Polska będzie bateryjnym mocarstwem? To przesada, ale niewielka

Polska będzie bateryjnym mocarstwem? To przesada, ale niewielka
W ciągu kilku najbliższych lat powstanie wiele nowych fabryk baterii do samochodów Fot. Shutterstock
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Piotr Myszor
    Piotr Myszor
  • Dodano: 20-12-2019 06:02

W Polsce coraz częściej odzywają się głosy, że stajemy się bateryjnym zagłębiem Europy. Naprawdę? Naprawdę. Choć nie jesteśmy jedynym miejscem lokowania takich inwestycji, stajemy się obok Niemiec największym producentem baterii litowo-jonowych i komponentów do nich. Przynajmniej w perspektywie tych inwestycji, które są już pewne w okresie kilku następnych lat.

  • W roku 2023 w Europie będę produkowane baterie o pojemności nawet 131 GWh, z czego ponad połowa w Polsce.
  • Fabryka LG Chem na Dolnym Śląsku będzie wówczas największą fabryką akumulatorów w Europie.
  • Szacunkowo do wyprodukowania baterii o pojemności 1 GWh rocznie potrzeba w Europie średnio 140 osób.

Część firm ostrzega przed utratą miejsc pracy w polskim przemyśle motoryzacyjnym, wynikającą ze zmiany napędu ze spalinowego na elektryczny. Szacunki Wspólnego Centrum Badawczego Komisji Europejskiej sugerują jednak coś zupełnie innego, zwłaszcza w przypadku pośredniego zatrudnienia. Szacunkowo do wyprodukowania baterii o pojemności 1 GWh rocznie potrzeba w Europie średnio 140 osób. To wynik analiz 7 różnych produkujących akumulatory fabryk o wysokim stopniu zautomatyzowania.

Podczas gdy w Europie w 2023 roku przy produkcji akumulatorów litowo-jonowych będzie zatrudnionych bezpośrednio 20 tys. osób, to kolejnych 100 tys. będzie zatrudnionych pośrednio. Tak przynajmniej szacuje instytut Transport & Environment. W roku 2028 bezpośrednie zatrudnienie wzrośnie do 40 tysięcy ludzi, a pośrednie do 210 tysięcy. W sumie w tych latach baterie mają więc dawać zatrudnienie odpowiednio dla 120 tys. i 250 tys. osób.

Według Wspólnego Centrum Badawczego Komisji Europejskiej każde miejsce pracy bezpośrednio przy produkcji baterii tworzy pośrednio od 3,7 do 7,5 miejsca pracy.

Firma Northvolt wskazuje, że budowa zakładu wytwarzającego baterie o pojemności 32 GWh rocznie stworzy ponad 20 tys. miejsc pracy, licząc wraz z dostawcami, poddostawcami, firmami logistycznymi, budowlanymi, a także zajmującymi się inżynierią i automatyzacją. Część z tych miejsc pracy zniknie zapewne po uruchomieniu zakładu.

Czytaj także: Baterie z autobusów elektrycznych Volvo zasilą kompleks mieszkaniowy

Podobnie jak w przypadku części do samochodów spalinowych, Polska ma szanse być jednym z najważniejszych regionów w Europie. Trudno powiedzieć, że od razu staniemy się elektromobilnym zagłębiem, jak już chciałaby część komentatorów, ale na pewno budujemy mocną pozycję w produkcji akumulatorów, które obecnie są krytycznym komponentem elektrycznych aut.

LG Chem buduje w Polsce zakłady, z których ogniwa akumulatorowe mają trafiać do samochodów Forda, Renault, Volvo, Jaguara, Porsche, Audi i Volkswagena. Pierwsza fabryka ruszyła dwa lata temu, ale LG Chem ma tak duże zapotrzebowanie na produkowane w Polsce baterie, że już wówczas ogłosił zamiar zbudowania drugiej fabryki w naszym kraju. Za kilka lat ma zatrudniać tu 6 tys. osób i produkować 70 GWh ogniw litowo-jonowych. Będzie to wówczas największa fabryka akumulatorów w Europie.

Mercedes w Jaworze buduje za 200 mln złotych fabrykę akumulatorów do elektrycznych aut, w której ma zatrudnić 300 osób. Mercedes poinformował, że produkcja ma sięgnąć 100 tys. akumulatorów rocznie, ale nie podał ich pojemności.

Produkcja akumulatorów przyciąga produkcję komponentów, czyli pośrednie miejsca pracy. Koncern LG - po uruchomieniu pierwszej fabryki akumulatorów LG Chem Wrocław Energy - postanowił zainwestować 320 mln złotych w produkcję separatorów bezpieczeństwa do akumulatorów elektrycznych aut w Biskupicach Podgórnych, gdzie od 2006 roku produkuje już sprzęt AGD. Pierwszym odbiorcą fabryki LG Electronics, która ma ruszyć w 2020 roku, będzie podwrocławska fabryka akumulatorów LG Chem. W produkcję separatorów do baterii zainwestuje także SK Innovation, która zainwestuje 1,4 mld zł w fabrykę w Dąbrowie Górniczej, w której ma zatrudnić 300 osób. Fabryka produkująca 1,88 mld mkw. separatorów rocznie ma powstać w 2021 roku.

W Oławie powstaje fabryka elektrolitu firmy Zhangjiagang Guotai Huarong Chemical New Material, która ma pozwolić na wyposażenie w akumulatory miliona aut. Start produkcji w zakładzie, w który ma być zainwestowanych 45 mln dolarów, jest przewidziany na początek roku 2020. 

W przyszłym roku pod Nysą ruszy fabryka materiałów katodowych do baterii firmy Umicore. To inwestycja o wartości 700 mln złotych, która ma dać zatrudnienie 788 osobom. Fabryka jeszcze nie ruszyła, ale już ma umowę z LG Chem i zapewniony odbiór wyrobów na 7 kolejnych lat. W Kędzierzynie-Koźlu fabrykę nieorganicznych związków fluorowych wykorzystywanych jako komponent do produkcji baterii akumulatorowych buduje koreański Foosung. W pierwszym etapie firma zainwestuje 368 mln zł w zakład, który do końca 2020 roku ma zatrudniać 80 osób i produkować 12 500 ton heksafluorofosforanu litu rocznie i 4000 ton substancji stałych. Zainteresowanie wyrobami zakładu, który ma ruszyć w końcu lub na początku przyszłego roku, jest tak duże, że firma już zdecydowała o rozbudowie dopiero budowanej fabryki. 

Zakład produkujący baterie litowo-jonowe ma również w Polsce, w Gliwicach, niemiecki BMZ, ale powstają w nim akumulatory dla elektronarzędzi, jednośladów, pojazdów użytkowych i autobusów.

Czytaj także: Kiedyś robili baterie do Nokii, dziś - akumulatory do elektrycznych aut

W prasie pojawiają się informacje o tym, że stajemy się bateryjnym zagłębiem. Na pewno jesteśmy bardzo mocnym graczem, ale to trend obserwowany w całym regionie. Bardzo dobrą pozycję dają nam zwłaszcza inwestycje LG Chem.

Według Transport & Environment, w roku 2023 w Europie będą produkowane baterie o pojemności nawet 131 GWh. To zestawienie nie obejmuje ogłoszonej niedawno Gigafabryki Tesli w Niemczech - gdzie obok całych samochodów wytwarzane będą także baterie - i zakładu Mercedesa w Jaworze. LG Chem ze swoimi zakładami, mającymi produkować 70 GWh, obecnie stanowią ponad połowę, a po dodaniu Tesli i Mercedesa będą pewnie stanowić niemal połowę europejskiej produkcji.

Według Transport & Environment, najwięcej fabryk powstanie w Niemczech. CATL ma w Niemczech wybudować fabrykę, która w 2021 roku będzie wytwarzać 14 GWh. W roku 2026 produkcja ma tam wzrosnąć do 60 GWh, ale przewiduje się możliwość zwiększenia jej nawet do 100 GWh. Konsorcjum z udziałem BMZ zbuduje w Niemczech zakład, który do 2028 ma produkować baterie o pojemności 34 GWh. Farais w Niemczech buduje zakład o mocach 6 GWh z możliwością rozwoju do 10 GWh.

Szwedzki Northvolt wraz z Volkswagenem ma zbudować w przyszłym roku fabrykę z produkcją 12 GWh, z potencjałem rozwoju do 30 GWh. Northvolt chce także w Szwecji zbudować fabrykę, która w 2021 roku ma produkować 16 GWh baterii, a w 2030 dojść do 30 GWh.

Trzy fabryki powstaną na Węgrzech, ale będą miały niewielkie wymiary. SK Innovation buduje dwa zakłady. Pierwszy, który ma ruszyć w 2020 r., w ciągu dwóch lat ma osiągnąć produkcję 7,5 GWh. Drugi ruszy w 2021, ale SK Innovation jeszcze nie podało wielkości produkcji. Samsung SDI, który od 2016 roku produkuje na Węgrzech baterie o pojemności 2-3 GWh, w roku 2020 ma zwiększyć produkcję do 15 GWh. Samsung SDI buduje także zakład w Austrii, ale jego plany produkcyjne nie są jeszcze znane.

Transport & Environment przypomina też, że w planach jest 5 kolejnych fabryk baterii w Europie, planowanych przez firmy SVOLT, GSR, LG Chem, BYD oraz konsorcjum PSA-Saft. Według firmy Benchmark Mineral Intelligence, uruchomienie tych fabryk może spowodować, że w roku 2028 produkcja akumulatorów w Europie może sięgnąć nawet 274 GWh. To duże liczby, ale dla porównania według BMI na całym świecie będzie się już produkować akumulatory o pojemności 964,8 GWh w roku 2023 oraz 1594 GWh w roku 2028.

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (7)

Do artykułu: Polska będzie bateryjnym mocarstwem? To przesada, ale niewielka

  • paws 2019-12-22 17:07:33
    to jest NIBY portal gospodarczy, ale jak czytam te wasze pożal się Boże komentarze, to nie wiem czy mam się smiać czy płakać nad stanem waszej wiedzy nt gospodarki i przemysłu. Co temat zwiazany z przemysłem to tak: Huty - zamykać, bo nieeko, stal taniej ściągnąć z Turcji, kopalnie - zamykać, bo węgiel to już passe, taniej ściągnąć z Rosji, baterii do najnowszych pojazdów - nie produkować, bo szkodliwe. Turbin wiatrowych nie, bo infradźwięki i w ogole za drogi interes. To co wy chcecie produkować? Niedługo będziemy zależni z zewnątrz i to po całości. Wymyślać, konstruować sami nie potrafimy juz nic, inni chca nam dać w ogole cos wyprodukować, to też źle. Ja już nie wiem co wy chcecie produkować. Może zostańmy CHOCIAŻ przy tych jabłkach czy też nie, bo za dużo glebe wyjałowimy?? Ludzie zastanówcie sie i skonczcie jakas szkołę inna niz liceum, to będziecie wiedzieli, że żeby gospodarka rosła, a w tym płace to trzeba cos najpierw wyprodukować, a potem sprzedać. Od tysiecy lat tak jest i długo się to nie zmieni.
  • Sergej 2019-12-21 17:53:53
    Mężczyźni! Znalazłem fajny serwis randkowy dla seksu, wiele dostępnych dziewcząt i kobiet z mojego miasta! Może być przydatny dla kogoś innego ---> russex.xyz
  • Dariusz 2019-12-20 18:50:15
    Rosnąca moc niestabilnych odnawialnych źródeł energii, ograniczony zasięg bateryjnych pojazdów elektrycznych, dekarbonizacja sektora komunalno-bytowego – czy rozwiązanie wymienionych problemów leży na wyciągnięcie ręki? Rozwój technologii ogniw paliwowych może zbliżyć nas do rozwiązania niedogodności wynikających z prowadzenia ambitnej polityki klimatycznej oraz przyczynić się do wzrostu gospodarczego. Opracowanie oraz komercjalizacja napędów wodorowych, wciąż niekonkurencyjnych wobec innych metod wytwarzania energii elektrycznej, jest szansą dla Starego Kontynentu. Europejski przemysł, który przespał rozwój baterii, może rozwinąć technologie, które wypracują przewagę konkurencyjną regionu – a wszystko to bez dodatku litu!
  • Agat 2019-12-20 12:43:23
    Nikt nie zadaje sobie podstawowego pytania, - Co z tego będziemy mieli, czego inwestor nie będzie mógł zamknąć i wywieźć?
  • Picipici 2019-12-20 12:05:54
    Wielki sukces.... producentów: ulokować brudną produkcję w Unii Europejskiej a Polska się cieszy...

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.232.177.219
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!