PARTNERZY PORTALU

Nie warto inwestować w technologie okresu przejściowego - stawiajmy na elektromobilność

Nie warto inwestować w technologie okresu przejściowego - stawiajmy na elektromobilność
Najbardziej efektywnym kierunkiem byłoby stawianie na rozwój autonomicznych samochodów z napędem elektrycznym, przystosowanych do współdzielenia - ocenia Kazimierz Rajczyk Fot. Shutterstock.com

Moim zdaniem środki inwestowane w rozwój technologii hybrydowych czy ogniw paliwowych powinny zostać skierowane do prac nad technologiami baterii. Nie warto inwestować w technologie okresu przejściowego - mówi Kazimierz Rajczyk, dyrektor zarządzający sektorem energetycznym ING Banku Śląskiego.

  • Porywając się na tak duże wyzwanie jak budowa własnej marki, z ogromnym budżetem, ale bez doświadczenia, zbudujemy pokraczny pojazd dla nikogo - mówi Kazimierz Rajczyk o pomyśle stworzenia polskiego samochodu elektrycznego.
  • Bardziej efektywnie byłoby zainwestować te środki w badania i rozwój technologii magazynowania energii - ocenia.
  • Wprowadzenie samochodów z wymiennymi bateriami znacznie przyspieszyłoby rozwój elektromobilności, prowadząc do szybszego wygaszenia produkcji aut spalinowych.
  • O tych sprawach dyskutować będziemy od 13 do 15 maja w Katowicach podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego pod patronatem WNP.PL.

Dlaczego tak trudno nam rozruszać produkcję własnych samochodów?

- Przede wszystkim dlatego, że nie mamy takich tradycji. Zawsze produkowaliśmy samochody licencyjne, od samego początku przestarzałe. Dotarliśmy do momentu, który daje nam szansę, by zbudować w Polsce ten przemysł, tym razem na bazie aut elektrycznych. Z pomocą modelu platform współdzielenia może nam to przyjść o wiele łatwiej. Dobrym przykładem mogą być Niemcy, gdzie Volkswagen zbudował platformę obejmującą współdzielenie 23 modeli aut. My w tym samym czasie nie wyszliśmy poza fazę koncepcji.

Nasza spółka - ElectroMobility Poland - szuka rozwiązań właśnie w tym obszarze. Chce wykorzystać współdzieloną platformę i patrzy m.in. na ofertę Volkswagena.

- To oczywiście ruch w dobrym kierunku, ale mam wrażenie, że przez ostatnie trzy lata niewiele się wydarzyło. Nie słyszałem, by na rodzimych uczelniach otworzono kierunki mające kształcić w zakresie elektromobilności przyszłych inżynierów. Obawiam się, że porywając się na tak duże wyzwanie jak budowa własnej marki, z ogromnym budżetem, ale bez doświadczenia, zbudujemy pokraczny pojazd dla nikogo. Moim zdaniem, nie da się w ciągu trzech lat zbudować fabryki i wprowadzić na tak konkurencyjny rynek własnej konstrukcji mając jako zaplecze wyłącznie hasło głoszące że Polska zasługuje na własną markę samochodu.

Możemy natomiast pójść sprawdzoną drogą. Dobre przykłady może znaleźć w Azji, gdzie Korea Płd. czy Chiny, nie posiadając własnych rozwiązań, zaprosiły do współpracy zagraniczne koncerny i technologie. Ważne również, że w równolegle zaczęli kształcić kadry, uczyć się, podglądając dojrzałe już rozwiązania, przy których mogli pracować. To solidny fundament dla autorskich pomysłów. Tę drogę możemy obrać również my - rozwijać własną myśl inżynieryjną, budować centra badawcze, a w przyszłości zbudować własną markę - na bazie tego, co już zostało stworzone i działa. Jeżeli tego nie zrobimy, to za 20 lat znów staniemy się montownią, która nie będzie w stanie zaoferować własnych propozycji.

Czytaj także: Polskie auto elektryczne? Szanse maleją, straciliśmy czas

 

×

KOMENTARZE (16)

Do artykułu: Nie warto inwestować w technologie okresu przejściowego - stawiajmy na elektromobilność

  • Sławek 2019-05-18 12:15:47
    Eeeee nie mam przekonania co do wodorwowych rozwiązań techniki. Dla mnie teraz raczej lepiej byłoby skupić sie na jednym, a nie od razu wchodzi w kolejne działania. Zabralismy sie za elektromobilnosc - wiec zrealizujmy ten projekt w 100% zwlaszcza ze greenway rozbudowuje siec, infrstaruktura staje sie coraz bardziej sprawna dla kierowców. Idźmy dalej w tym kierunku
  • Arek 2019-05-13 16:13:34
    Ja bym temu panu radził nie wypowiadać się na tematy, na których się nie zna. Akurat akumulatorowa elektromobilnosć to technologia przejściowa, a wręcz ślepa uliczka w którą nie warto inwestować. Szkoda, że tacy ludzie zarządzają sektorem finansowym bo właśnie to jest powód takich katastrof jak w 2008r.
    • xmike 2019-05-13 19:47:09
      @Arek, Pan Dyrektor bardzo dobrze wie co mówi, że należy inwestować w elektromobilność akumulatorową, bo przecież na inwestycje potrzeba kredytów... a potem będzie mówił, żeby inwestować w elektromobilność indukcyjno-akumulatorową... i znów kredyty na inwestycje polecą... bo on z prowizji od kredytów żyje, a nie z elektromobilności.
  • belmondo 2019-05-13 09:01:19
    Pomijając sprawy sprawnościowe i emisji zanieczyszczeń. Żeby się brać za budowę pojazdu elektrycznego trzeba mieć o tym jakieś pojęcie. My w tej chwili, w zasadzie nie mamy żadnych własnych konstrukcji nawet samochodów spalinowych. A ile lat pracowały różne firmy nad tym by zacząć produkować samochody elektryczne? Ile włożono w to pieniędzy? Czyżbyśmy, jako jedyni na świecie, mieli szansę by ten etap ominąć? Sądzę, że nawet Kościół i Matka Boska nie pomogą w tej sprawie.
    • raciborzanin 2019-05-13 13:59:24
      Przecież tu nie chodzi o ZBUDOWANIE elektryka, tylko o BUDWANIE, czyli przewalenie dużej kasy do krewnych_i_znajomych_królika! I żeby ktoś nie zarzucił mi złośliwości pod adresem aktualnie przyspawanych do koryta, to zwracam uprzejmie uwagę, że jest tak afirma specjalizująca się w produkcji kotłów energetycznych (kiedys jeden ze światowych liderów), który po przejęciu przez bankruta PBG SA otrzymał kosmiczne dofinansowanie (min. z PFR) na "budowę innowacyjnego prototypu autobusu elektrycznego". I po 2 latach ciężkiej pracy zaprezentowano MODEL autobusu, którego "innowacyjność" polegała na przeniesieniu akumulatorów z podłogi na dach (czy odwrotnie - nie pamiętam). Poszły na to MILIONY. Ktoś zarobił niezłe pieniądze. Zadęcie ogromne (były nawet artykułu w wnp). A taki Solaris SPRZEDAJE autobusy elektryczne od 10 LAT! Tak się właśnie "BUDUJE", czyli przewala pieniądze ZAGRABIONE PODATNIKOM!
  • Grzesiek 2019-05-12 21:40:44
    Panele słoneczne elastyczne perowskitowe podłączone do jakiegoś (zmienno- lub stałoprądowego) przetwornika celem wspomagania układu ładowania baterii pokładowej/pokładowych. Panele rozłożone na wszystkich powierzchniach wystawionych na światło słoneczne i nie tylko (latarnie uliczne i parkingowe, dobrze oświetlone garaże). Na osobówkach, dostawczakach, ciężarówkach i autobusach.
  • pawell 2019-05-12 21:30:06
    Poziom wiedzy i sposób myślenia Pana Dyrektora poraża. Z decyzji i polityki takich osób biorą się różne chore, motywowane zazwyczaj ideologicznie pseudoekologiczne pomysły.
    • sołtys kierdziołek 2019-05-13 12:27:30
      Bo na wysokie stanowiska nie awansują ludzie znający się na rzeczy, tylko POSŁUSZNI WYKONAWCY ROZKAZÓW STARSZYCH I MĄDRZEJSZYCH. Szczególnie w niemieckich czy międzynarodowych korporacjach. A teraz Befehl jest jeden: UWALIĆ POLSKĄ ENERGETYKĘ WĘGLOWĄ. A jak wiadomo, Befehl ist Befehl, więc ruki pa szwam i wykonać! Ciekawe byłoby poznać doświadczenia i wiedzę z zakresu energetyki Rajczyka. Nie znam tej konkretnej osoby, ale większość życiorysów takich "wybitnych" bakowców (uzurpujących sobie miano BANKIERÓW) jest według stałego szablonu: studiował, odbywał staże, uczestniczył w seminariach, itd. itp. Żadnych konkretów co ZROBIŁ, jakie projekty zrealizował I Z JAKIM SKUTKIEM. Ot, nowa wersja zasłużonego towarzysza partyjnego, które jak nie sprawdził się w polityce, to niech sie sprawdzi w biznesie.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.236.187.155
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!