyle że tu skala przedsięwzięcia wydaje się być zupełnie inna.

W październiku okaże się, czy państwowa spółka Electromobility Poland miała rację, wycofując się z konkursu na projektowany od podstaw polski samochód elektryczny i wybierając drogę składania auta z gotowych elementów dostępnych na rynku. Spółka Vosco Automotive zapowiada prezentację polskiego samochodu elektrycznego. Pierwsze prototypy były pokazywane już przed rokiem, a w zasadzie prace ruszyły znacznie wcześniej, jeżeli liczyć szkice przygotowane na konkurs Electromobility, mający doprowadzić do powstania polskiego samochodu elektrycznego. Teraz spółka sugeruje, że w październiku zaprezentuje model EV2 z nowym designem nadwozia i wnętrzem.
Na razie na jej stronie internetowej można znaleźć szkice i częściową specyfikację techniczną. Co ciekawsze – są tam także opisy i specyfikacje własnych konstrukcji spółki, które miałyby się znaleźć pod karoserią, m.in. platforma podwozia, zestaw baterii, systemy ładowania, zespół napędowy (silnik elektryczny z falownikiem i sterownikiem napędu), a także dotykowy wyświetlacz tablicy rozdzielczej oraz dotykowy panel sterowania napędem.

Następca Syrenki gotowy do drogi

Wygląda na to, że spółka jest technicznie gotowa do stworzenia samochodu. Sądząc po pierwszych szkicach, od krągłości Syrenki (taka była pierwotna idea – wskrzesić w nowej wersji Syrenę) Damian Woliński, projektant i jeden z laureatów wspomnianego wcześniej konkursu Electromobility Poland, przeszedł do linii nieco kojarzących mi się z Volkswagenem Golfem, ale wykorzystując wracające do mocy ostre, zdecydowane kształty.

Czytaj także: "Oszukańcze elektryki" i inne problemy. Drugie dno elektromobilności

Samochód ma się nazywać Vosco EV2. Ma więc takie samo oznaczenie, jak zaprojektowana przez Vosco platforma, na której auto można zbudować. Firma oferuje ją w trzech wersjach – standard S, lekka L oraz ciężka H, zakładając możliwość zbudowana na niej różnych wariantów pojazdów. Z podobną myślą projektowano zestaw akumulatorów, który także ma mieć zastosowanie w samochodach osobowych i dostawczych.

Prąd na ćwierć tysiąca kilometrów

Czteroosobowe auto segmentu B ma mieć 4221 mm długości, 1719 mm szerokości, 1513 mm wysokości i rozstaw osi 2540 mm. Baterie mają mieć pojemność 31,5 kWh, co ma dać zasięg 290 km w cyklu badawczym WLTP i 210-250 km w rzeczywistości, co pewnie w dużej mierze zależy od wyboru trybu jazdy, a tych zapowiedziano 3: Normal, Eco i Sport. Ładowanie – od 10-11 godzin z sieciowego gniazdka do 1 godziny z ładowarki o mocy 30 kW. Silnik o mocy ciągłej 115 kW i maksymalnej 175 kW ma maksymalny moment obrotowy 450 Nm.

 

×

KOMENTARZE (9)

Do artykułu: Następca Syrenki wyprzedzi Izerę? Nowy pomysł na auto elektryczne z Polski

  • Ekspert OZE 2021-09-20 00:57:40
    POniekąd zgadzam sie z Hahhaha i poprzednikami, sam jeżdże Leafem 40 kWh (poprzednio 30 kWh) i uważam, że 30 czy nawet 40 to dziś zdecydowanie za mało. Takim autem strach pojechać z Wawy do Łodzi a co dopiero wybrac sie nad morze.. Sieć ładowarek niepewna a ceny gorsze niż na gazach (LPG czy CNG). Wszystko jest dziś kwestią ceny - jezeli ta nowa Syrenka ma być tanim autem miejskim - to 30 kWh wystarczy ale nie może kosztować więcej niż 60-80.000 zł - bo za te pieniądze to juz z powodzeniem można kupić japońskiego/koreańskiego EV sprawdzonego i z dostępem do serwisu i części zamiennych w każdym mieście.... Fajnie byłoby mieć polskie EV, ale jakoś w to nie uwierzę zanim nie zobaczę homologowanego auta w dobrej cenie...
  • Michał 2021-09-17 09:03:07
    Jeździłem kilkoma elektrykami i wiem, że każdy potrzebuje ok 20kWh na 100km. W lato da się trochę mniej w ziemię trochę więcej. Więc samochód z bateriami 31,5kWh przejedzie ok 150-160km w lato, 120-140 w zimie. Jak jest nowy oczywiście. Więc to coś minimalnie więcej niż melex a nie samochód. Dlaczego pomysłodawca nie dał chociaż 54kWh a jako opcji 77kWh co jest dzisiejszym standardem?
    • Marek 2021-09-17 10:30:45
      Odpowiedź jest prosta: koszty. Koncepcja jak pewna Mazda, czyli zakłądamy, że i tak nie jest t osamochód na dalekie podróże, tylko codzienne dojazdy do pracy i codzienne ładowanie.
  • Verus 2021-09-17 02:26:12
    Doskonała wiadomość. Im więcej polskich firm motoryzacyjnych, tym lepiej.
    • Ot co 2021-09-17 15:27:34
      Na razie nie ma polskiej firmy motoryzacyjnej. Są za to firmy motoryzacyjne zlokalizowane w Polsce.
      • Verus 2021-09-18 02:14:22
        Dlatego właśnie to doskonała wiadomość. Oby ich powstawało sporo.
  • Izere to wszystko wyprzedzi... 2021-09-17 00:45:16
    ... nawet ślimak na kacu
  • aż śmierdzi pralnią 2021-09-16 22:56:13
    zegg

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.214.224.207
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNER SERWISU
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!