Opel zaprezentował w Warszawie model koncepcyjny GT X Experimental. Kompaktowy SUV o sylwetce coupe, w pełni elektryczny i oferujący funkcje autonomicznej jazdy na poziomie 3, ma pokazywać, jak będą wyglądać pojazdy marki w następnym dziesięcioleciu.
- Model wyposażony jest również w technologię drive-by-wire w układzie kierowniczym.
- Na kokpicie pojawił się jeden panoramiczny panel ("Pure Panel"), na którym wyświetlane są wszystkie wskaźniki.
- Jak zapowiadają przedstawiciele marki "Pure Panel" umożliwia kierowcy "korzystanie z najnowszych technologii i uzyskiwanie potrzebnych informacji, a jednocześnie eliminuje elementy odwracające uwagę".
GT X Experimental jest napędzany silnikiem elektrycznym zasilanym z akumulatora litowo-jonowego o pojemności 50 kWh z funkcją ładowania indukcyjnego, dzięki czemu komora silnika nie wymaga chłodzenia powietrzem. Zgodnie z założeniami strategicznego dla Opla planu PACE! od 2024 roku każdy model Opla ma być dostępny w wersji zelektryfikowanej. Do tego czasu "każdy model będzie dostępny w wersji z silnikiem niskoemisyjnym" - zapewnił podczas prezentacji GT X Experimental dyrektor marki Opel w Polsce Grzegorz Handzlik. Niemiecki producent motoryzacyjny obecnie nie planuje jednak wykluczenia w przyszłości produkcji silników spalinowych.
Poza systemami umożliwiającymi zautomatyzowaną jazdę na poziomie 3., która wciąż wymaga czujności i reakcji kierowcy w wybranych momentach, model wyposażony jest również w technologię drive-by-wire w układzie kierowniczym. Zapewnia ona nie tylko większą swobodę w lokalizowaniu elementów sterowania, ale także eliminuje mechaniczne i hydrauliczne połączenia, przyczyniając się do obniżenia masy pojazdu. W pełni rozwinięte systemy tego rodzaju mogą, zdaniem ekspertów, znacząco ograniczyć liczbę kolizji drogowych spowodowanych błędami człowieka - podkreślili przedstawiciele polskiego oddziału marki.
Klasyczny grill zastępuje Opel Vizor, będący pełnym, pojedynczym modułem. Producent umieścił w nim "zaawansowane technicznie podzespoły oraz elementy identyfikujące markę, w tym kamery i czujniki funkcji jazdy autonomicznej oraz systemów wspomagających kierowcę, najnowsze matrycowe reflektory LED, światła dzienne z motywem skrzydła", a także logo firmy podświetlane diodami w różnych kolorach. Całość osłania mocno przyciemniony pleksiglas. Nowy Opel Vizor ma być w następnej dekadzie znakiem rozpoznawczym wszystkich modeli Opla.
Wnętrze samochodu również zostało ujednolicone. Na kokpicie pojawił się jeden panoramiczny panel ("Pure Panel"), na którym wyświetlane są wszystkie wskaźniki. Odpowiada on rozwiązaniu Opel Vizor zastosowanemu na zewnątrz modelu. Jak zapowiadają przedstawiciele marki "Pure Panel" umożliwia kierowcy "korzystanie z najnowszych technologii i uzyskiwanie potrzebnych informacji, a jednocześnie eliminuje elementy odwracające uwagę". Jak podkreśla Opel, rozwiązanie pokazuje, że deski rozdzielcze typowe dla dzisiejszych pojazdów seryjnych, z licznymi wyświetlaczami, przyciskami i przełącznikami, mogą wkrótce stracić na popularności.
Nazwa GT X Experimental nawiązuje do samochodu koncepcyjnego firmy z 1965 r. - modelu Experimental GT. Była to propozycja coupe dostępnego dla przeciętnego klienta oraz pierwszy samochód koncepcyjny zaprojektowany przez europejskiego producenta - tłumaczyli przedstawiciele firmy. Litera "X" jest natomiast nawiązaniem do obecnej gamy SUV-ów Opla i podkreśla znaczenie tego segmentu. Według prognoz zawartych w planie PACE! w 2021 r. 40 proc. sprzedawanych pojazdów marki ma być właśnie SUV-ami.